Ik herinner me van de middelbare school of hts (dat is al even geleden allemaal) dat een leraar uitlegde dat als je in een afgesloten doos een beetje olie deed en een ontstekingsmechanisme dat werkte als de doos geschud werd dat dan na verbranding de doos een hele kleine fractie lichter zou zijn dan ervoor. Uiteraard stond dat in relatie tot de ontwikkelde warmte.
Vervang je de brandstof door een opgespannen magnetisch treintje of zelfs een op scherp staande muizenval, geeft dat net zo goed warmte. Dus ik kan het verschil moeilijk zien of die leraar moet ook onzin uitgekraamd hebben en ik zag geen reden daar van uit te gaan. Alle energie is ergens kernenergie maakte ik er uit op. In geval van die brandstof kwam die warmte van een omzetting volgens ecquivalentieprincipe en in deze gevallen opeens niet ? Dat dat potentiele energie is zegt me weinig ? Dat geldt net zo goed voor die brandstof. Of die warmte van botsende treintjes of een dichtklappende muizenval komt of van een beetje brandstof zou je zelfs moeilijk kunnen achterhalen als je van te voren niet weet wat in die doos zit.
Puzzels