Puzzel Puzzels
Regor
Artikelen: 0

Re: Jaloersheid

@Bena,

Natuurlijk is extreem gelukkig niet mogelijk, ik beweer dat ook niet, het is hypothetisch ...... is het goed zo ?

@Ukster,

Helemaal niet mee eens.
Niemand kan zich inbeelden of bewijzen hoe een mens die extreem / hypothetisch gelukkig is (nog) zou doen, ook ik niet !
Dus ga ik er maar gemakkelijkheidshalve van uit dat hij "niets" meer zou doen.
Nogmaals "doen" in de betekenis van "presteren = afzien "

@PP,

U bezit een zeer sterk logisch vermogen ... maar !
U schrijft:
"Objectief gezien is er niets wenselijk of onwenselijk, dus ook jaloezie niet."
Het gaat er helemaal niet over als het wenselijk is of niet ! ..... het is er gewoon in de realiteit, en nog geen klein beetje, en verpakt als een wolf in schapenvacht.
..............................................

Jaloersheid is de diepere drijfveer van / voor de vooruitgang !
Dat interesse en nieuwsgierigheid dat zou zijn is fake !
Wij willen niet iets weten / kunnen dat een ander al weet / kan ... neen, iets nieuws, iets beter, sneller ......
Alle krachtmetingen steunen op jaloersheid ....... dat de andere niet beter zou zijn dan "ik".
De race naar "een man op de maan" ..... is gedreven door jaloersheid..... dat het zeker de ander niet zou zijn.
Oorlog en gebiedsuitbreiding is gedreven door jaloersheid ...... van wat de ander heeft en wij niet !
Passionele moord op zijn ex is gedreven door jaloersheid ..... dat de ander niet mag "hebben" wat "ik" niet heb.
En ontelbare voorbeelden meer !

Maar wij zijn allemaal in staat om een perfect masker van ontkenning op te zetten.

ads

Steun Sciencetalk Tomodachi Life - Nintendo Switch

Tomodachi Life - Nintendo Switch

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - verpakking luxe

bol cadeaukaart - verpakking luxe

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 100 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 100 euro - Bedankt!

Bekijk product

Professor Puntje

@R_Bena Dat zit opnieuw vol waardeoordelen. Is een ingestort bouwwerk minder dan een pas afgeleverde villa? Er zijn tal van alternatieven voor het huidige heelal te bedenken, en het leven laat staan de mens is helemaal niet nodig voor een heelal om te bestaan. Een heelal zonder leven is objectief gezien ook niet beter of slechter dan een heelal met leven. En helemaal geen heelal is niet minder perfect dan het heelal dat we bewonen. Bovendien is in ons heelal ingebakken dat het slecht afloopt in die zin dat de boel inderdaad na verloop van tijd in elkaar dondert of als een nachtkaars uitgaat.

@Regor Zoals ik al schreef is jaloersheid niet nodig om een ander tot voorbeeld of model te nemen. En ook leidt jaloersheid niet automatisch tot pogingen om iets zelf beter te doen. Jaloersheid is een hatelijke emotie die zelden tot iets goed leidt. Extreem gelukkige mensen bestaan overigens inderdaad, en er is een hele tak van de psychologie die zich bezig houdt met de vraag wat mensen gelukkig maakt. Dat kun je gewoon nazoeken. Uiteraard doet bijna niemand dat, want: vrije tribune. De reden dat mensen liever iets nieuws ondernemen dan dat ze nog eens over doen wat anderen al eerder deden is de zucht naar avontuur. Jaloezie heb je daar ook niet voor nodig.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Regor

@PP,

U schrijft:
"Jaloezie is niet nodig" .....
Ik beweerde nooit het tegendeel .... het is er gewoon, altijd en overal !
Neemt het weg .... en alle activiteit valt weg, ... alle drang naar ..... alle verlangen naar.

Refereer niet naar gelukkig zijn aub, daar is al een topic over geweest.

p.s. Bena en PP, sleurt er het heelal niet bij aub ....... al is het vrij tribune ....; moet toch een klein beetje "on topic" blijven neem ik aan.
Professor Puntje

Jaloezie is er soms. Maar het is er niet altijd en overal. En het is ook niet zo dat bij afwezigheid van jaloezie alle activiteit, drang en verlangen weg zouden vallen. Mensen hebben ook nog innerlijke drijfveren, en niet iedereen hoeft zo nodig anderen na te apen of zelfs te overtroeven. Gelukkig niet - dat zou me een zielige bedoening worden.
R_Bena
Beheer

Professor Puntje schreef: ma 22 dec 2025, 16:48 @R_Bena Dat zit opnieuw vol waardeoordelen. Is een ingestort bouwwerk minder dan een pas afgeleverde villa?
Het gaat erom dat jaloezie niet voor niets is ontstaan uit de evolutie. Het feit dat het universum er is, en zo functioneert zoals het nu functioneert, maakt het perfect in zijn functioneren.

Of het universum anders had kunnen zijn dan nu, blijft speculeren.

