Puzzel Puzzels
romans
Artikelen: 0

Re: Hoe naar een moderne islam?

1207 schreef:romans

ik had het nergens over criminaliteit. gewoon de vaststelling dat te veel moslims zich quasi vrijwillig in de armoede blijven wentelen om nadien de schuld af te schuiven op de boze westerse wereld. enkel en alleen omdat ze veel zaken weigeren onder het mom van religie/cultuur etc.
Dat is correct: je had het niet over criminaliteit, dat was Esera. Speaking of which:waar is die gebleven? Overigens blijft mijn punt staan dat armoede niet alleen gevolg is, maar tevens oorzaak. Dat moslims er bewust en massaal voor zouden kiezen om in armoede te leven, om vervolgens anderen ervan de schuld te geven, lijkt me verre van een gestaafde stelling.
De meesten beseffen natuurlijk wel dat het hoofddoekendebat op andere gronden moet gevoerd worden: de vrouwonvriendelijkheid van de islam (en misschien gewoon van alle godsdiensten). Dan moet je je afvragen of je vrouwen die onderdrukt worden onder het mom van godsdienst, geholpen zijn met het verbieden van dat godsdienstig symbool. Of bereik je het omgekeerde effect? Als je de hoofddoek overal gaat verbieden (de werkvloer - herinneren jullie je dit nog? - de neutrale stadsdiensten,...) en sommige moslimvrouwen mogen de straat niet op zonder hoofddoek, dan komen ze gewoon niet meer buiten. Dan krijg je natuurlijk helemaal geen integratie; dan is secularisatie natuurlijk uitgesloten. Heb je dan liever een geïntegreerde moslima mét hoofddoek, dan een onderdrukte moslima (dit is het issue) waarbij je niet op haar hoofddoek moet kijken?
Ik zie je punt, Yps, maar hoe herken je een geïntegreerde moslima mét hoofddoek? Het andere kamp zal zeggen dat het weglaten van die hoofddoek juist een teken is dat ze geintegreerd is. En daar zit op zich wel wat in. Integreren kun je mijn inziens niet, zonder een deel van je oude identiteit te verruilen voor welke heerst in het land waar men wilt leven. Dat betekent niet dat je alles opgeeft, natuurlijk. Maar als je niets opgeeft en absorbeert, dan integreer je niet.
Existentie gaat vooraf aan essentie -- Sartre

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 75 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 75 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk Faber-Castell kleurpotloden - Castle - 60 stuks - FC-111260

Faber-Castell kleurpotloden - Castle - 60 stuks - FC-111260

Bekijk product

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe harde schijf - 2TB

Western Digital Elements Portable - Externe harde schijf - 2TB

Bekijk product

Pointer

Adpruys schreef:Ja, discriminatie, armoede of achterstelling lijken in Europa geen oorzaak van radicalisering. Die prof Coolsaet verwart de situatie wellicht met die van Algerije of Pakistan.

Dit is wel een positief punt om met vertrouwen de toekomst te bezien. De sterk individualistische Nederlandse samenleving dwingt mensen hopelijk automatisch radicale of politiek-religieuze ideologieën uit machistische culturen af te leggen. Dergelijke opvattingen passen hier niet. Je komt er niet mee verder.
Op dit forum zal ongetwijfeld zeer betreurd worden dat, ook gij Adpruys, net als Wilders en zijn voorgangers, de godsdienstvrijheid verraadt, door in bedekte termen een modernisering van de islam te verlangen. Het si verleidelijk en ik, Pointer, heb me er aanvankelijk ook aan bezondigd, maar ben door ernstige vermaningen ertoe overgegaan de authentieke en onveranderlijke islam (zoals Allah (swt) en de profeet (swt) die bedoeld hebben) beter in beeld te brengen. Weet gij dan beter wat goed voor ons is dan Allah (swt) en zijn profeet (swt)? Is de koran onwaarachtig en helemaal uit de tijd, een boek dat leugens en laster bevat? Wie zoiets zou stellen, wordt met Wilders en zijn voorgangers op één hoop gegooid. Dat is typisch iets voor afgodendienaren en Allah (swt) heeft voor hen een slechte plaats bereid.

