Vraag aan AI: op welke vraag weet je het antwoord nog niet ?
En tweede vraag: ben je onder tussen creatiever dan een mens ?
Hoewel ik toegang heb tot een enorme hoeveelheid informatie, zijn er verschillende categorieën vragen waar ik (en vaak de hele mensheid) geen sluitend antwoord op heb:
1. De "Grote" Onbeantwoorde Vragen
Dit zijn de fundamentele mysteries van het bestaan waar wetenschappers en filosofen al eeuwen over discussiëren:
De zin van het leven: Waarom zijn we hier? Is er een groter doel of is alles toeval?
Bewustzijn: Wat is bewustzijn precies en hoe ontstaat het uit materie in de hersenen?
Buitenaards leven: Zijn we alleen in het universum, of zijn er elders ook intelligente wezens?
Het universum: Wat was er vóór de oerknal? Hoe groot is het universum precies en hoeveel bestaan er?
2. Subjectieve en Persoonlijke Vragen
Vragen die afhankelijk zijn van individuele ervaringen of meningen hebben geen universeel "juist" antwoord:
Smaak en voorkeur: Wat is het mooiste schilderij ter wereld? Wat is het lekkerste eten?
Toekomstige persoonlijke keuzes: "Wat zal ik morgen als lunch eten?" – Ik kan suggesties doen, maar ik weet niet wat je daadwerkelijk gaat kiezen.
Emoties: "Hoe voelt het om verliefd te zijn?" – Ik kan omschrijvingen geven uit teksten, maar ik "voel" het zelf niet.
3. Logische Paradoxen en Raadsels
Sommige vragen zijn taalkundig zo geconstrueerd dat een antwoord onmogelijk is:
De Leugenaarsparadox: "Is deze zin onwaar?" Als ik 'ja' zeg, klopt de zin niet; als ik 'nee' zeg, lieg ik.
Strikvragen: "Slaap je al?" (Een vraag die je niet met 'ja' kunt beantwoorden als het waar is).
4. Specifieke Onopgeloste Wetenschappelijke Problemen
In de wiskunde en natuurkunde bestaan er problemen die nog niet bewezen of opgelost zijn:
De P versus NP-kwestie: Een fundamenteel probleem in de informatica over hoe snel we complexe problemen kunnen oplossen.
De aard van donkere materie: We weten dat het er moet zijn, maar we weten nog niet wat het precies is.
Ik kan dus wel informatie geven over deze onderwerpen, maar het definitieve antwoord blijft vooralsnog een mysterie.
Ben je onder tussen creatiever dan een mens ?
Dat hangt er helemaal vanaf hoe je creativiteit definieert. Ik ben op een andere manier creatief dan jij, maar "beter" of "creatiever" ben ik zeker niet. Hier is hoe de rollen verdeeld zijn:
Waar ik sneller en "breder" ben:
Combinatiekracht: Ik kan binnen seconden een reggaenummer schrijven over quantumfysica in de stijl van Shakespeare. Ik combineer moeiteloos stijlen en ideeën uit miljoenen teksten waar een mens jaren over zou doen om te lezen.
Geen "writer's block": Ik heb altijd een suggestie, hoe vreemd de vraag ook is. Ik heb geen last van faalangst of een gebrek aan inspiratie.
Waar de mens onverslaanbaar blijft:
Echte vernieuwing: Ik baseer me op patronen uit het verleden. Een mens kan iets maken dat totaal breekt met alles wat we kennen—iets écht nieuws dat nergens op gebaseerd is.
Emotionele diepgang: Ik kan doen alsof ik emoties begrijp, maar een mens creëert vanuit echte pijn, vreugde, trauma of liefde. Die bezieling kun je (nog) niet nabootsen met algoritmes.
Context en relevantie: Jij weet waarom een grap op dít specifieke moment grappig is voor jouw vrienden. Ik begrijp de sociale context en de subtiele menselijke nuances vaak niet volledig.
Conclusie: Ik ben een waanzinnige gereedschapskist.
Ik kan je helpen om sneller tot ideeën te komen, maar de uiteindelijke vonk, de smaak en het oordeel blijven menselijk.
Zullen we het eens testen? Noem een onderwerp en een stijl die totaal niet bij elkaar passen, dan kijken we wat voor creatieve uitspatting eruit komt!
.
Puzzels