Met de rest van dat deel van je betoog ben ik het eens.
Jaloersheid is een hatelijke emotie die zelden tot iets goed leidt.
Dat is niet waar. Vanuit menselijk perspectief is jaloezie een hatelijke emoties. Vanuit niet-menselijk perspectief (aka de realiteit) is het een emotie zoals alle andere emoties.

Goed en kwaad bestaan sowieso niet, alleen vanuit subjectief menselijk oogpunt. Als je dat perspectief zou toepassen, dan is de stelling dat jaloezie tot niets goeds leidt ook niet waar.

Ik zou eerder zeggen: het leidt veelal tot actie. Of die actie vervolgens als goed of slecht wordt beschouwd, hangt af van het subjectieve perspectief van een individu.
Extreem gelukkige mensen bestaan overigens inderdaad
Dat is nog maar de vraag. Het invullen van een enquête beschouw ik niet als een betrouwbare methode daarvoor. De emoties moeten gemeten worden, maar daarvoor hebben we nog niet de juiste meetapparatuur.
De reden dat mensen liever iets nieuws ondernemen dan dat ze nog eens over doen wat anderen al eerder deden is de zucht naar avontuur. Jaloezie heb je daar ook niet voor nodig.
Is een geromantiseerd plaatje. Men is vreselijk onrustig, ervaart voortdurend onrust in het lijf, ziet anderen uit een vliegtuig springen op YouTube, denkt dat ook onmiddellijk te moeten doen, vindt daarin geen permanent geluk, gaat op zoek naar een andere kick om de onrust en negatieve emoties weg te nemen, etc.

Het geromantiseerde westerse plaatje, het ideaalbeeld van de zogenaamd extreem gelukkige mens, bestaat niet. Is puur zelfbedrog, het foppen van zichzelf.

Je moet daar doorheen prikken, en dan zie je een miserabel ongelukkig wezen, op kinderen en demente bejaarden die zich niets meer kunnen herinneren na.
Regor

@Bena,

U schrijft:
"Je moet daar doorheen prikken, en dan zie je een miserabel ongelukkig wezen, op kinderen en demente bejaarden die zich niets meer kunnen herinneren na."

Niet volledig mee eens:
1. Kinderen kunnen extreem ongelukkig zijn ...... ze wenen zelfs al. bij de geboorte. 8-)
2. Wat er in het hoofd van demente bejaarden ( hoeft niet eens bejaard te zijn !) omgaat is onbekend.
3. U bind gelukkig zijn met geheugen (zich herinneren ) .... hoezo ?
R_Bena
Beheer

1. Kinderen kunnen extreem ongelukkig zijn ...... ze wenen zelfs al. bij de geboorte. 8-)
Ja, ook kinderen kunnen ongelukkig zijn. Ik beweer niet dat dat niet zo is. Over het algemeen zijn kinderen echter gelukkiger dan volwassenen. Dit wordt ook gestaafd door empirische gegevens.

1748733532368
3. U bind gelukkig zijn met geheugen (zich herinneren ) .... hoezo ?
Vanwege bewustzijn. Bewustzijn is één van de factoren die ongelukkigheid veroorzaakt, en is gelinkt aan geheugen. Dit is zo oud als het verhaal van Eva en Adam. De schrijver daarvan begreep toen al dat bewustzijn een vloek was.

En het idee van de extreem gelukkige mens is het zoveelste verzinsel/ideaalbeeld van de mens. Net zoals religies en de verzinsels daarvan als het paradijs/walhalla/70 maagden/ultieme verlossing wanneer de Messias terugkeert en meer van dergelijke fantasietjes. Juist omdat men simpelweg het eigen voortdurende lijden nauwelijks kan dragen, worden dit soort zaken verzonnen.
Regor

@Bena,

Ik heb nooit beweerd dat er één iemand is die extreem / hypothetisch gelukkig is !
Verijs dan ook niet steeds aub, dat er niemand extreem / hypothetisch gelukkig is.
Tenzij hij / zij voortdurend de 4 geluks - hormonen consumeert. 8-)

Graag terug over naar de / mijn stelling "Jaloersheid als het diepste niveau van drijfveer van vooruitgang"
Ok, weer een beetje gewijzigde omschrijving

ads

Steun Sciencetalk Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 17 Pro Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas screen protector

Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 17 Pro Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas screen protector

Bekijk product

Steun Sciencetalk MSI MAG 27C6F - FHD Curved Gaming Monitor - 180Hz - 27 Inch

MSI MAG 27C6F - FHD Curved Gaming Monitor - 180Hz - 27 Inch

Bekijk product

Steun Sciencetalk Systemyze Familieplanner Basic 2026 - Planner - Weekplanner - Gezinsplanner - Family Planner - 13 Maanden - Grijs

Systemyze Familieplanner Basic 2026 - Planner - Weekplanner - Gezinsplanner - Family Planner - 13 Maanden - Grijs

Bekijk product

Regor

Ook concurrentie is gestuurd door een subtiele vorm van jaloezie.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🗿Filosofie en theologie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!