Soera Attaubah 9:5

Wanneer de heilige maanden voorbij zijn, doodt dan de afgodendienaren waar gij hen ook vindt en grijpt hen en belegert hen en loert op hen uit elke hinderlaag. Maar als zij berouw hebben en het gebed houden en de Za'kaat betalen, laat hun weg dan vrij. Voorzeker, Allah is Vergevensgezind, Genadevol.

Soera Attaubah 9:29

Bestrijdt degenen onder de mensen van het Boek, die in Allah, noch in de laatste Dag geloven, noch voor onwettig houden wat Allah en Zijn boodschapper voor onwettig hebben verklaard, noch de ware godsdienst belijden totdat ze de bijstandsuitkeringen met eigen hand betalen, terwijl zij onderdanig zijn.
Hoedt u voor de afgoden der kuisheid, dankbaarheid en gehoorzaamheid
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

1207

Dat moslims er bewust en massaal voor zouden kiezen om in armoede te leven, om vervolgens anderen ervan de schuld te geven, lijkt me verre van een gestaafde stelling.
ze kiezen niet voor de armoede maar de keuzes die ze op religieus, cultureel en sociaal vlak maken zorgen er wel voor dat ze in de armoede blijven hangen.

de armoede is een stuk hun eigen verantwoordelijk. We zitten tenslotte aan de 4e generatie allochtonen en ik zie meer achteruitgang ipv vooruitgang. elke goed iniatief wordt tenietgedaan door een perverse tegenhanger (een moslimmeisje dat door haar eigen familie vermoordt is omdat ze het vertikte uitgehuwelijkt te worden).

Duidt dit echt niet op een structureel probleem binnen de moslimgemeenschap zelf? of blijven we hangen in termen als racisme en discriminatie?

Russen, chinezen, joden, negers, italianen, grieken blijkt allemaal redelijk goed te lukken (zowel vandaag als in het verleden). waarom is het dan zo verdomd moeilijk voor de islam en moslims?
Pointer

Ik zie je punt, Yps, maar hoe herken je een geïntegreerde moslima mét hoofddoek? Het andere kamp zal zeggen dat het weglaten van die hoofddoek juist een teken is dat ze geintegreerd is. En daar zit op zich wel wat in. Integreren kun je mijn inziens niet, zonder een deel van je oude identiteit te verruilen voor welke heerst in het land waar men wilt leven. Dat betekent niet dat je alles opgeeft, natuurlijk. Maar als je niets opgeeft en absorbeert, dan integreer je niet.
De rechtgelovige Turkse premier Erdogan heeft dan ook onlangs in Duitsland gezegd dat assimilatie een misdaad is tegen de menselijkheid en ik houd het nog steeds op het sommetje: Integratie - assimilatie = infiltratie.

Het punt van Ypsilon zie ik ook wel, maar je moet het meer bekijken vanuit de gezichtspunten van de authentieke islam, zoals Allah (swt) en de profeet (swt) de islam hebben bedoeld en ingesteld. Uiteraard moet je hoofddoeken niet verbieden, maar de juiste kleding voor vrouwen en meisjes is de burka of de niqaab. Daarmee kun je niet fietsen of autorijden, want je hebt vrijwel geen zicht op de omgeving en het overige verkeer. Dergelijke damesdeelnames aan het verkeer dienen dus verboden te worden, alleen al vanuit het oogpunt van verkeersveiligheid en het principe van gelijke rechten voor alle vrouwen houdt dan in, dat het vrouwen en meisjes die onfatsoenlijk gekleed gaan, ook verboden moet zijn. Ongelovige vrouwen en meisjes mogen natuurlijk niet meer dan gelovige moslimas. Vrouwen en meisjes dienen sowieso niet zonder betrouwbare en deugdelijke mannelijke begeleiding het huis uit te gaan.

Soera An-nisa 4:35

Mannen zijn de voogden over de vrouwen omdat Allah de enen boven anderen heeft doen uitmunten en omdat zij van hun rijkdommen besteden. Deugdzame vrouwen zijn dus zij, die gehoorzaam zijn en heimelijk bewaren, hegeen Allah onder haar hoede heeft gesteld. En degenen, van wie gij ongehoorzaamheid vreest, wijst haar terecht en laat haar in haar bedden alleen en tuchtigt haar. Als zij u dan daarna gehoorzamen, zoekt geen weg tegen haar. Waarlijk, Allah is Verheven, Groot.
Pointer

de grijze muis schreef:Een buitengemeen onterechte minne opmerking, Johan2!

