is het niet zo dat je met gemiddelde leeftijden moet opletten
soms komt dat door massale kindersterfte, en wanneer je volwassen bent, is je levensverwachting dan ook stukken hoger
anyway : 70 jaar lijkt me veel
Assassinator schreef:hehe, men ziet een belangrijke over het hoofd: de steentijd, de gelukkigste tijd voor de gehele mensheidmen had respect voor de natuur, er waren geen oorlogen, bezit bestond niet (bespaard je zooo veel gezeik!) en de mensen werden best oud: tussen de 60-70 door hun gezonde levenstijl (het jagen, al die adrenaline, goed voor je
) dus daar leef ik het liefst in
![]()
U moet mij eens vertellen waar u die wijsheid vandaan haalt.
In de steentijd waren de mensen lid van een groep, een 'roedel'. die groepen leverden onder mekaar gevechten op leven en dood om het territorium, om vrouwen, om jachtbuit, noem maar op. Ze werden zelden ouder dan 35 jaar.
Tot de renesaince was de gemiddelde leeftijd in nederland maar 10 jaar lager dan die nu is, pas na de middeleeuwen ging de gemiddelde leeftijd enorm omlaag.evilbu schreef:is het niet zo dat je met gemiddelde leeftijden moet opletten
soms komt dat door massale kindersterfte, en wanneer je volwassen bent, is je levensverwachting dan ook stukken hoger
anyway : 70 jaar lijkt me veel
De bevolkingsdichtheid was dan wel laag, maar men wist waarschijnlijk heel goed waar de buren en de andere bands zich bevonden. De vergelijking kan gemaakt worden met de hedendaagse Inuit in Noord-Canada en Alaska: de territoria van jager-verzamelaars zijn sterk afgebakend en men kan zich heel goed oriënteren in het landschap. Af en toe worden er ontmoetingen en feesten georganiseerd om de andere bands te ontmoeten, afspraken te maken i.v.m. de territoria, en partners uit te wisselen. De alomtegenwoordigheid van gevechten en oorlog moet gerelativeerd worden; als het op een vredelievende manier ging zou men het wel eerst zo proberen. (Een van de vele mogelijke bronnen: E.F. Andrews, Territoriality and Land Use Among the Akulmiut of Western Alaska)Dan moet je andere mensen wel eerst tegenkomen... de wereld was toen nog niet zo druk bevolkt.