de grijze muis schreef:Merkwaardig blijft dat er over de
in alle talen gezwegen wordt. De poort van de ijtihad blijft gesloten.
Deze topic gaat echter niet over de islam, maar over de persoonlijkheid van Mohammed, die een uitstekend Warlord was, niets meer en niets minder.
Wat wij over zijn persoon weten kunnen we uit de Hadiths halen, waarvan de dikke boeken met zijn uitspraken verzameld door Bukhari en Muslim tot de erkende hadiths behoren.
Op die manier zou men zich een beeld kunnen vormen van de man die iedere keer als het hem persoonlijk goed uitkwam een openbaring kreeg, die dichters liet vermoorden, omdat hun gedichten hem niet aanstonden, die een groepje vrouwen dat een ondeugend liedje over hem zong liet ombrengen, die de vrouw van zijn adoptief zoon begeerde en vervolgens een openbaring kreeg zodat de adoptie ongedaan werd gemaakt en hij zaynab kon huwen, nog steeds mogen er daarom geen jongens geadopteerd worden, die het fortuin van Kadhidja er door joeg om zijn rooftochten te financieren, die zei dat muizen door Allah gestrafte joden waren, net als de hagedissen etc etc al die kul en moord en roofzucht wordt nog steeds gezien als zijnde van het grootste belang door de salafisten. Mohammed wordt gezien als het eeuwige rolmodel van iedere moslim, althans dat wordt erin gehamerd en uit de vele duizenden hadiths worden dan voor de kufar enkele aardige bij elkaar gesprokkeld.
Het is de verdienste van de excentrieke Somers, dat hij met zijn kennis op zijn vakgebied een poging heeft gedaan door Moh's uitpraken en levenswandel de psyche van Moh te ontrafelen. De kennis van Somers lijkt mij groot in deze. Men hoeft het uiteraard niet met zijn conclusie eens te zijn, maar het zou stof tot nadenken moeten geven voor een ieder, ook voor de "wetende" moslim.
Moslim schreef:De Islam houdt in dat je in Allah gelooft en dat je de pad van onze profeet Mohammed volgt, de Pad van de Ahloe Soenna Wal Djama3a (soennieten). Dus, Mutazelieten, Kharidjieten, Murdjieten, Qadarieten en Djabarieten behoren niet tot de pad die onze profeet bewandelde want anders waren ze gewoon soennieten genoemd zoals elke moslim.
Ik heb vernomen dat jij een eigen redeneer mechanisme hebt over de Islam. Jij gebruikt voor elke goede woord voor de Islam een antoniem. Ik ben wel blij dat er 1,5 Miljard moslims anders denken dan jij. Ze denken helder, en laten de onbetrouwbare hadiths opzij.
Jij wilt enkel datgene weten wat je zou willen weten, de waarheid hou je opzij.
Somers beweert dat onze profeet leed aan een hersentumor. Hoe kan dit terwijl hij voor de hele wetenschap en kennis een grote persoon was?
Moslim schreef:De profeet zei dat de Islam zich zal verdelen in 73 sekten, en dat slechts één ervan het Paradijs zal binnentreden. Dus ik vrees dat die vorige groepen tot die sekten behoren.
Onze profeet Mohammad was een keer samen met zijn metgezelen waarop hij een rechte lijn tekende op het zand. Daarna tekende hij 2 lijnen die van die rechte lijn apart gingen. Dan zei de profeet vzmh dat mijn weg (soenna) het die rechte lijn is, en de andere wegen ( die apart gaan) leiden naar de hel.
Dus als je dan tóch moslim bent, kun je maar het beste de juiste weg kiezen, anders is het allemaal voor niks en daarom mag de islam niet veranderen in één van die sektes of in een nieuwe sekte die dan de “moderne islam” genoemd wordt. Van de Mutazilieten is slechts te leren dat het niet goed komt met je als je het rechte pad (de soena) verlaat.
Deze link
http://home.wxs.nl/~wmt/dialisl3.htm naar een globaal overzichtje van de islamitische theologie. En wat zegt men dan over de “moderne islam?”
Dit:
Het moderne theologische debat
Fadlallah vroeg mij of ik inderdaad had geschreven dat de interpretatie van de Koran door de profeet menselijk en daardoor feilbaar was. Hij had het in mijn geschriften niet gevonden, maar er wel over gehoord. Ik bevestigde dat ik dat had geschreven ....
(Nasr H. Abu Zayd, Mijn leven met de islam)
De profeet en de twaalf imaams wordt (door de sji’ieten) weliswaar een absoluut en niet in twijfel te trekken kennis toegeschreven, maar omdat zij niet op aarde zijn, is de mens op zijn verstand aangewezen om de betekenis van de verzen te begrijpen. Het soennitische denken beschouwt daarentegen de interpretatie (ta’wiel) met wantrouwen; zij wordt niet zonder meer afgewezen, maar de term ta’wiel heeft in de loop der tijd een vrij negatieve bijklank gekregen.
De moslim ... onderwerpt zich niet aan God, zoals sommige oriëntalisten de term ’islam’ hebben vertaald, hij geeft zich over aan hem. Het is een absolute overgave, die echter tegelijk vrijwillig is.
Dan hebben we ook nog een heel optimistisch geluid uit de humanistische hoek. Kan een moslim afvallig worden? Jazeker, constateert Gerard Burger, docent islamitische filosofie.
http://www.humanistischverbond.nl/opinie/2008burger.html
Dat is dus het punt niet.
De islam heeft meer humanisme en vrijdenkerij voortgebracht dan menig rechtzinnige moslim of moslimhater lief is. Net als andere religies weet de islam zich goed aan te passen aan diverse culturen. Ook aan barbaarse culturen, zoals samenlevingen die bijvoorbeeld vrouwen als gebruiksvoorwerpen beschouwen en dieven de handen afhakken
Dat laatste is geen aanpassing van de islam maar een toepassing van de islam. Gaan we nu na wat het resultaat is van al die vrijdenkerij dan zien we dat er wel steeds nieuwe afvalligen zijn maar dat daar vrijwel niets van overblijft. Geen enkele afvallige geleerde uit de oude doos heeft echt school gemaakt in de soena. Logisch, je kunt de koran vervalsen maar niet veranderen.
Soena Al-baqarah 2:138
En indien zij geloven, zoals gij hebt geloofd, dan zijn zij juist geleid, maar indien zij zich afwendden, dan zijn zij in verzet; Allah zal u zeker voldoende zijn tegen hen, want Hij is de Alhorende, de Alwetende.