jazzer schreef: ↑vr 29 nov 2024, 01:49
Met "de ongelijkheid van Bell is zo triviaal dat de experimenten niets bewijzen" bedoelde ik dat die stelling in normale gevallen, zoals bv. bij een marktonderzoek, nooit wordt geschonden, doch hier onverantwoord wordt toegepast (en daarom evt. geschonden).
Dat komt m.i. door de kunstgreep waarmee men van 2 filters 3 filters maakt. Elke meting gebeurt immers met 2 filterstanden en die telkens bijgesleepte derde filterstand doet me denken aan een goocheltruc.
Hier had ik nog niet op gereageerd.
Het is geen kunstgreep; het is immers de claim van het realistische standpunt dat een grootheid als 'spin' slechts bij een meting wordt blootgelegd. Dat betekent dat deze grootheid al een welbepaalde waarde had. En dat betekent dat het niet uit mag maken in welke richting je de polarisatie meet. Je mag dus elke richting kiezen die je wilt.
Stel je het volgende experiment voor: je meet aan een EPR-paar, en je wilt elk deeltje een x- en z-spin meegeven. Bij elk filter mag je dus kiezen of je in de x- of in de z-richting meet (of de tegengestelde richtingen). Je kunt dan eenvoudig aantonen dat je elk deeltje een welbepaalde x- en z- spin kunt meegeven. Met je verborgen variabelen kun je dan de correlaties van de kwantummechanica reproduceren. Het wordt pas interessant als je meerdere mogelijkheden toevoegt waarbij je ook spinrichtingen in (zeg) het {xz}-vlak gaat toevoegen. Dan blijk je Bells ongelijkheden wél te kunnen schenden, omdat de correlaties zoals voorspeld door de QM dan "te ingewikkeld worden om in een simpel voorafbepaald lijstje te vatten".
Oftewel: zolang je je metingen niet al te ingewikkeld maakt kun je het realistische standpunt innemen. Maar er is geen natuurkundige die zal zeggen dat de spinrichtingen alleen in die eenvoudige gevallen realistisch zijn, en in de andere gevallen niet. Dat is ook niet de claim van Bell: hij zegt slechts dat er keuzes zijn voor de polarisatiefilterstanden waarbij je de correlaties niet kunt reproduceren met vooraf bepaalde getallen (lokaliteit). Je moet daar zelf maar de conclusies uit trekken.