Alexander Hartmans schreef:Mozes:
De bijbel is in mijn ogen een grote fabelskrant en elk element c.q.
stelling, c.q. verhaallijn rammelt aan alle kanten.
De fabeltjeskrant mag ik niet als primair schriftelijke bron gebruiken. Wellicht ben je wat kort door de bocht?
Egyptoloog Kent Weekts heeft eens gezegt in het Tijdschrift KIJK in 1998 dat bijvoorbeeld het verhaal van Mozes niet klopt, doelend op de vermeende uittocht uit Egypte. Weeks verwijst naar bronnen, Egyptisch, als zowel Assyrische waar niets wordt vermeld over de Joodse uittocht.
Zover ik weet is een gebrek aan bewijs nog steeds geen tegen bewijs...
Weeks spreekt de mythe dat dat de vermeende uittocht ten tijde van Ramses II, wiens rijk door dezelfde Mozes met plagen werd geteisterd. Ramses II was een waardige tegenstander voor Mozes. Maar Ramses II regeerde van 1279 tot 1213 voor Christus. Dat is ruim twee eeuwen na de vermeende uittocht. In die tijd regeeerde Thoetmosis III. Deze farao was een groot strateeg. De gebeurtenissen van Thoetmosis III zijn door diverse bronnen opgetekend, over de vermeende uittocht is geen woord gerept.
Je geeft al aan dat er geen bewijs aan wezig is dat de uittocht onder Thoetmosis III heeft plaats gevonden. Dus zie ik niet in waarom de uittocht dan onder Thoetmosis III zou plaats moeten hebben gevonden. De bijbel is over dit helemaal niet zo duidelijk. Dat de uittocht onder Ramses II zou hebben plaats gevonden is ook maar een opvatting van Theologen en van historici die een poging hebben gedaan om het te reconstrueren. Laat ik voor het gemak dus even die lijn volgen. Waarop baseer jij dat het niet onder Ramses II zou hebben plaats gevonden? Kun je dat bewijs aanleveren?
In deze periode is amper bewijs aanwezig. Het enige bewijs wat er is, is de bijbel. En dat is te weinig bewijs om iets bewezen te noemen. Buiten bijbels bewijs is er amper.
Het enige buiten bijbelse bewijs dat ik zo snel heb kunnen vinden is dat Ramses II Piton en Raämses gebouwd heeft (zie de bijbel waar het Joodse volk aan heeft lopen bouwen).
Daarnaast is Merne-Ptah bij een veldtocht in Palestina op 'het volk Israël' gestoten.
That's it.
Ook zijn tijdens opgravingen geen sporen gevonden van een verovering van het beloofde land, en er is nooit sprake geweest van een "verenigd Joods Koninkrijk". De eerste nederzetting in Judea stamt uit de 13e eeuw voor Christus. Toen werd dat gebied niet door andere volken bewoont.
Klopt. Pas sterk bewijs is pas in de 9de eeuw v.Chr. aanwezig waar buitenbijbelse bron spreekt over het huis van David. Ik zie niet in waaruit blijkt dat dit enige tegenstrijdigheid zou hebben?
Adam en Eva:
Over het Adam en Eva-verhaal kan kort gezegt worden, dat geen enkele god, waarover vele (ca. 90% van de wereld bevolking in geloofd) berust op een veronderstelling dat zo iets heeft kunnen gebeuren., c.q plaatsvinden.
Deze zinsopbouw volg ik niet.
Als onze fictieve personage GOD
Ah, een bewering! God is fictief. Zou je me het bewijs willen tonen? (Niet een vreemde vraag gezien dit een wetenschappelijk forum is!)
een rib van Adam in de aarde heeft geplaatst (de creatie van de vrouw Eva), kan dit alleen het beeld van een kloon betekenen.
Kom kom, Als er een god bestaat, heeft die god ook al onze natuurwetten geschapen. En aangezien die natuurwetten ook maar sinds de big bang bestaan en kennelijk plots niet meer werken in een zwart gat is de gedachte dat als er een god bestaat die god ook de natuurwetten kan breken. In zoverre vind ik je beredenatie dus niet logisch. (Los van het feit dat ik niet geloof in een uit een rib opgebouwde Eva.)
Verders verteld de bijbel dat Adam en Eva man en vrouw waren, maar ze waren ook broer en zus.
Broer en zus? Waar staat dat in de bijbel? Zo ver ik weet is Adam uit klei gemaakt en Eva uit Adams rib. Nergens lees ik over iets als een vader en moeder waaruit ze verwekt zijn.
Als dit waar mocht zijn, is hier sprake van incest.
Dat
zou dan incest zijn. Maar A. dat is het volgens het verhaal dus niet en B. dan nog zie ik niet waarom het dus niet zou kunnen.
Persoonlijk neem ik het Adam en Eva-mythe met een vette korrel zout, maar hoe zit het dan? Logisch gezien: we weten het niet.
Doe ik ook.
Trouwens, ik hoorde laatst dat Genesis 2 en 3 ouder zijn dan het verhaal van genesis 1.
Dit zijn tevens twee verschillende verhalen.
Zowizo kun je best verbanden leggen tussen de eerste genesis hoofdstukken en de mesopotaamse mythen.
Helaas heb ik niet het hele Gilgamesj epos gelezen. Toch wel het stukje over de zondvloed. Waar je beter de verschillen kunt tellen dan de overeenkomsten, want dan ben je eerder klaar.
"De geschiedenis is de totale som van de dingen die hadden kunnen vermeden worden." - Konrad Adenauer