Persoonlijk vind ik de leer van een letterlijke hel godslasterlijk. Het schrijft aan God een kwaadaardige zieke geest toe, een die nog erger is dan welke vernietigingskampen bedacht heeft, de dood was tenminste een ontsnapping uit deze kampen, indien de hel echt zou zijn zou zelfs die optie niet bestaan.
We zien ook uit de geschiedenis dat over het algemeen mensen zich gaan gedragen overeenkomstig het voorbeeld van hun goden. De leerstelling van een hel had waarschijnlijk geen gering aandeel aan de vele slachtoffers van de inquisitie. Wie in een brute harteloze god gelooft zal zelfs ook bruut en harteloos worden.
Het doet mij ook denken een gedeelte uit Matt. hoofdstuk 7
15"Watch out for false prophets. They come to you in sheep's clothing, but inwardly they are ferocious wolves. 16By their fruit you will recognize them. Do people pick grapes from thornbushes, or figs from thistles? 17Likewise every good tree bears good fruit, but a bad tree bears bad fruit. 18A good tree cannot bear bad fruit, and a bad tree cannot bear good fruit. 19Every tree that does not bear good fruit is cut down and thrown into the fire. 20Thus, by their fruit you will recognize them.
Zoals ik al opmerkte, aan de hand van hun gedrag kan men onderscheiden indien mensen die claimen christenen te zijn dit ook werkelijk zijn. (Vergelijk ook de reactie van de bokken in matt 25).
21"Not everyone who says to me, 'Lord, Lord,' will enter the kingdom of heaven, but only he who does the will of my Father who is in heaven. 22Many will say to me on that day, 'Lord, Lord, did we not prophesy in your name, and in your name drive out demons and perform many miracles?' 23Then I will tell them plainly, 'I never knew you. Away from me, you evildoers!'
Niet iedereen die van zichzelf denkt christen te zijn, zelfs indien ze "vele wonderen" verricht, wordt door Jezus erkend.
De leerstelling dat mensen een inherent onsterfelijke ziel zouden hebben/zijn komt niet voor in de bijbel. Mensen zijn zielen, het is de ziel (
nefesh, iemand die ademt, ademhaler) die sterft en daarmee ophoud te bestaan. Slechts de onpersoonlijke geest (
roach, letterlijk: adem, symbolisch: het leven) keert terug tot God, want alleen God kan iemand zijn adem (leven) terug geven. Maar als individu is deze voor onbepaalde tijd verdwenen.
Er wordt in het NT een symbolisch onderscheid gemaakt tussen het zondige leven (overeenkomstig ons zondig vlees of lichaam) en een naar volmaaktheid stevent geestelijk leven (overeenkomstig het voorbeeld van Jezus). Maar nergens vind je de gedachte dat mensen een inherent onsterfelijke ziel zouden hebben die de dood van het lichaam zou kunnen overleven. De dood wordt hooguit vergeleken met "slapen", een toestand van bewusteloosheid.
De bijbel geeft wel aanwijzingen dat Jezus na zijn opstanding als eerste een soort onsterfelijke/onveranderlijke ziel zou hebben gekregen, net als God zou hij dan leven in zichzelf hebben. Ook zijn er aanwijzen dat een kleine groep christenen (de eerstelingen) eveneens "gezalfd" (dwz uitgekozen/uitgenodigd) wordt om bij hun dood hun recht op leven als mens op te geven en in de hemel als assistenten van Jezus "bomen des levens" te worden ten dienste van de mensen hier op aarde.
De overgrote meerderheid van de mensheid wacht echter een lichamelijke wederopstanding hier op aarde, in vervulling van Gods opdracht aan Adam en Eva, en leven voor onbepaalde tijd zonder te hoeven sterven.
Mensen zullen dan niet langer sterven wegens Adam's zonde. Jezus is hun adoptief vader geworden in plaats van Adam, en van hun nieuwe vader erven ze het werkelijke leven zoals het bedoeld was, vrij van ziekte, gebrek, etc.
Het enige alternatief, de eeuwige straf, is de (tweede) dood: Het ophouden te bestaan, zonder enige hoop op wederopstanding of herstel, gesymboliseerd door de vuilstortplaats Gehenna oftwel
het meer van vuur.
Als de (eerste) dood (de dood door Adam, sheol/hades: het graf en de zee) haar doden heeft opgegeven (door de wederopstanding is overwonnen) dan zal deze dood niet langer bestaan en zal ook nooit terugkomen, symbolisch weergegeven in Opb. door dat deze (eerste) dood en het graf in het meer van vuur zal worden geworpen.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.
Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.
There is no theory of protecting content other than keeping secrets Steve Jobs