@Bena,
Ik stelde al meermaals vast dat U er heel specifieke ideen op na houd met betrekking tot fenomenen uit de niet exacte mens wetenschappen.
Ben benieuwd uw boek te lezen .... indien het over "de mens" gaat.
Het zijn doorontwikkelingen of uitbouw van bestaande ideeën van bekende filosofen en denkers uit het verleden. Het zijn geen excentrieke standpunten voor degenen die de boel snappen.
Dat is ook al een probleem. Het is is ook niet eens meetbaar.Professor Puntje schreef: ↑ma 05 jan 2026, 22:30 En hoe vinden we die persoon met een geweten die vervolgens de schapen van de bokken kan scheiden? Of moeten we simpelweg iedereen die claimt een geweten te hebben op zijn woord geloven?
Je zou het geweten kunnen definiëren als dat deel van de psyche dat ons min of meer dwingende ingevingen op moreel gebied verstrekt en bij overtreden de onaangename emotie van spijt genereert. Daarbij laat je in het midden wat die morele inhoud van het geweten precies is, en dat moet ook omdat daar een enorme variatie in bestaat. Dat een dergelijk geweten bestaat is voor veel mensen een innerlijk ervaringsfeit. En daarmee omzeil je ook het probleem van wat een echt of een onecht geweten zou zijn.R_Bena schreef: ↑ma 05 jan 2026, 22:32Dat is ook al een probleem. Het is is ook niet eens meetbaar.Professor Puntje schreef: ↑ma 05 jan 2026, 22:30 En hoe vinden we die persoon met een geweten die vervolgens de schapen van de bokken kan scheiden? Of moeten we simpelweg iedereen die claimt een geweten te hebben op zijn woord geloven?
Theoretisch is die definitie goed imo. Maar hoe ga je het meten? Je kunt het niet aan mensen vragen.Professor Puntje schreef: ↑ma 05 jan 2026, 22:45Je zou het geweten kunnen definiëren als dat deel van de psyche dat ons min of meer dwingende ingevingen op moreel gebied verstrekt en bij overtreden de onaangename emotie van spijt genereert. Daarbij laat je in het midden wat die morele inhoud van het geweten precies is, en dat moet ook omdat daar een enorme variatie in bestaat. Dat een dergelijk geweten bestaat is voor veel mensen een innerlijk ervaringsfeit. En daarmee omzeil je ook het probleem van wat een echt of een onecht geweten zou zijn.R_Bena schreef: ↑ma 05 jan 2026, 22:32Dat is ook al een probleem. Het is is ook niet eens meetbaar.Professor Puntje schreef: ↑ma 05 jan 2026, 22:30 En hoe vinden we die persoon met een geweten die vervolgens de schapen van de bokken kan scheiden? Of moeten we simpelweg iedereen die claimt een geweten te hebben op zijn woord geloven?
Klopt, het bestaan betwijfel ik ook niet. Het is evident. Maar om algemene conclusies te kunnen trekken over menselijk gedrag dienen we het bij grote groepen mensen te kunnen meten.Professor Puntje schreef: ↑ma 05 jan 2026, 23:40 Je kunt het wel aan mensen vragen, maar mensen kunnen liegen. Dat laatste probleem speelt overigens voor heel veel psychische fenomenen, maar dat maakt ze als innerlijke ervaring niet minder werkelijk. Je kunt ook een en ander uit uiterlijke verschijnselen als gelaatsexpressie, houding, gedrag en fysiologische reacties op de psychische gesteldheid afleiden. Tenslotte is het lastig om overtuigend te liegen, dus kun je in je vragen controles inbouwen waarbij een leugenaar vermoedelijk door de mand valt. Er zijn wel meer zaken die lastig te meten zijn, zonder dat we het bestaan van de gemeten verschijnselen hoeven te betwijfelen.
Dat is de basis van wetenschap toch.Professor Puntje schreef: ↑di 06 jan 2026, 09:25 Als je alleen grote groepen mensen beschouwt vind je een soort van gemiddeld gedrag wat dan tot grove generalisaties leidt.
Het is niet zozeer mijn aanpak. Het is de wetenschappelijke aanpak. Die werkt op basis van aggregeren, gemiddeldes, generaliseren, veralgemeniseren, representatie, statistiek, etc.En dat is ook tegelijk mijn voornaamste bezwaar tegen jouw aanpak.
Individuele verschillen kunnen waargenomen worden in het echte leven. Praat met eender welke persoon en men zal uiteraard zien dat iedereen deels z'n eigen 'ik' heeft. Dat is wetenschappelijk en sociologisch niet interessant.Uitspraken over "de mens" gaan maar zelden op voor individuele mensen
Wat is precies je inhoudelijke bezwaar tegen mijn beweringen, want die heb je niet duidelijk laten doorschijnen.terwijl een groot deel van ons sociale leven draait om de contacten met individuele mensen. Daarbij kun je het dan weer goed of slecht treffen, en zoals je zelf al schrijft spelen de sociale omstandigheden ook een grote rol in hoe mensen zich gedragen.