Iemand met kennis van zaken zei vandaag tegen mij
"Energie is dat wat tot uiting komt door interacties."
Komt dus niet van mijzelf. Wat vinden jullie daarvan?
Moderator: physicalattraction
Je bedoelt \(10^{120}\) vermoedelijk.vijv schreef: ↑di 07 apr 2026, 08:05 Metingen wijzen uit dat nulpuntenergie 120 maal groter is dan vacuumenergie. Als de metingen correct zijn spreken we hier dan over twee fenomenen en kromt nulpuntenegie de ruimte niet (lees nulpuntsenegie wordt niet mee opgenomen in hetzij de energietensor of de cosmologische constant) de vacuumenergie uiteraard wel want zo hebben we hem gedefinieerd.
Ik kan dit niet goed volgen. wat is duale ruimte en hoe hangt dat dan samen met nulpuntsnergie. een ordegrootte 120 meer dan de waarde waar de cosmoloische constante blijkbaar vanaf hangt is nogal wat. overigens: de cosmologische constante is uitdijing toch? we hebben het hier over kromming equivalent met kromming door massa en energie in relatie tot zwaartekracht.vijv schreef: ↑di 07 apr 2026, 08:05
Waarom de nulpuntsenergie de ruimte niet kromt kan theoretisch verklaard worden daar te kijken wat meetbaarheid is. We moeten dan kijken naar begrippen als duale ruimte en de duale ruimte van een duale ruimte en hun betekenis in het meetproces. Het komt er op neer dat nulpuntsenergie gauge achtig is (denk aan de discussie over heen en weer snelheid licht) en dus "onfysisch" is.
Duale ruimte is een begrip uit de lineaire algebra (vectorruimte) en bepaalt hoe we metingen uitvoeren op vectoren. Dit is een hele cursus op zich.HansH schreef: ↑di 07 apr 2026, 11:00
Ik kan dit niet goed volgen. wat is duale ruimte en hoe hangt dat dan samen met nulpuntsnergie. een ordegrootte 120 meer dan de waarde waar de cosmoloische constante blijkbaar vanaf hangt is nogal wat. overigens: de cosmologische constante is uitdijing toch? we hebben het hier over kromming equivalent met kromming door massa en energie in relatie tot zwaartekracht.
mijn punt was energie en het feit dat energie net als massa de ruimtetijd kromt en dus zwaartekracht geeft. en de mogelijke link die ik zag met snelheid van buitenste delen van melkwegstelsels groter dan verwacht mogelijk veroorzaakt door energie van het vacuum.
Formuleer de exacte vraag nog eens opnieuw. Het is mij niet duidelijk.HansH schreef: ↑di 07 apr 2026, 13:33mijn punt was energie en het feit dat energie net als massa de ruimtetijd kromt en dus zwaartekracht geeft. en de mogelijke link die ik zag met snelheid van buitenste delen van melkwegstelsels groter dan verwacht mogelijk veroorzaakt door energie van het vacuum.
laatste berichten gaan over uitdijing van het universum, dus wat anders dan ik bedoel en dus nog steeds geen antwoord op mijn vraag.
dat was hier geformuleerd: