Puzzel Puzzels
HansH
Artikelen: 0

Re: De langste kabel die breekt door zijn eigen gewicht.

Regor schreef: vr 20 jun 2025, 20:45
Wat ik mij nog herinner is dat de eind sectie / doorsnede theoretisch naar 0 (nul) ging ..... dat mag hé.
En ook dat de max lengte van één bepaald materiaal met één bepaalde soortelijke massa, en één bepaalde treksterkte ..... aanleiding gaf tot één bepaalde max lengte.
Voor staal; was de max lengte iets meer dan 2 km.
wat je in ieder geval weet is dat bij een bepaalde doorstede alles wat daaronder zit een vastgelegde massa heeft die zorgt voor de spanning net onder de breeksterkte. alleen de vorm is nog niet bekend. dikte 0 onderaan zal zeker de beste zijn omdat dikte=0 wel lengte toevoegt op het einde, maar geen gewicht. ik moet er zelf nog wat tijd voor vinden om er in te duiken. Er is vast een slimme redenatie om snel tot het antwoord te komen.

ads

Steun Sciencetalk Smarfer - Magnetische pictogrammen voor weekplanner - 50 stuks - Planbord kind - Binneneditie

Smarfer - Magnetische pictogrammen voor weekplanner - 50 stuks - Planbord kind - Binneneditie

Bekijk product

Steun Sciencetalk Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Silver - 11e generatie

Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Silver - 11e generatie

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech M185 - Draadloze Muis - Grijs

Logitech M185 - Draadloze Muis - Grijs

Bekijk product

wnvl1

Ik kan het echt niet duidelijker en korter uitleggen dan het in het boek staat. Je kan gerust vragen stellen over de tekst.

Of is het probleem dat je de foto's niet kan lezen?
Je kan ze downloaden. De foto's zijn scherp en van hoge kwaliteit.
Bij het opstellen van mijn bijdragen maak ik regelmatig gebruik van AI als hulpmiddel voor analyse en formulering
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

HansH

wnvl1 schreef: ma 23 jun 2025, 20:13 Ik kan het echt niet duidelijker en korter uitleggen dan het in het boek staat. Je kan gerust vragen stellen over de tekst.

Of is het probleem dat je de foto's niet kan lezen?
Je kan ze downloaden. De foto's zijn scherp en van hoge kwaliteit.
er is geen probleem. maar ik moet er gewoon even de tijd voor nemen om er doorheen te gaan. kost mij altijd veel tijd om me in de denkstappen van anderen te verplaatsen en meestal 3x lezen voor ik begrijp wat er staat als sommige stappen als vanzelfsprekend worden aangenomen.
Regor

De foto's downloaden ? .... als ik op de foto klik zie ik ze vergroot op het scherm, maar bij mij niet duidelijk genoeg.
Als ik de toe te passen redenering zou kunnen krijgen, denk ik de formules voor vraag 1. en 2. te kunnen genereren.
Differentialen en integralen zijn voor mij geen probleem hoor.
wnvl1

De kracht boven een infinitesimaal oppervlak is \(\sigma A(x)\).
De kracht onder een infinitesimaal oppervlak is \(\sigma A(x+dx)\).
Het gewicht van een infinitesimaal schijfje is \(\rho g A(x) dx\).

$$ \sigma A(x) = \sigma A(x+dx) + \rho g A(x) dx $$

$$
\sigma \frac{d( A)}{dx} + \rho g A(x) = 0
$$

Zo stel je de differentiaalvgl op.
Bij het opstellen van mijn bijdragen maak ik regelmatig gebruik van AI als hulpmiddel voor analyse en formulering
Regor

Aan wnvl1,

Dank U,
Differentieren en integreren kan ik ook (nog) .. maar.
Hoe komt U van de eerste formule lijn naar de tweede formule lijn ? ....... is allemaal (te) lang geleden.
En de diff vergelijking oplossen kan ik ook niet meer ..... zelfde reden.
wnvl1

Breng alles naar rechts in de eerste formule en deel door dx. Dan moet je de afgeleide herkennen. De theorie voor het oplossen van de differentiaal vergelijkingen, dat kan ik niet uitleggen in 1 post.
Regor

Aan wnvl1,

Dank U,
Geen tijd meer insteken aub ...... zal mijn cursus boven halen voor het oplossen van diff vergelijkingen.

