Puzzel Puzzels
jkien
Moderator
Artikelen: 0

Re: Thuis de lichtsnelheid in perspex bepalen met een laserafstandsmeter

HansH schreef: wo 15 apr 2026, 10:02 als het apparaatje een tijdsverschil delta_t meet mbt een gegeven afstand d (die je zelf kunt opmeten) dan meet hij toch feitelijk de lichtsnelheid c=d/delta_t ?
Ik vermoed dat mijn goedkope laserafstandsmeter gebruikt maakt van een VL53L0X-achtige sensor (een Arduino sensor). Die rekent de gemeten reistijd van de laserpuls automatisch om in de afstand tot de reflector, op basis van de lichtsnelheid in vacuum. Als ik het goed heb begrepen kun je helaas alleen de door de sensor berekende afstand d uitlezen, niet de reistijd. Je kunt met zo een sensor dus niet de lichtsnelheid bepalen, maar wel n = (d2-d1)/s + 1.

jadatis schreef: wo 15 apr 2026, 10:56 Maar topicstarter heeft dat niet gedaan, maak ik op uit zijn beschrijving.
Toch wel. De formule n = (d2-d1)/s + 1 hangt alleen af van de reisafstand door het perspex, de extra reisafstand door de lucht maakt niet uit, die valt weg in het verschil (d2-d1).

ads

Steun Sciencetalk Canon RP-108 - Instant fotopapier - Inkt/papierset - Voor SELPHY CP-printers - Origineel - 10 x 15 cm formaat - 108 sheets

Canon RP-108 - Instant fotopapier - Inkt/papierset - Voor SELPHY CP-printers - Origineel - 10 x 15 cm formaat - 108 sheets

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 10 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 10 euro - Voor jou

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nationale Keuze Cadeaukaart - 50 euro

Nationale Keuze Cadeaukaart - 50 euro

Bekijk product

ads

Steun Sciencetalk Brepols bureau agenda 2026 - SATURNUS LUXE [0.216] - LIMA - Bureau agenda - 1 dag op 1 pagina - Dagoverzicht - Blauw - 13.3 x 20.8 cm

Brepols bureau agenda 2026 - SATURNUS LUXE [0.216] - LIMA - Bureau agenda - 1 dag op 1 pagina - Dagoverzicht - Blauw - 13.3 x 20.8 cm

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech M220 Silent - Draadloze Muis - Wit

Logitech M220 Silent - Draadloze Muis - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk Brepols bureau agenda - 2026 - 1 dag op 1 pagina - LIMA - 13.3 x 20.8 cm

Brepols bureau agenda - 2026 - 1 dag op 1 pagina - LIMA - 13.3 x 20.8 cm

Bekijk product

jkien
Moderator
Artikelen: 0

Re: Thuis de lichtsnelheid in perspex bepalen met een laserafstandsmeter

Wat d2-d1 is staat voor mij niet goed uitgelegd. Een schetsje zou helpen.
Zie de foto in het startbericht en de onderstaande foto. Het display van de laserafstandsmeter vertoont de schijnbare afstand tot het reflecterende object, volgens de sensor. d1 is de (juiste) afstand, zonder perspexblokje in de lichtbaan. d2 is de (onjuiste) afstand, met het perspexblokje in de lichtbaan. Het verschil (d2-d1) is 42 mm. De lengte (s) van het perspexblokje is 81 mm. Dus brekingsindex n = (d2-d1)/s + 1 = 1,52.

laser

De golflengte van de laser is 650 nm.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Optica en Akoestiek”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!