.----------------------------------------------------------------
Laat maar...
de grijze muis schreef:Er is hedentendage geen moderne stroming met een eigen naam, eigen moskeeen, anders dan enkele resten van Engelengeloven die islamitische elementen hebben opgenomen zoals de Alewieten. [...]

Ik plak hier een stukje van THHUXLEY

uit Faithfreedom.international view topic: the effect of islam on muslims
Tja en dan staat daar iets in wat voor ongelovigen heel moeilijk te begrijpen is, namelijk dit:
Popular thinking about the Qur’ans origin followed after the idea that the Qur’an was an eternal and uncreated text. In other words, it had existed since the beginning of time.
Wonderlijk, want nog dieper ingebrand is de stelling van de gezaghebbende ware schriftgeleerden, dat latere soera's eerdere soera's met een andere strekking vervangen. Als gewoon mens zou je zeggen, dat indien de koran er was voordat de tijd er was, er geen later of eerder zou kunnen zijn. Maar voor Allah (awt) kan alles en dat blijkt wel hieruit.

Het begrip tijd is trouwens niet in strijd met de islam. Het is heel bekend want iedere gelovige moslim kent de tekst:

Laten derhalve zij, die hun tegenwoordige leven voor het leven in het Hiernamaals willen offeren, voor de zaak van Allah strijden. En wie voor de zaak van Allah strijdt, hetzij hij gedood wordt of overwint, weldra zullen Wij hem een grote beloning geven. (Soera An-nisa 4:75)
Pointer

1207 schreef:ze kiezen niet voor de armoede maar de keuzes die ze op religieus, cultureel en sociaal vlak maken zorgen er wel voor dat ze in de armoede blijven hangen.

de armoede is een stuk hun eigen verantwoordelijk. We zitten tenslotte aan de 4e generatie allochtonen en ik zie meer achteruitgang ipv vooruitgang. elke goed iniatief wordt tenietgedaan door een perverse tegenhanger (een moslimmeisje dat door haar eigen familie vermoordt is omdat ze het vertikte uitgehuwelijkt te worden).

Duidt dit echt niet op een structureel probleem binnen de moslimgemeenschap zelf? of blijven we hangen in termen als racisme en discriminatie?

Russen, chinezen, joden, negers, italianen, grieken blijkt allemaal redelijk goed te lukken (zowel vandaag als in het verleden). waarom is het dan zo verdomd moeilijk voor de islam en moslims?
Armoede zou voor moslims niet nodig zijn, indien moslims niet door de seculiere overheid zou worden verboden wat Allah heeft toegestaan. Dit is dus die onmenselijke onderdrukking waar moslims onder lijden en waar Veertje het zo graag over heeft. De seculiere overheid staat duidelijk vijandig tegenover de islam. Alle moslims weten de weg, maar er zijn er maar weinig die daar gebruik van maken, dus heb je toch gelijk dat moslims zelf verantwoordelijk zijn.

Soera An-nisa 4:67 - 69

En indien Wij hun hadden geboden: "Wijdt u ten dode" of: "verlaat uw huizen" zouden zij het met uitzondering van weinigen hunner niet hebben gedaan en indien zij hetgeen hun gemaand was te doen, hadden gedaan, zou het voor hen zeker goed zijn geweest en het beste ter versterking (van hun geloof). En Wij zouden hun gewis een grote beloning van Ons hebben gegeven. En Wij zouden hen zeker op het rechte pad hebben geleid.
Heezen

Integratie - assimilatie = infiltratie.
Ik zou zo een leus eerder associeren met rechts-extremisme.
Procrastination is like masturbation; it's all fun and games till you realize you just **** urself..

