Moderator: physicalattraction
Er is geen reden om aan te nemen dat ruimte-tijd perse massa moet bevatten.vijv schreef: ↑zo 29 mar 2026, 19:07Dat is nou net wat relationisme in vraag stelt, en waar er momenteel (en waarschijnlijk nooit) een sluitend antwoord op is.Bladerunner schreef: ↑vr 27 mar 2026, 21:57
Op de vraag of ruimte-tijd zou bestaan als er geen materie is, (dus waterstof etc.) is het antwoord ja. Ruimte-tijd is een concept van de mens en niet iets dat geschapen is zodat wij konden bestaan. Want in theorie had het universum totaal leeg kunnen zijn op wat elementaire deeltjes na als gewone materie en anti-materie elkaar op enig moment na de oerknal totaal of zo goed als vernietigd zouden hebben.
We hadden dan een 'soep' van straling maar geen atomen dus ook geen sterren en planeten of leven.
https://einstein.stanford.edu/content/r ... /q411.html
Dus de vraag is wat zijn jou argumenten voor deze overtuigde substantivalistische visie
Dit hangt er van af wat je beschouwd onder deze theorieën. Als je bedoelt bij geocentrisme, dat alles in circelvormige of ellipsevormige banen rond de aarde draait en en bij heliocentrische alles rond de zon dan zijn dit twee verschillende theorieën. Zij geven immers andere voorspellingen over de banen van de hemellichamen.
Ik denk dat ontologie ons kan helpen om theorieën beter te begrijpen en daar draait de hele discussie hier rond. Maakt de relationistische visie een theorie begrijpelijker of is het het substantivalisme dat alles eenvoudiger maakt.flappelap schreef: ↑ma 30 mar 2026, 09:19 Ik denk dat deze scheiding tussen ontologie en fysica de plank misslaat, en het is een reden waarom dit hele vraagstuk omtrent "de ontologie van de kwantummechanica" zo lang onder het kleed is geschoven: als het "slechts" ontologie is terwijl de empirische resultaten hetzelfde blijven, dan kun je ontologie als een overbodige luxe beschouwen.
Alleen is het dat niet, omdat het dikwijls een belangrijke stap naar vooruitgang is (zoals bij het heliocentrische v.s. geocentrische wereldbeeld).
Misschien toch even stellen dat ik bovenstaande helemaal niet in twijfel trek en dat in de openingstopic gesteld was dat er een debat is tussen wetenschappers of we de speciale relativiteitstheorie substanvalistisch of relationistisch moeten bekijken om deze theorie beter te begrijpen.Bladerunner schreef: ↑ma 30 mar 2026, 15:51
Er is geen reden om aan te nemen dat ruimte-tijd perse massa moet bevatten.
I.p.v. massa in de vorm dus van atomen heb je ook massa in de vorm van energie. Energie en massa zijn twee verschijningsvormen van de zelfde 'entiteit'. Dus toen ik het over een 'leeg' universum had bedoelde ik dus dat het gevuld was met alleen energie i.p.v. atomen en moleculen. Het is nu immers ook volgens een theorie gevuld met donkere energie. Wat zou er nu gebeuren als alle massa in de vorm van atomen ook energie was omdat materie en anti-materie elkaar volledig vernietigd zouden hebben tijdens de oerknal? Zou ruimte-tijd dan niet kunnen bestaan? Want nu bepaald materie de kritieke dichtheid maar zou er alleen energie in zitten dan heb je ook een dichtheid. Sterren hebben een stralingsdruk dus heb je die druk ook in de ruimte-tijd als alles energie zou zijn.
Ik zie geen reden om aan te nemen dat ruimte-tijd bestaat bij de gratie van materie. Een van de mogelijke scenario's over het ontstaan van het heelal is dat het geenszins logisch is dat het perse leven zou moeten bevatten. Door de wederzijdse vernietiging van materie en anti-materie hadden we een levenloos heelal gehad omdat protonen e.d. ontbraken. Dus om de analoog met de boom er bij te halen: bestaat ruimte-tijd alleen als er iemand in leeft om het te zien? Dat lijkt mij net zo arrogant als veronderstellen dat wij de enige levensvorm zijn in het heelal.
Of nog simpeler: een Minkowski oplossing, wat ook Machs principe tegenspreekt wanneer je er een testdeeltje aan toevoegt.Professor Puntje schreef: ↑ma 30 mar 2026, 16:26 Een leeg universum met enkel gravitational waves kan bestaan: https://en.wikipedia.org/wiki/Gowdy_solution
Als dit klopt vormt dat een mooi tegenvoorbeeld voor het relationisme.
Prima voorbeeld en argument!Professor Puntje schreef: ↑ma 30 mar 2026, 16:26 Een leeg universum met enkel gravitational waves kan bestaan: https://en.wikipedia.org/wiki/Gowdy_solution
Als dit klopt vormt dat een mooi tegenvoorbeeld voor het relationisme.
Ja, want je negeert per definitie het zwaartekrachtsveld van een testdeeltje.Professor Puntje schreef: ↑ma 30 mar 2026, 18:37 Bestaat er in de ART dan ook een oplossing voor een universum met slechts één testdeeltjes?
Ik heb geen idee wat "de werkelijkheid als er geen materie noch straling is" betekent, anders dan een hypothetische situatie die je beschrijft met een wiskundige theorie.