Puzzel Puzzels
HansH
Artikelen: 0

Re: Raar onderscheid op Sciencetalk

Gast schreef: do 08 jan 2026, 09:35 @Allen

Het valt mij op dat wiskundige bewijzen vaak verkeerd beoordeeld worden. Niet omdat het bewijs zelf gebrekkig is, maar omdat men de eigen redenatie belangrijker maakt dan het zorgvuldig volgen van de gegeven redenering. Dit leidt tot een merkwaardige situatie:

• In plaats van het bewijs stap voor stap na te lopen, construeert men een alternatieve redenatie.
• Die alternatieve redenatie loopt vervolgens vast.
• Daarna wordt mij gevraagd uit te leggen wat er niet klopt aan hún redenatie, terwijl mijn oorspronkelijke bewijs niet op die manier is opgebouwd.
Wat je zegt zie ik vaker. Dat leidt vaak ook tot 'het heruitvinden van het wiel'
Wat denk ik de oorzaak daarvan is, is dat mensen het niet kunnen volgen en dan maar hun eigen draai eraan geven. Ik geef toe dat dat frustrerend kan overkomen, maar de truuk is om dan die frustratie in bedwang te houden. De oplossing is dan voor jou denk ik om proberen aan te geven waar men af gaat wijken van wat jij bedoeld hebt.

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 15 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 15 euro - HiepHiep

Bekijk product

Steun Sciencetalk Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Yellow - 11e generatie

Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Yellow - 11e generatie

Bekijk product

Steun Sciencetalk Canon PIXMA TS5350i - All-In-One Inkjetprinter - Zwart

Canon PIXMA TS5350i - All-In-One Inkjetprinter - Zwart

Bekijk product

Gast

@HansH,

Daarom heb ik in de topic “De Structuur van Collatz” drie punten aangewezen die bestudeerd moeten worden, daarop moet een afwijzing komen met argument.
Ik wacht nog steeds op een eerste reactie op de inhoud van blad 12 en 13.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

HansH

Gast schreef: do 08 jan 2026, 13:32 @HansH,

Daarom heb ik in de topic “De Structuur van Collatz” drie punten aangewezen die bestudeerd moeten worden, daarop moet een afwijzing komen met argument.
deze link bedoel je? viewtopic.php?p=1272552#p1272552
Zelf zit ik er niet diep genoeg in helaas. vraag blijft natuurlijk of mensen de moeite willen nemen om er diep genoeg in te duiken om een goed onderbouwde reactie te kunnen geven. Daarbij zal het sterk van jouw inzet om dat te begeleiden en hobbels weg te nemen afhangen of dat kan lukken.
Gast

HansH schreef: vr 09 jan 2026, 08:17
Gast schreef: do 08 jan 2026, 13:32 @HansH,

deze link bedoel je? viewtopic.php?p=1272552#p1272552
Zelf zit ik er niet diep genoeg in helaas. vraag blijft natuurlijk of mensen de moeite willen nemen om er diep genoeg in te duiken om een goed onderbouwde reactie te kunnen geven. Daarbij zal het sterk van jouw inzet om dat te begeleiden en hobbels weg te nemen afhangen of dat kan lukken.
Waarom zouden er geen mensen zijn die wel de moeite nemen om een 90 jaar oud wiskundig probleem opgelost zien worden?
Alleen al uit nieuwsgierigheid, lijkt mij, onderzoekt men het!
Althans dat hoop ik.
HansH

Gast schreef: vr 09 jan 2026, 09:33
Waarom zouden er geen mensen zijn die wel de moeite nemen om een 90 jaar oud wiskundig probleem opgelost zien worden?
Alleen al uit nieuwsgierigheid, lijkt mij, onderzoekt men het!
Althans dat hoop ik.
Zeker. Punt is alleen dat het voor velen lastig lijkt te zijn om jouw gedachten stappen goed te kunnen volgen en beoordelen. Dus zul je denk ik daar wat begrip voor moeten hebben en proberen de knelpunten zie daar zitten samen op te lossen. iemands gedachtes proberen te volgen is altijd heel lastig en wordt vaak verward met eigenwijs zijn. niet willen etc.
Gast

Een wiskundig bewijs weerleggen is toch niets anders dan de fout aanwijzen!
Professor Puntje

@Fermat1637 Het is mogelijk een bewijs zo vaag te formuleren dat er niet of nauwelijks een logica in te ontdekken valt. En dan wordt het ook onmogelijk aan te geven waar het precies fout gaat, precies omdat het overal fout gaat. Hoogstens kun je dan wijzen op gaten en onduidelijkheden in dat gepresenteerde "bewijs". En dat is al eerder dan ook vele malen door mij en anderen gedaan, maar dat is door jou volkomen genegeerd. Vandaar dat het nog een even grote warboel is als in het begin.

ads

Steun Sciencetalk Super Mario Galaxy + Super Mario Galaxy 2 - Nintendo Switch

Super Mario Galaxy + Super Mario Galaxy 2 - Nintendo Switch

Bekijk product

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 1TB

Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 1TB

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nintendo Switch Sports - Nintendo Switch

Nintendo Switch Sports - Nintendo Switch

Bekijk product

CoenCo
Technicus

Professor Puntje schreef: vr 09 jan 2026, 11:19 @Fermat1637 Het is mogelijk een bewijs zo vaag te formuleren dat er niet of nauwelijks een logica in te ontdekken valt. En dan wordt het ook onmogelijk aan te geven waar het precies fout gaat, precies omdat het overal fout gaat. Hoogstens kun je dan wijzen op gaten en onduidelijkheden in dat gepresenteerde "bewijs". En dat is al eerder dan ook vele malen door mij en anderen gedaan, maar dat is door jou volkomen genegeerd. Vandaar dat het nog een even grote warboel is als in het begin.
Hier sluit ik mij bij aan.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “ℹ️ Over dit forum”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!