Correct me if I'm wrong.
Pointer

Ik zou zo een leus eerder associeren met rechts-extremisme.
Het is geen leus, maar een een bewezen wetenschappeljke stelling, de Tweede Wet van Pointer genaamd, zoals je ook de Tweede Wet van Newton hebt en dan maakt het niet uit of je het linksom of rechtsom draait. Een goede wetenschappelijke stelling is voor minstens 99% waar en doorstaat daarmee de Potterproef. Bovendien wordt baanbrekende wetenschap altijd in eerste instantie als extreem ervaren en vervolgens wordt het langzamerhand heel gewoon en kijkt er niemand meer van op, hoewel de naam van de uitvinder dan wel onsterfelijk is. Trouwens waar blaat je over? Je bent als rechtgelovige moslim toch niet tegen racisme? Foei, betaal vijf maal de Zaka'at, vast drie dagen, bid om vergeving en Allah (swt) zal jou genadig zijn, want jouw intenties zijn goed, maar de onbezonnen jeugd verleidt jou tot euvele overmoed, waardoor jij als moslim dom lijkt in vergelijking met de ongelovige anderen. Allah (swt) is de Barmhartige, de Verzoener, maar niet ieder ras, van welke kleur dan ook, is voor de gelovige moslim gelijkwaardig.

Soera Al-baqarah 2:139

Maakt Allah's kleur tot de uwe en wie is beter in kleur dan Allah? Hem alleen aanbidden wij.

(ik houd het maar kort, want ik heb vanavond op buitengewoon stupide wijze met schaken verloren, dus dan ga ik algauw lullig doen)
de grijze muis

http://holycrime.com/crime.asp

Straffen volgens de islam.

Hoe naar een moderne islam? Leer toch van de Mutazelieten, die delfden ook het onderspit.

Een ieder die van het pad van Warlord Moh, het eeuwige en onveranderlijke voorbeeld voor iedere mohammedaanse man, afwijkt wordt uit het raam gesmeten of op andere wijze vermoord, moet jarenlang onderduiken, wordt verbannen of schikt zich uiteindelijk na geseling en ander fraais. Submission.
Johan2

Het is geen leus, maar een een bewezen wetenschappeljke stelling, ....
He, het zich beroepen op wetenschap voor het uitdragen van bedenkelijk gedachtgoed; waar hebben we dat eerder gehoord.
...de Tweede Wet van Pointer genaamd,
Maar toegegeven, je beroepen op je eigen "wetten", gaat toch wel weer een stap verder.

@Heezen, je hebt helemaal gelijk.
Hoe naar een moderne islam? Leer toch van de Mutazelieten, die delfden ook het onderspit.
Als er iets van de Mutazilieten valt te leren, is het dat ook binnen de Islam meer verlichte stromingen heel goed mogelijk waren en dus ook nog altijd zijn.
<i Si vis pacem paralellum</i (J. Goedbloed)
Veertje

de grijze muis schreef:http://holycrime.com/crime.asp

Straffen volgens de islam.

Een ieder die van het pad van Warlord Moh, het eeuwige en onveranderlijke voorbeeld voor iedere mohammedaanse man, afwijkt wordt uit het raam gesmeten of op andere wijze vermoord, moet jarenlang onderduiken, wordt verbannen of schikt zich uiteindelijk na geseling en ander fraais. Submission.
Deze stage in de discussie zijn we volgens mij al gepasseerd. We waren ons er al van bewust dat er vele Islamitische staten zijn die feitelijk niets anders dan dictaturen zijn.
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde
Pointer

de grijze muis schreef:Merkwaardig blijft dat er over de

in alle talen gezwegen wordt. De poort van de ijtihad blijft gesloten.

Deze topic gaat echter niet over de islam, maar over de persoonlijkheid van Mohammed, die een uitstekend Warlord was, niets meer en niets minder.

Wat wij over zijn persoon weten kunnen we uit de Hadiths halen, waarvan de dikke boeken met zijn uitspraken verzameld door Bukhari en Muslim tot de erkende hadiths behoren.

Op die manier zou men zich een beeld kunnen vormen van de man die iedere keer als het hem persoonlijk goed uitkwam een openbaring kreeg, die dichters liet vermoorden, omdat hun gedichten hem niet aanstonden, die een groepje vrouwen dat een ondeugend liedje over hem zong liet ombrengen, die de vrouw van zijn adoptief zoon begeerde en vervolgens een openbaring kreeg zodat de adoptie ongedaan werd gemaakt en hij zaynab kon huwen, nog steeds mogen er daarom geen jongens geadopteerd worden, die het fortuin van Kadhidja er door joeg om zijn rooftochten te financieren, die zei dat muizen door Allah gestrafte joden waren, net als de hagedissen etc etc al die kul en moord en roofzucht wordt nog steeds gezien als zijnde van het grootste belang door de salafisten. Mohammed wordt gezien als het eeuwige rolmodel van iedere moslim, althans dat wordt erin gehamerd en uit de vele duizenden hadiths worden dan voor de kufar enkele aardige bij elkaar gesprokkeld.

