Puzzel Puzzels
wnvl1
Artikelen: 0

Re: afstraling van vermogen bij een luidspreker en hoorn

Die gedeeld door twee in mijn formule komt door het uitmiddelen van het kwadraat van een sinus. Je kan dat verrekenen door te werken met de effectieve waarde, dan hoef je niet meer te delen door 2.
Bij het opstellen van mijn bijdragen maak ik regelmatig gebruik van AI als hulpmiddel voor analyse en formulering

ads

Steun Sciencetalk Donald Duck - Scheurkalender - 2026 - Elke dag een snaterlach!

Donald Duck - Scheurkalender - 2026 - Elke dag een snaterlach!

Bekijk product

Steun Sciencetalk Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 17 Pro Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas screen protector

Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 17 Pro Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas screen protector

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech M185 - Draadloze Muis - Rood

Logitech M185 - Draadloze Muis - Rood

Bekijk product

OOOVincentOOO

Dankewel, ik probeer het offline eens uit te werken.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

wnvl1

Leuke uitdaging om mijn formule zelf af te leiden.
Bij het opstellen van mijn bijdragen maak ik regelmatig gebruik van AI als hulpmiddel voor analyse en formulering
HansH

eigenlijk zou ik het wel verwachten indien voor vermogen het gemiddelde vermogen genomen wordt. net zoals bij elektriciteit is is vermogen dan V²/R met gemiddeld vermogen horend bij de RMS waarde van V, maar nogmaals in he de link niet naar de bron van de info.
HansH

wnvl1 schreef: di 17 jun 2025, 22:04 Leuke uitdaging om mijn formule zelf af te leiden.
komt als het goed is uit de theorie van voortplanting van golven op basis van de golfvergelijking. wel leuk om dat hier een keer op een rijtje te hebben voor audio golven. ooit wel gehad voor coax leidingen met afsluit weerstanden, karateristieke impedanties etc. maar zou er weer in moeten duiken en vertalen naar geluid. Dus bonus punten te verdienen voor wie de essentie hier kan posten. :D
wnvl1

Voor een vlakke longitudinale golf is de uitwijking van de deeltjes:

$$
s(x, t) = s_m \cos(kx - \omega t)
$$

Hieruit volgt de snelheid van een deeltje (dus niet van de golf!) als afgeleide naar tijd:

$$
u(x, t) = \frac{\partial s}{\partial t} = s_m \omega \sin(kx - \omega t)
$$

De kinetische energie per volume-eenheid (dus energiedichtheid) is:

$$
E_k = \frac{1}{2} \rho u^2 = \frac{1}{2} \rho \left(s_m \omega \sin(kx - \omega t)\right)^2
= \frac{1}{2} \rho s_m^2 \omega^2 \sin^2(kx - \omega t)
$$

De tijdgemiddelde waarde van \(\sin^2(kx - \omega t)\) over een periode is \(\frac{1}{2}\), dus:

$$
\langle E_k \rangle = \frac{1}{2} \rho s_m^2 \omega^2 \cdot \frac{1}{2} = \frac{1}{4} \rho s_m^2 \omega^2
$$

Voor longitudinale golven is de potentiële energie gemiddeld gelijk aan de kinetische energie, dus:

$$
\langle E_{\text{totaal}} \rangle = 2 \cdot \langle E_k \rangle = \frac{1}{2} \rho s_m^2 \omega^2
$$

Het vermogen is de energiestroom per tijdseenheid door oppervlak \(A\). Dit is:

$$
P = \text{energie per volume-eenheid} \times \text{snelheid} \times A
= \left( \frac{1}{2} \rho s_m^2 \omega^2 \right) \cdot v \cdot A
$$

$$
P = \frac{1}{2} \cdot \rho \cdot v \cdot \omega^2 \cdot s_m^2 \cdot A
$$
HansH

dus is Sm dan piek of RMS waarde en waarom ?
wnvl1

Dat is de piekwaarde.

ads

Steun Sciencetalk Brepols bureau agenda - 2026 - 1 dag op 1 pagina - LIMA - 13.3 x 20.8 cm

Brepols bureau agenda - 2026 - 1 dag op 1 pagina - LIMA - 13.3 x 20.8 cm

Bekijk product

Steun Sciencetalk Canon PIXMA TS4150i - All-in-One Inkjetprinter - Wit - Smartphone ready - Compact - Gebruiksvriendelijk

Canon PIXMA TS4150i - All-in-One Inkjetprinter - Wit - Smartphone ready - Compact - Gebruiksvriendelijk

Bekijk product

Steun Sciencetalk STABILO Power - Viltstift - Tot 8 Weken Zonder Dop - Etui Met 30 Kleuren

STABILO Power - Viltstift - Tot 8 Weken Zonder Dop - Etui Met 30 Kleuren

Bekijk product

HansH

wnvl1 schreef: wo 18 jun 2025, 11:01 Dat is de piekwaarde.
klopt. dat komt omdat je overgegaan bent van piek energie als functie van maximale uitwijking Sm naar gemiddelde energie over een periode.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Optica en Akoestiek”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!