Deze twee snap ik niet volledig... Kun je iets meer uitleg geven?
Met 'de overlevering' kan men naast de 'Bijbelse overlevering' inmiddels ook wel de 'atheistische overlevering' bedoelen tegenwoordig. Het 'evangelie van Dawkins' om er een te noemen. Het deel van de jongere Nederlandse populatie dat atheistisch werd opgevoed en/of geschoold is daarvoor groot genoeg te worden. Mensen als Assassinator bijvoorbeeld. En de 'atheistische overlevering' kent ook (schijn)tegenstrijdigheden en lacunes, net als de 'Bijbelse'. Het ongewaarschuwd en onvoorbereid ontdekken daarvan kan een mens 'doen gaan geloven' wilde ik opwerpen.waarom beginnen mensen met geloven
-omdat ze tegenstrijdigheden ontdekken in de overlevering (van de demonen die god en gods dienaars bespotten)
Mensen die het atheisme actief propageren en god en god's dienaars bespotten worden 'demonen' genoemd, in tegenstelling tot de 'halfgoden' die juist god dienen en de godsdienst propageren.
Een voor de hand liggend 'onverklaarbaar ding' is de vraag waarom er iets is en niet niets. Een alternatief voor 'het geloof', ofwel het zich neerleggen bij de verklaring in deze 'dat niets buiten god bestaat', is het proberen te verklaren waarom er iets is en niet niets. De poging daarop het 'definitieve antwoord' te vinden (en op andere onverklaarbare zaken) is vruchteloze mentale speculatie en tijdverspilling, een verspilling die ophoudt zodra men zich over geeft aan god. Met ander woorden: men 'maakt zich niet meer druk' om dingen die (zonder een god) onverklaarbaar zijn.-omdat ze zich niet meer druk maken over onverklaarbare dingen (waarmee slechts tijd verspilt wordt door vruchteloze mentale speculatie)
Misschien een beetje geforceerd, maar het leek me leuk om te kijken of ik collegavanerik's lijstje volledig zou kunnen omkeren wat niet helemaal lekker ging zoals Johan ook al opmerkte. Maar het blijkt verrassend vaak dat argumenten tegen of voor het theisme vrijwel onverkort ook tegen of voor het atheisme kunnen worden ingezet, en vice versa. Dat was eigenlijk de onderliggende gedachte.
Puzzels