Dan moet ik weer op wijzen dat ik al enige keren duidelijk gesteld heb, dat ik personen respecteer als medemens, maar dat ik hun ideeën soms wil bestrijden. Sommige ideeën vind ik echt achterlijk, maar ik ben nog geduldiger en genadiger dan Allah, dus dan valt het nog wel mee. Bepaalde uitlatingen van mij mag je verstaan als veel heftiger bedoeld, dan ik beleefdheidshalve opschrijf, maar evengoed kan het voorkomen dat ik een opvatting van enige opponent wel deel.Ook jij bent echter overtuigd van je overtuiging, het enige bezwaar dat ik daartegen heb is dat je de aanschijn geeft een bepaald waardeoordeel te hebben t.o.v. degenen die je overtuiging niet delen (de gelovigen).
Ik heb er meer ervaring mee dan me lief is. Heus, je wordt oerdom geboren en dat komt de eerste drie maanden ook nog niet goed. Je kent niet eens de persoon die je aanhoudend verzorgt en je hebt nog niet het benul om ergens op te kauwen. Dommer dan een kip, vind ik oerdom.Da's waar, in grote lijnen zeggen we hetzelfde, ik denk alleen niet dat we oerdom geboren worden zoals jij beweerde. Eerder hulpeloos. Kwestie van definitie van "oerdom".
Bij het voorbeeld van de mug klopt het wel, maar ik kan me goed voorstellen dat er andere voorbeelden te geven zijn, waarbij deze indeling van het hogere waarom ten opzichte van het lagere hoe niet helder is gedefinieerd. Vaak kom je aan het 'waarom' niet toe, als je niet eerst het 'hoe' kunt vinden. Heel veel kunnen we niet, omdat we niet weten hoe het kan. Als we dan heel ingewikkeld uitgevonden hebben, hoe we in de tijd terug kunnen reizen, dan blijkt het waarom verbluffend eenvoudig te beantwoorden, want dan gaan we op de aangegeven plaats en datum tussen het publiek staan, om van de kruisiging van Jezus te genieten. Dat zetten we dan op video en verkopen het item aan CNN.Het "hoge niveau" waar ik het over had is niet zozeer een niveau van denken maar een niveau van overkoepeling m.b.t. de vragen waar we over nadenken. Een "lagere" vraag is in omvang van hetgeen beantwoord moet worden kleiner en kan daarmee makkelijker beantwoord worden. Een "hogere" vraag vereist antwoorden op meerdere "lagere" vragen alvorens tot een antwoord te kunnen komen. De vraag hoe een mug leeft is van een lager niveau dan de vraag waarom een mug leeft. Over de keuze inzake levensovertuiging, zie verder:
Dat is kassa.
Redengeving (let op de n van reden) kan dus sterk afhankelijk zijn van technische/fysieke mogelijkheden en evengoed een drijfveer zijn om het hoe op te lossen. Mijn sequenties van 1.overtuiging, 2.visie en 3.mening naar inverse analogie van 3.perceptie, 2.receptie en 1.conceptie, acht ik dus een kernachtiger beschrijving van een creatief proces met de bewijsbare overtuiging als eindproduct, dat de poppertoets kan doorstaan. De mensheid heeft er talloze wonderen mee verricht. Aan de vruchten kent men de boom en daarom vind ik het niet vreemd dat wij aannemen wat de wetenschap zegt, temeer daar de wetenschap een zelfreinigend systeem is. Wat niet klopt valt op een gegeven moment door de mand. Ik hoef Mars niet te zien om te weten dat Mars er is en om diezelfde reden hoef ik ook niet te controleren of de aarde echt wel rond is.
Nu over naar de keuzes die we maken.
Waarde Veertje, ik vind dat je iets over het hoofd ziet, wat van groot belang is, namelijk de reflex.
We worden grotendeels gestuurd door instincten en veel gedrag ontstaat dus uit een reflex die, buiten ons bewustzijn om, onze keuze, ons standpunt, onze mening bepaalt. Zie bijvoorbeeld:
http://www.freethinker.nl/index.php?option...9&Itemid=35 waar psycholoog Hans Crombach het volgende vertelt in een interview uit de tv-serie God bestaat niet.
