Waar je mij even verder beticht van dualisme zou ik hier willen opmerken dat ik niet eens van mening ben dat het mentale geworteld ligt in het neurologische; m.i. zijn het twee zijden van dezelfde medaille (wat ik overigens niet hard kan maken).De gevallen die ik ken van mensen waarbij de hersenhelften (notabene) operatief van elkaar gescheiden zijn, treed er functieverlies en dysfunctioneren op. Deze uitzonderingen bevestigen alleen hoe sterk het mentale geworteld is in het neurologische.
Verder dan dat gaat mijn dualisme niet.
Niet zomaar een verschil. Het gevolg is dat er twee bewustzijnsvormen ontstaan die compleet van elkaar zijn afgescheiden.Er treed in dit soort gevallen dus juist een verschil op met wat de meeste mensen onder ik zouden verstaan.
Twee 'ikken' in één lichaam.
Verder had ik ook het naar MPS/DIS kunnen verwijzen maar het split-braingeval is zo heerlijk concreet.
Ik gebruikte het begrip als 'deelnemer', je hebt me wel eens eerder gewezen op mijn afwijkende idioom, het zou kunnen dat ook deze daar deel van uitmaakt; ik dacht wel eens een stuk gelezen te hebben waarin het begrip op een dergelijke manier werd gebruikt.Er is een groot verschil tussen een actor en een neurologisch structuur of proces. Het gebruikelijk begrip van actor verwijst naar een bewust subject.
Mijn excuus..
Pragmatisch is daar niks op tegen, filosofisch gezien is het echter een misleidende weergave van de realiteit.Er vinden verschillende processen plaats ingebed en veroorzaakt door biologische structuren die soms onafhankelijk verlopen, soms parallel, soms afhankelijk. Wat is er op tegen om het geheel van neurologische processen, structuren, verbindingen en mentale representaties, denken en bewustzijn het IK te noemen?
Het verondersteld namelijk dat het 'ik' daadwerkelijk een vast gegeven is, een ding dat we in kunnen kaderen, kunnen vastpinnen en dat is allesbehalve het geval.
Het geheel is los zand waar je je vingers door heen kan halen om het te grijpen, maar met diezelfde snelheid tussen je vingers doorglipt.
Verder denk ik dat het opvatten van het 'ik' als zijnde meer dan een concept het oplossen van het bewustzijnsprobleem in de weg staat; het is een holistische (lees vertroebelende) mantel om een probleem dat (tot op zekere hoogte) een reductionistische benadering vraagt.
Voor mij staat het 'ik' niet gelijk aan het bewustzijn, ik ontken het bestaan van een 'ik' (filosofisch gezienVolgens mij vat je het IK conceptueel dualistisch op, waarbij het IK gelijk staat aan het bewustzijn. In het puur lichamelijke liggen dan de onbewuste, makkelijk vervangbare processen besloten. Deze processen produceren dan een illusie van ik, want er is immers geen enkel proces dat individueel verantwoordelijk is voor de ik-beleving.
Wel bestaat het concept 'ik', het concept vind plaats binnen de samenwerkende systemen waarover dit concept heengeworpen wordt.
Het concept is slechts een functie zoals er ook systemen verantwoordelijk zijn voor de functie 'ademen', etc.
Nee, dat zou niks uitmaken.Als meerdere noodzakelijke en voldoende neurobiologisch processen het ik bijelkaar denken dan is het ik er toch gewoon?
Zou ik méér ik zijn wanneer er slechts één hersengebied dit besef zou veroorzaken?
Ik ga toch ook niet beweren wanneer het concept 'God' in mijn kop aanwezig is dat God dan gewoon bestaat, ook al is er daadwerkelijk hersenactiviteit aanwezig voor dat concept?
Puzzels