Puzzel Puzzels
wnvl1
Artikelen: 0

Re: Impulsoverdracht en het tweespletenexperiment

Je zou kunnen zeggen dat in de figuur in mijn eerdere post met het groene scherm de afstand tussen A en B een paar lichtseconden is. Dan zou je aan de hand van het tijdstip van de detectie kunnen zien of het foton via A of B is gekomen. In dat geval zal het stralingspatroon niet de tijd gehad hebben om zich op te bouwen omdat het verstoord is door de meting op het scherm. Dat voelt niet goed aan. De 'golpakketten' die via A en B lopen hebben niet echt meer de kans om te interfereren.

Op zich is interferentie bekeken vanuit het golfkarakter heel eenvoudig - basisprincipes van niet-relativistische QM zijn op zich niet zo moeilijk - maar als je de link gaat leggen met de echte wereld zoals wij hem kennen, wordt het altijd heel verwarrend.
Bij het opstellen van mijn bijdragen maak ik regelmatig gebruik van AI als hulpmiddel voor analyse en formulering

ads

Steun Sciencetalk Omdenken scheurkalender - 2026 - Kalender

Omdenken scheurkalender - 2026 - Kalender

Bekijk product

Steun Sciencetalk 5 Zelfklevende Rollen voor Mini Printer - Navulling - Pocket Printer Papier - Sticker Rollen Papier

5 Zelfklevende Rollen voor Mini Printer - Navulling - Pocket Printer Papier - Sticker Rollen Papier

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 100 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 100 euro - Bedankt!

Bekijk product

wnvl1

vijv schreef: di 30 dec 2025, 15:41 Voor mij is het wat lang geleden, maar ik dacht dat de kern van het twee spletenexperiment juist was dat je niet kon bepalen welke weg het deeltje aflegt. Bij elke poging ( en dus meeting) om te bepalen welke spleet het deeltje neemt verstoor je het golfpatroon.
Dat klopt, de vraag die we in dit topic nu proberen te onerzoeken is of de impuls van het scherm met de 2 spleten als geheel meten als een verstoring telt. De tweede vraag is hoe het zit met het meten van de tijd tot de inslag.
Bij het opstellen van mijn bijdragen maak ik regelmatig gebruik van AI als hulpmiddel voor analyse en formulering
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Professor Puntje

En de grap is dat het meten van de tijd en plaats van inslag pas op het allerlaatst wel of niet gebeurt. Hoe kan dat met terugwerkende kracht bepalen of er wel of niet interferentie optreedt?
vijv

Professor Puntje schreef: ma 29 dec 2025, 19:36 Uit de impuls die het scherm met de spleten bij het passeren van het elektron opneemt volgt toch niets over de spleet waardoor het elektron gaat?
In dit geval zal er geen interferentie zijn op het achterliggende scherm. De uitleg van Wvnl1 in zijn eerste reactie is volgens mij correct.
Bij een zware plaat is de impulsopname niet te lokaliseren. Bij een lichte plaat wel.
wnvl1

Ik zal de vraag eens stellen op physicsforums.
Professor Puntje

Mooi! Eigenlijk zijn het twee verschillende vragen: een over in hoeverre de impulsopname van het scherm met de spleten als een meting kan gelden, en een over de vraag wat er gebeurt als je de plaats en tijd van aankomst op de achterliggende plaat meet om daaruit te berekenen door welke spleet het deeltje (of foton) is gegaan.
wnvl1

Ik heb de eerste vraag hier gepost op physics forums.
Professor Puntje

Dank! Moet er nog eens over nadenken, kennelijk is het geen alles of niets kwestie en wordt de interferentie des te meer verstoord naarmate je de deeltjes op hun weg des te beter observeert. Waarbij het dan nog steeds de vraag blijft wat precies voor observeren mag doorgaan.

En hoe zit het met mijn tweede vraag?

ads

Steun Sciencetalk Epson EcoTank ET-2860 - All-in-One Inkttank Printer- Zwart

Epson EcoTank ET-2860 - All-in-One Inkttank Printer- Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 75 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 75 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 100 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 100 euro - Voor jou

Bekijk product

wnvl1

Voor mij is het antwoord op physicsforums niet helemaal verdduidelijkend. Hopelijk komt er verdere verduidelijking na mijn reactie.

Wat de tweede vraag betreft. Bij een twee-spletenexperiment werk je in principe met golfpakketjes, niet met oneindige vlakke golven. Maar het is wel zo dat vlakgolven als ideaal model worden gebruikt in berekeningen. Als het golf pakketje dat de korte weg neemt arriveert is het andere golfpakketje er nog niet. Als je dan gaat rekenen kan je in principe nog interferentie hebben met een verre uitloper van het eerste golfpakket. Ik denk dat je in die richting het antwoord moet zoeken.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Kwantummechanica en vastestoffysica”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!