Bij het vormen van een mening moeten we dus al uitkijken voor dit soort valkuilen, maar bij het ontwikkelen van een visie nog meer, terwijl het doorsijpelen ervan naar een overtuiging ronduit een blamage is voor intellectueel denken. Dan kun je dus wel handelen naar een misvatting en dat komt ook het meeste voor, maar dat is toch niet goed te praten. Een atheïstische vrijdenker als ik kan daar wel eens wat moedeloos van worden, omdat hij de omringende mensheid soms ervaart als een diepe, troebele oceaan van domheid. Op een misvatting voortbouwen leidt van kwaad tot erger.Zijn er onderzoeken gedaan in de psychologie die aantonen hoe onbetrouwbaar de waarnemingen van mensen zijn?
Ja natuurlijk. Niet alleen onderzoeken, er zijn duizenden studies van deze aard waarbij mensen eerst iets wordt getoond, dat is voor de onderzoeker belangrijk dat hij weet wat er te zien was en dan vervolgens word gevraagd om aan mensen die dat gezien hebben, dus de getuigen, om te rapporteren wat ze gezien hebben, en wat men dan doet is proberen daar veranderingen in aan te brengen. Er is ook een mogelijkheid om dingen die mensen helemaal niet gezien hebben in te planten, en mijn eigen onderzoek op dat gebied is wel hilarisch omdat ik een jaar na de Bijlmerramp aan mensen gevraagd heb, gezegd heb: ik wil weten hoe uw herinnering aan die ramp is en eerst wil ik u vragen: hebt u toentertijd de tv-beelden gezien van het moment waarop het vliegtuig het flatgebouw raakte. Zo nee, dan hoeft u de volgende vraag niet te beantwoorden. Zo ja, wilt u dan de volgende vraag beantwoorden: hoe lang duurde het eer er brand uitbrak, onder welke hoek raakte het vliegtuig het gebouw en soortgelijke dingen. Viel het naar beneden of bleek het steken. Nou en het markante is nu dat 66% van de proefpersonen op de vraag: Hebt u indertijd die beelden gezien, ja antwoordt, en vervolgens ook die vragen gaat beantwoorden. Dus uit een herinnering daar diep over nadenkt en die vragen dan beantwoordt. En dat betekent dus wat een eenvoudige suggestie die in die vraag besloten ligt; hebt u indertijd etcetera.
Want die beelden bestaan niet?
Nee, die beelden bestaan niet. En wie even nadenkt, weet dat ook, kan dan ook bedenken dat die niet bestaan kunnen hebben. Maar mensen geloven mij graag als ik de vraag stel, zeggen ja en realiseren zich ook daarna niet dat er iets fout is, en gaan dus inderdaad hun geheugen na over hoelang het duurde eer die brand uitbrak en geven ook precies antwoord. 30 seconden, anderhalve minuut; ik bedoel, daar wordt over nagedacht en dan geantwoord. Dat laat zo ongeveer zien als je een geheel nooit gebeurde gebeurtenis bij volwassen mensen wilt inplanten.
Is de herinnering en de ervaring eigenlijk wel betrouwbaar?
Nee, wij hebben allemaal persoonlijk ervaring er mee hoe vaak we ons vergissen in onze herinneringen en hoe slecht we leren van onze ervaringen waarvan je soms denkt: Ja dat had ik toch moeten zien aankomen en dan word je er weer door verrast. Dat is zeer gebruikelijk. In belangrijke mate is dat wat herinnering betreft, de algemene regel is dat vergeten regel is, iets onthouden is uitzondering.
Ik heb de indruk dat wat je buiten dat hogere en lagere in grootse stuk van jouw posting zegt, in deze gedachtegang wel in te passen is en dat wordt kiezen in feite ontwikkelen.
Dat kom maar op dan. geldt natuurlijk uitsluitend voor gelovigen en die leze dit forum ook. Het is geen persoonlijke briefwisseling.
Puzzels