Menheffrin schreef:Hoewel zij aanvankelijk geen onderscheid maken tussen mystieke of religieuze ervaringen bleek de inhoud van die ervaring niettemin dat verschil wel te rechtvaardigen. Underhill stelt dat de inhoud van ervaringen hierin verschillen dat letterlijk de bagage van een leerverleden vergeten is. Alles wat zij voorheen over de devine hebben geleerd verdwijnt in het niets voor het inzicht dat hen in de mystieke ervaring over dat goddelijke beginsel te beurt valt.
Het noopt beide er toe om op basis daarvan een onderscheid te maken tussen een mystieke en een religieuze ervaring. Want die religieuze ervaringen zijn doorspekt met voorstellingen die herkenbaar zijn binnen een religieuze traditie terwijl de mystieke (vanuit nuchtere conceptie) nauwelijks te beschrijven valt.
Maar ook Katz (Mysticism en Philosophical Analysis) wordt een onderscheid maakt tussen een a priori structure en de door Forman bedachte uitdrukking the pure consciousness events.
De genoemde auteurs ken ik niet en dus ook niet de aard van hun experimenten. Misschien zeg ik dus domme dingen, maar:
1. Met welke proefpersonen werkten zij? Ik neem aan dat dit kwalitatief onderzoek was? Althans, het lijkt me dat een mystieke of religieuze ervaring niet even op te wekken is, dus dat zal wel. Maar via kwalitatief onderzoek heb je altijd te maken met het hermeneutisch frame van de onderzochte personen. Je kunt aan de hand van zulke interviews wel iets zeggen over de manier waarop de proefpersonen zelf hun ervaringen hebben geconcipieerd - achteraf dan. Maar je dringt niet door tot de ervaringen zelf.
2. Juist in dit soort onderzoek is de zelfreflectie van de onderzoeker van fundamenteel belang. Anders krijg je eruit wat je eruit wilt hebben. In hoeverre hebben deze onderzoekers blijk gegeven van zelfreflectie op het punt van bijv. weerstand tegen 'religie' en sympathie voor 'mystiek'? De uitdrukking 'de bagage van een leerverleden' treft me bijvoorbeeld als lichtelijk antipathisch tegen religie. In elk geval niet het soort neutrale terminologie die je mag verwachten bij een onderzoeker.
3. Als ik het goed begrijp, geven de interviewees blijk van overweldigende ervaringen, maar zien zij deze nu als een verlengde van hun religieuze geloof of als iets wat er haaks op staat en dit geloof onder kritiek stelt? Er zijn talloze verhalen van religieuze mystici uit allerlei religies, die in hun mystieke ervaringen tot een dieper schouwen kwamen. Maar voor hen betekende dit niet dat zij daarmee hun religie achter zich lieten of dat die dan ineens niet klopte. Er is verschil tussen reizen en kaarten lezen, maar ze zijn wel op elkaar betrokken.
4. De definitie van een religieuze vs. een mystieke ervaring is mij nog niet duidelijk. Het lijkt me ook heel riskant, zo'n onderscheid, omdat je gemakkelijk de wens de vader van de gedachte maakt. Alles waarin dogmatiek te herkennen is, noem je 'religieus' en alles waarin dat niet of minder duidelijk aanwezig is, noem je mystiek. En vervolgens kun je dan 'mystiek' definiëren als een 'verdieping' van de religie of zelfs als een 'achter je laten' van religie. C.q. mystiek is 'hoger' dan religie. Maar het verborgen waardeoordeel over religie en geloofsleer is hier geheel sturend geworden. Zulk onderzoek haalt eruit wat je er vooraf instopt.
Enig gezag lijkt het derhalve wel te hebben als ik stel dat het verschil wezenlijk is. Om af te sluiten met Perovich (1990) There are mystical experiences, at least, for wich the claim that the mystics conceptual scheme shape his or her experience - if understood formally - is implausible.
Dit lijkt mij te kloppen, ook uit eigen ervaring. Maar de term 'shape' is meerduidig. Als hij bedoelt: overweldigende ervaringen van schoonheid, zin en verbondenheid worden niet opgewekt of geproduceerd door een 'conceptual scheme', dan ben ik akkoord. Maar dat betekent niet dat je vanuit dit 'conceptual scheme' niets zinnigs kunt zeggen over zo'n ervaring of dat dat 'scheme' niet kan dienen als een middel om de reis achteraf in kaart te brengen. Ongeveer zoals iemand die ergens geweest is op vakantie achteraf op de kaart kan aanwijzen waar hij is geweest. Dat is wat anders dan alle kaarten verscheuren, omdat je nu pas weet wat het is om echt op reis te gaan.