@Bena,
Natuurlijk is extreem gelukkig niet mogelijk, ik beweer dat ook niet, het is hypothetisch ...... is het goed zo ?
@Ukster,
Helemaal niet mee eens.
Niemand kan zich inbeelden of bewijzen hoe een mens die extreem / hypothetisch gelukkig is (nog) zou doen, ook ik niet !
Dus ga ik er maar gemakkelijkheidshalve van uit dat hij "niets" meer zou doen.
Nogmaals "doen" in de betekenis van "presteren = afzien "
@PP,
U bezit een zeer sterk logisch vermogen ... maar !
U schrijft:
"Objectief gezien is er niets wenselijk of onwenselijk, dus ook jaloezie niet."
Het gaat er helemaal niet over als het wenselijk is of niet ! ..... het is er gewoon in de realiteit, en nog geen klein beetje, en verpakt als een wolf in schapenvacht.
..............................................
Jaloersheid is de diepere drijfveer van / voor de vooruitgang !
Dat interesse en nieuwsgierigheid dat zou zijn is fake !
Wij willen niet iets weten / kunnen dat een ander al weet / kan ... neen, iets nieuws, iets beter, sneller ......
Alle krachtmetingen steunen op jaloersheid ....... dat de andere niet beter zou zijn dan "ik".
De race naar "een man op de maan" ..... is gedreven door jaloersheid..... dat het zeker de ander niet zou zijn.
Oorlog en gebiedsuitbreiding is gedreven door jaloersheid ...... van wat de ander heeft en wij niet !
Passionele moord op zijn ex is gedreven door jaloersheid ..... dat de ander niet mag "hebben" wat "ik" niet heb.
En ontelbare voorbeelden meer !
Maar wij zijn allemaal in staat om een perfect masker van ontkenning op te zetten.
Puzzels