Toch nog een vraagje.
Is het gelijk nul stellen het zoeken van de functie voor de sectie "A" die een max lengte "x" teweeg brengt ?
wnvl1

Nee dat heeft daar niets met te maken
HansH

Regor schreef: di 24 jun 2025, 12:04
Is het gelijk nul stellen het zoeken van de functie voor de sectie "A" die een max lengte "x" teweeg brengt ?
wat stel je 0? de dikte van het onderste stukje touw of bedoel je wat anders? wat bedoel je met sectie 'A' ? of moet ik daarvoor alle berichten weer doorlezen? (ik heb nog steeds last van de bug dat je niet alle berichten kunt zien met de melding dat het topic niet bestaat)
wnvl1

A is de oppervlakte op hoogte x.
Regor

Aan wnvl1,

Ok, wat betreft de nul (0).
Ik dacht eerst dat de nul te maken had met het zoeken naar de max lengte door de afgeleide nul te stellen,.

Aan HansH,

A is zoals wnvl1 schreef de oppervlakte van de doorsnede, ook genoemde "de sectie".
Wat zeker de gedachtegang is, is dat de trekspanning in elke sectie gelijk moet zijn aan de max (breuk) treksterkte. (een bepaalde constante )
Dus het gewicht van wat er onder hangt (een integraal over de sectie A en de lengte) maal de soortelijke massa........ gedeeld door de sectie A op lengte x.
Maar dat weet U zeker ook allemaal.

Het probleem is, dat men zou kunnen denken, dat als men de begin sectie groter maakt, men dan een langere kabel kan hebben voor die breekt, maar dat is niet zo.
Er is bij één bepaald soort materiaal met één bepaalde treksterkte, één max lengte.
HansH

en dus 1 bepaalde vorm. ik zou er even in moeten duiken. wnvl1 had al wat aanwijzingen gegeven. is er een probleem om verder te komen of wacht wnvl1 gewoon tot een andere het oplost?
Regor

Aan HansH,

Wat betreft "vorm".
1.De vorm van de sectie A, rond of vierkant .... speelt niet echt een rol ....maar met een ronde doorsnede zal men een langere max
lengte hebben dan met vb een vierkante ........ omdat het gewicht per lengte eenheid minimaal is bij een ronde doorsnede.
2.De vorm van de sectie verandering van A als functie van de lengte .(om de max lengte te hebben) ... is DE vraag.
Dat zou moeten een eerste formule geven.
De max lengte zou moeten een tweede formule geven.

wnvl1 verwacht (terecht) dat ik dat eens zelf oplos...... maar dat lukt mij nog niet.
Ik heb nog maar de / mijn oplossing voor de relatie sectie A als functie van lengte x via de diff vergelijking.
En er zit een exponent van "e" in ......en ik herinner mij dat het sectie verloop elliptisch was .. raar !!

Maar ik geef het niet op ..... als ik in de mood ben, als mijn muze op bezoek is, en ik wat tijd kan stelen ....

ads

Steun Sciencetalk Kobo Clara Colour - E-reader - 6 inch kleurenscherm - 16GB - Luisterboeken - Wit

Kobo Clara Colour - E-reader - 6 inch kleurenscherm - 16GB - Luisterboeken - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech M705 - Draadloze Marathon Muis - USB - Rechtshandig - Grijs

Logitech M705 - Draadloze Marathon Muis - USB - Rechtshandig - Grijs

Bekijk product

Steun Sciencetalk 10 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

10 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

Bekijk product

wnvl1

De oplossing van

$$
\sigma \frac{d( A)}{dx} + \rho g A(x) = 0
$$

is

$$
A(x) = C e^{-\frac{\rho g}{\sigma} x}
$$
.

Het staat allemaal uitgelegd in de foto's van het boek die ik heb geplaatst.

Mogelijk zijn er andere varianten van de vraag die tot andere oplossingen leiden.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🏗️ Praktische en overige technische wetenschappen”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!