Het is de verdienste van de excentrieke Somers, dat hij met zijn kennis op zijn vakgebied een poging heeft gedaan door Moh's uitpraken en levenswandel de psyche van Moh te ontrafelen. De kennis van Somers lijkt mij groot in deze. Men hoeft het uiteraard niet met zijn conclusie eens te zijn, maar het zou stof tot nadenken moeten geven voor een ieder, ook voor de "wetende" moslim.
Moslim schreef:De Islam houdt in dat je in Allah gelooft en dat je de pad van onze profeet Mohammed volgt, de Pad van de Ahloe Soenna Wal Djama3a (soennieten). Dus, Mutazelieten, Kharidjieten, Murdjieten, Qadarieten en Djabarieten behoren niet tot de pad die onze profeet bewandelde want anders waren ze gewoon soennieten genoemd zoals elke moslim.

Ik heb vernomen dat jij een eigen redeneer mechanisme hebt over de Islam. Jij gebruikt voor elke goede woord voor de Islam een antoniem. Ik ben wel blij dat er 1,5 Miljard moslims anders denken dan jij. Ze denken helder, en laten de onbetrouwbare hadiths opzij.

Jij wilt enkel datgene weten wat je zou willen weten, de waarheid hou je opzij.

Somers beweert dat onze profeet leed aan een hersentumor. Hoe kan dit terwijl hij voor de hele wetenschap en kennis een grote persoon was?
Moslim schreef:De profeet zei dat de Islam zich zal verdelen in 73 sekten, en dat slechts één ervan het Paradijs zal binnentreden. Dus ik vrees dat die vorige groepen tot die sekten behoren.

Onze profeet Mohammad was een keer samen met zijn metgezelen waarop hij een rechte lijn tekende op het zand. Daarna tekende hij 2 lijnen die van die rechte lijn apart gingen. Dan zei de profeet vzmh dat mijn weg (soenna) het die rechte lijn is, en de andere wegen ( die apart gaan) leiden naar de hel.
Dus als je dan tóch moslim bent, kun je maar het beste de juiste weg kiezen, anders is het allemaal voor niks en daarom mag de islam niet veranderen in één van die sektes of in een nieuwe sekte die dan de “moderne islam” genoemd wordt. Van de Mutazilieten is slechts te leren dat het niet goed komt met je als je het rechte pad (de soena) verlaat.

Deze link http://home.wxs.nl/~wmt/dialisl3.htm naar een globaal overzichtje van de islamitische theologie. En wat zegt men dan over de “moderne islam?”

Dit:
Het moderne theologische debat

Fadlallah vroeg mij of ik inderdaad had geschreven dat de interpretatie van de Koran door de profeet menselijk en daardoor feilbaar was. Hij had het in mijn geschriften niet gevonden, maar er wel over gehoord. Ik bevestigde dat ik dat had geschreven ....

(Nasr H. Abu Zayd, Mijn leven met de islam)

De profeet en de twaalf imaams wordt (door de sji’ieten) weliswaar een absoluut en niet in twijfel te trekken kennis toegeschreven, maar omdat zij niet op aarde zijn, is de mens op zijn verstand aangewezen om de betekenis van de verzen te begrijpen. Het soennitische denken beschouwt daarentegen de interpretatie (ta’wiel) met wantrouwen; zij wordt niet zonder meer afgewezen, maar de term ta’wiel heeft in de loop der tijd een vrij negatieve bijklank gekregen.

De moslim ... onderwerpt zich niet aan God, zoals sommige oriëntalisten de term ’islam’ hebben vertaald, hij geeft zich over aan hem. Het is een absolute overgave, die echter tegelijk vrijwillig is.

