longfun schreef:Eindelijk... ... eerst de logische vraag: waarom kan dit kleinste deel ook niet onbewust zijn...
nu nog een stap
en voeg dit nu samen... het is de materie waar bewustzijn zich in kan manifesteren is gelijktijdig bewust en onbewust en buiten de tijd LOL. (zelfs terug te vinden binnen het onderzoek van Artificiële intelligentie en kwantum computerisering)
dus beide standpunten hebben ergens gelijk maar nooit helemaal ...
Gevolg: bewustzijn kan zich niet alleen onbewuste of bewuste processen baseren maar iets dat beide gelijktijdig kan dragen.
en dat moet je een andere naam geven...(aan jullie de eer)
"bewustzijn bestaat uit bewuste processen" is een meta-niveau fout (een zelfverklaringsfout, soort van cirkelredenering). Dit leidt tot inconsistenties als deze:
Stel: bewustzijn bestaat uit bewuste processen.
=>bewustzijn bestaat uit processen met een bewustzijn (definitie bewust)
=> het bewustzijn van deze processen bestaat uit processen met een bewustzijn.
.... (ik kan nog wel een eindje doorgaan)
Dit is een descente infinie

Dus in het uitzonderlijke geval dat er geen kleinste deeltje bestaat (in tegenspraak met de huidige stand van de wetenschap...) en dat je zegt dat ALLES bewust is, is dit een
inconsistentie. Trouwens, zeggen dat alles in dit geval bewust is, leidt tot de vraag wat dat bewustzijn nog waard is, en wat het fysische/waarneembare verschil is met de situatie waarin niets bewust is, of waar bewustzijn niet bestaat.
Oplossingen:
1) bewustzijn kan bestaan zonder dat het uit processen bestaat (lijkt me niet, want dan IS bewustzijn gewoon, zonder verdere vragen...)
2) bewustzijn gaat altijd (vanaf een zekere diepte) terug op onbewuste processen
3) U gaat niet akkoord met mijn definitie van bewust (laten we dit even zijn, anders zijn we echt rond de pot aan het draaien.)
4) bewustzijn bestaat niet.
5) er is een niveau waarop bewustzijn bestaat uit processen met hetzelfde bewustzijn als degene die uit die processen bestaat (dit is een meta-niveau fout, en zal dus volgens mij tot inconsistenties en andere descente infinies leiden)
Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik kies voor optie 2) bewustzijn gaat uit van onbewuste processen of optie 4) bewustzijn bestaat niet

(die zijn volgens mij trouwens vrijwel equivalent.)