Puzzel Puzzels
Regor
Artikelen: 0

Re: tijdsverloop als gevolg van snelheid en versnelling

Ik snap niet waarom het zo ingewikkeld moet voor P1 en P2.
De eigentijd van P1 is enkel afhankelijk van zijn snelheid.
De formule voor de berekening ervan is al meerdere malen de revue gepasseerd.
De eigentijd van P2 is identiek aan die van P1 omdat zijn snelheid gelijk is.
De momenten dat ze samen komen en hun klokken vergelijken ...... staan die gelijk.

Van zodra men er coordinaten stelsels van allerlei aard bij sleept ...... maakt men het onnodig complex ....... een typisch trekje voor veel (te slimme) deskundigen.

ads

Steun Sciencetalk Canon PIXMA TS5350i - All-In-One Inkjetprinter - Zwart

Canon PIXMA TS5350i - All-In-One Inkjetprinter - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 20 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 20 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nuvance SD Kaart Lezer - 3 in 1 - Micro SD Kaart - USB naar USB C - 8-Pin - Geschikt voor alle Telefoons, Tablets & Laptops

Nuvance SD Kaart Lezer - 3 in 1 - Micro SD Kaart - USB naar USB C - 8-Pin - Geschikt voor alle Telefoons, Tablets & Laptops

Bekijk product

wnvl1

De uitkomst ken je inderdaad op voorhand. Het kan wel nuttig zijn om je de wiskundige technieken eigen te maken.
Bij het opstellen van mijn bijdragen maak ik regelmatig gebruik van AI als hulpmiddel voor analyse en formulering
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

wnvl1

Gast schreef: do 11 sep 2025, 07:09 Een numerieke oplossing is onmogelijk zonder waarde voor v en r.
Het zou inderdaad een goed idee zijn dat HansH die waarden vastlegt. Hieraan rekenen is zeker te doen!
Soms lijkt het wel dat wanneer er gerekend moet worden, het sciencetalk forum een klein beetje afhaakt.
Bij het opstellen van mijn bijdragen maak ik regelmatig gebruik van AI als hulpmiddel voor analyse en formulering
Professor Puntje

Het is wel een interessante uitdaging om te zien hoever je met een afleiding komt. Numerieke benaderingen interesseren me niet, en al helemaal niet waar de uitkomt ons op grond van symmetrie al bekend is. Maar dit is het topic van HansH. Hij wilde eraan rekenen. Als dat van hem niet meer hoeft, wil ik mij er zelf als oefening wel op storten. Ook om te zien hoever ik daar inmiddels mee kom...
wnvl1

Ik laat het eerst aan HansH om er cijfers op te plakken. Zoniet plak ik er zelf cijfers op. Ik denk dat numerieke benaderingen de meeste leden op dit forum niet interesseert, maar dikwijls is het wel zo dat als je symbolisch gaat rekenen, het qua notatie te omslachtig wordt.
HansH

vraag is even welke cijfers dan handig zijn. voor Hele hoge snelheden krijg je grotere tijdsverschillen, maar kun je misschien bepaalde verwaarlozingen die je bij kleine snelheden mag doen niet meer doen. laten we eens beginnen met r1=6000km ( ongeveer straal aarde) en v=30000 km/uur (ongeveer de baan van een satelliet).
HansH

Professor Puntje schreef: do 11 sep 2025, 23:12 Het is wel een interessante uitdaging om te zien hoever je met een afleiding komt. Numerieke benaderingen interesseren me niet, en al helemaal niet waar de uitkomt ons op grond van symmetrie al bekend is. Maar dit is het topic van HansH. Hij wilde eraan rekenen. Als dat van hem niet meer hoeft, wil ik mij er zelf als oefening wel op storten. Ook om te zien hoever ik daar inmiddels mee kom...
numerieke benaderingen zijn zeker interessant om daarmee bv de exacte berekening te checken.
HansH

Professor Puntje schreef: do 11 sep 2025, 23:12 Hij wilde eraan rekenen. Als dat van hem niet meer hoeft, wil ik mij er zelf als oefening wel op storten. Ook om te zien hoever ik daar inmiddels mee kom...
Ik wil graag snappen hoe zo'n berekening eruit ziet en zou ook leuk zijn als we snappen hoe het fundamenteel ontstaat, bv door te starten bij de 2 spiegeltjes met heen en weer kaatsende lichtstraal en dat toepassen op een versnellend referentieframe en daaruit dan de basisformule afleiden voor tijdsdilatie voor versnellende waarnemers. dus voel je niet geremd om te wachten tot er van anderen iets komt.
wnvl1

We kiezen best iets getallen die gehele delen van de lichtsnelheid. Dat maakt het wat aantrekkelijker. Ik zal het herformuleren vanavond zodat de cijfers in de buurt komen van die van Hansh.
Professor Puntje

Ik wacht eerst de numerieke benadering af, want anders gaat er te veel door elkaar lopen.
vijv

Allen,

Ik denk dat in onderstaand artikel een oplossing wordt beschreven voor het probleem in termen van SRT.
https://www.researchgate.net/publicatio ... Relativity
Aangezien ik nog volop bezig ben met tensoren heb ik geen tijd het zelf te lezen.
wnvl1

Dat beschrijft inderdaad exact waarover het in dit topic gaat. Ik zal het dit weekend eerst lezen alvorens verder te kijken.
Professor Puntje

Interessant artikel! Zal het later lezen.
wnvl1

Het is sowieso wel handig om de paradox te herformuleren naar deze vorm. Je hebt slechts 1 ring. 1 van de drielingen kan blijven stilstaan, een andere beweegt met de wijzers van de klok en de derde tegen de wijzers van de klok in.

https://spada.uns.ac.id/pluginfile.php/ ... download=1
ringen
ringen 323 keer bekeken

ads

Steun Sciencetalk Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Terracotta Rood

Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Terracotta Rood

Bekijk product

Steun Sciencetalk Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Yellow - 11e generatie

Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Yellow - 11e generatie

Bekijk product

Steun Sciencetalk Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 128GB - Gray + 1 jaar extra garantie

Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 128GB - Gray + 1 jaar extra garantie

Bekijk product

HansH

dat kan maar dan hebben ze niet meer alle drie dezelfde snelheid v. geen idee of alle 3 met v een byzondere consequentie heeft.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Relativiteitstheorie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!