Dan hebben we ook nog een heel optimistisch geluid uit de humanistische hoek. Kan een moslim afvallig worden? Jazeker, constateert Gerard Burger, docent islamitische filosofie.

http://www.humanistischverbond.nl/opinie/2008burger.html

Dat is dus het punt niet.
De islam heeft meer humanisme en vrijdenkerij voortgebracht dan menig rechtzinnige moslim of moslimhater lief is. Net als andere religies weet de islam zich goed aan te passen aan diverse culturen. Ook aan barbaarse culturen, zoals samenlevingen die bijvoorbeeld vrouwen als gebruiksvoorwerpen beschouwen en dieven de handen afhakken
Dat laatste is geen aanpassing van de islam maar een toepassing van de islam. Gaan we nu na wat het resultaat is van al die vrijdenkerij dan zien we dat er wel steeds nieuwe afvalligen zijn maar dat daar vrijwel niets van overblijft. Geen enkele afvallige geleerde uit de oude doos heeft echt school gemaakt in de soena. Logisch, je kunt de koran vervalsen maar niet veranderen.

Soena Al-baqarah 2:138

En indien zij geloven, zoals gij hebt geloofd, dan zijn zij juist geleid, maar indien zij zich afwendden, dan zijn zij in verzet; Allah zal u zeker voldoende zijn tegen hen, want Hij is de Alhorende, de Alwetende.
de grijze muis

Ach Veertje, ik kom pas terug uit enkele staten met een dictatuur op het Arabisch schiereiland, daarom heb misschien nog niet alles zeer nauwkeurig kunnen lezen.

Echter waar ik op doelde is niet zozeer een land met een dictatuur maar een land met de islam, waar de wet de sharia is met bijbehorende straffen. Heeft niets met een dictatoriaal geleid land te maken, slechts met de sharia. We hebben het toch over de islam? Daar hoort onlosmakelijk de Sharia bij. Dat is de true islam, die iedereen in zijn hart moet dragen.

Hoe naar een moderne islam? Schaf de sharia af om te beginnen.

Johan2
Als er iets van de Mutazilieten valt te leren, is het dat ook binnen de Islam meer verlichte stromingen heel goed mogelijk waren en dus ook nog altijd zijn.
Zeer zeker, alles is mogelijk... <knip>
Johan2

@DGM: Ik heb je in het verleden al meerder malen gezegd dat als er hier iemand langs komt die komt vertellen hoe mooi en geweldig het wel niet allemaal is in de Islam, ik de eerste ben om alle gruweldaden etc. te memoreren om e.e.a. stevig te relativeren en in een juister perspectief te plaatsen.

Waar ik iets op tegen heb is dat als de vraag is "Hoe naar een moderne Islam" diezelfde gruweldaden en maffe koranteksten bij voortduring worden aangehaald, alsof er geen andere kant van de Islam bestaat of mogelijk zou zijn.

Aan dat soort hitserige stemmingmakerij weiger ik mee te doen, al was het alleen maar omdat het tot niets leidt, of beter omdat het alleen kan leiden tot wat we inderdaad kennen uit de jaren '30 van de vorige eeuw, om nog maar eens die ingezonden brief te citeren.

DGM, doe daar toch niet aan mee. Ik schat je aanzienlijk hoger in dan dat. <knip>
<i Si vis pacem paralellum</i (J. Goedbloed)

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 10 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 10 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk 50 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

50 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

Bekijk product

Steun Sciencetalk Super Mario Galaxy + Super Mario Galaxy 2 - Nintendo Switch

Super Mario Galaxy + Super Mario Galaxy 2 - Nintendo Switch

Bekijk product

de grijze muis

ik was van plan Johan2 te antwoorden, maar weer bemerk ik dat een goed Nederlands spreekwoord is gewist.

Waarom zou er geen moderne islam kunnen bestaan?

Mijn antwoord:Alles is immers mogelijk, ook naar het lijkt onmogelijke vriendschappen, als men maar wil, net zoals dat Pasen en Pinksteren op 1 dag kunnen vallen, als men maar werkelijk wil.

Ik had het niet eens ironisch bedoeld. Zou de Modicratuur dat soms gedacht hebben? Mag dat niet? Had toch laten staan die hap!

Kennelijk is het zeer onparlementair of politiek TE correct om zoiets te stellen.

Edit Veertje: Zie http://sciencetalk.nl/forum/index.php?s...st&p=397385

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Religiewetenschappen en Theologie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!