dus waar hebben we het over.peterA schreef:
Religieuze en wetenschappelijke discussies zijn van een andere orde en onvermengbaar.
dus waar hebben we het over.peterA schreef:
Religieuze en wetenschappelijke discussies zijn van een andere orde en onvermengbaar.
Wouter_Masselink schreef:InderdaadpeterA schreef:dus waar hebben we het over.
OSF schreef:God die kun je nooit uitsluiten, ID misschien wel.
Met 0 gaten kan God nog steeds de schepper zijn.
A. Dat heeft niks met evolutie te maken.Anonymous schreef:Stel dat de big bang-big crunch hypothese bewezen wordt.OSF schreef:God die kun je nooit uitsluiten, ID misschien wel.
Met 0 gaten kan God nog steeds de schepper zijn.
Kun je een eeuwig heelal scheppen?
Geldt dat juist niet voor de wetenschap...Erik schreef:Daarom wordt de ID'er ook wel de god van de gaten genoemd.
En bij iedere nieuwe wetenschappelijke verklaring voor een gat verdwijnt er een stukje god, tot hij/zij/het geheel opgelost is.
nuja niet de schepping op zich maar alleen het letterlijke scheppingsverhaal in de bijbel.Het aanpassend vermogen van organisme geeft aan dat een levend organisme zich aanpast aan de omgeving waarin het zich bevindt. Dus wij mensen zijn aangepast op de luchtdruk en omgevings temperatuur. Vissen zijn aangepast om in het water te leven. Dit aanpassings vermogen noemt men evolutie, het is een mechanisme waarin over erving een rol speelt. Dus de eerste cel is "Intelligent Designed". De eerste cel is ontworpen met de eigenschappen waarin het aanpassings vermogen en het mechanisme van overerving aanwezig is. Mogelijk dat deze 'cellen' nog andere mechanisme bezitten waardoor ingrepen vanaf een ander niveau mogelijk is. Op deze manier kan 'God' mogelijk de evolutie sturen.timwaagh schreef:ID daarintegen gaat uit van dat de evolutie een vooropgezet plan is.
Het lijkt er inderdaad op dat alles in stappen is gegaan.Dit laat echter weinig ruimte voor: en God schiep de dieren en zag dat het goed was. De bijbel zegt steeds dat God na elke stap van de schepping zijn daden evalueerde en de volgende dag wat nieuws deed.
Dat zegt deze ID-er niet, ik ben van mening dat 'God' ofwel de createur nog steeds invloed uit oefend op het universum en ook het leven.ID zegt dat de designer een plan verzon en het daarna op zijn beloop liet en dat hij na zijn plan alles liet evolueren.
En dat op verschillende manieren:
Via bewustzijn van de mens, de keuzes die iedereen voorgelegd krijgt.
Het evenwicht van de natuur.
We hebben een vrijheid van denken en kunnen dus zelf kiezen wat we willen maar toch wordt er een invloed en controle door de schepper uitgeoefend.
ID zal juist een bewijs zijn voor het bestaan van de schepping. De evolutie lijkt willekeurig te zijn, maar ik ben van mening dat de evolutie niet willekeuig is. Een mens kiest zijn partner opbasis van uiterlijk, maar het innerlijk speelt ook een 'zeer' belangrijke rol. Het 'innerlijk' van 2 personen zit niet in het DNA. Daarmee is al bewezen dat evolutie niet enkel op willekeurigheid is gebasseerd.Dit is niet in overeenstemming met de evaluai die in de bijbel naar voren komt. conclusie: als ID ooit de overhand krijgt, is het definitief gedaan met de schepping.
De evolutie theorie is als nog niet 'bewezen'. Er vind wel evolutie plaats, maar er zitten 'gaten' in de evolutie theorie.
Zie:
Waarom worden nederlanders langer?
ok, ik ben het met u eens dat ID alsnog niet als bewezen geldt. En er zullen ook menings verschillen bestaan over het ID-deel. Dat klopt.Mijn excuses voor het openen van de thread dan. Over dingen die ongedefinieerd zijn valt niet te discussieren (en het maakt de beginpost voor het ID-deel irrelevant, omdat de IDérs daar blijkbaar zelf nog niet over uit zijn).
Ik ben het met u eens dat de 'evolutie theorie' inderdaad een aantal goede punten aanhaalt. Helaas heeft Darwin nooit iets over DNA gehoord, en het lijkt dat het principe van over-erving iets is waar Darwin niets van afwist is verkeer geinterperteerd.overigens zitten er heel weinig gaten in de evolutie theorie.
'Wat is verstand?' Laten we het niet over de biologie leeraar hebben die zijn boek naleest.Ik heb al meerdere malen gehoord dat iets dat door bepaalde ID'ers als gat werd beschouwd (let wel: alle ID'ers waar ik tot nogtoe van heb gehoord kwamen niet uit de biologie en hadden dus weinig verstand van zaken)
'moderne evolutietheorie' dat is interesssant... please tell me more.door evolutie-biologen als 'in overeenstemming met de moderne evolutietheorie'werd beschouwd.
is de selectiedruk van een bacterie hoog? Wat is de vrijheid van evolutie?overigens heb ik geprobeert het verschijnsel dat de gemiddelde lengte van Nederlanders groter wordt, alleen heeft dat weinig met evolutie te maken, aangezien de selectiedruk zwak is.
Wat is het verschijnsel chemische evolutie?Overigens zou ik Leuke gast aanraden om het verschijnsel chemische evolutie (en zoek ook maar op endosymbionttheorie, micellen, RNA, hydrofiel, hydrofoob, fosfolipide en celmembraan te zoeken) op te zoeken..
De theorie van 'Miller' klopt 'wel' of 'niet'?Dit is namelijk de 'evolutietheorie' verklaring voor het ontstaan van de cel en geeft daarmee een andere verklaring voor het ontstaan van de cel.
hmm, de evolutie topic is helaas helemaal verwijderd, erg triest, maar de evolutie theorie is alsnog niet bewezen, maar bezit mogelijk toch correcte feiten. Ik zie het als backwards engineering, terug kijkend naar het verleden, waarom heeft zich iets tot gevormd wat het nu is?En het is imo een betere verklaring, omdat het geen god nodig heeft. je moet je ten slotte ook inlezen op de argumenten van je 'tegenstander' (voor leuke gast dus de evolutietheorie) in een debat, voordat je je kan verweren in een debat.
Ronald Meester schreef:Wanneer ik nu een voorwerp op straat vind waarvan ik de herkomst niet ken, maar waarvan ik wel kan zien dat een mens dat gemaakt zou kunnen hebben, dan vind ik het niet zo gek om bij wijze van analogie te besluiten dat dit voorwerp ontworpen is. Op dat moment heb ik geen moeite met de analogie. Maar nu vinden we zoal ik net al schreef in de moleculaire biologie ook allerlei objecen en processen die zowel complex als gespecificeerd lijken te zijn. (5) Kunnen we nu, net als bij het horloge, concluderen dat er (dus) sprake is van ontwerp en (dus) ook van een ontwerper? Nee. Er is een cruciaal verschil tussen het horloge en de biologische systemen: bij de biologische systemen heb ik geen verdere achtergrondkennis van een mogelijke ontwerper, terwijl bij het horloge duidelijk is dat mensen verantwoordelijk kunnen zijn voor het ontwerp ervan. Dit lijkt mij voldoende reden om de analogie af te wijzen, en het woord ontwerp in dit verband dan maar helemaal niet te gebruiken(6).
______
(5) Hier valt overigens wel iets op af te dingen, maar dat is hier niet van belang. Zie hiervoor mijn hoofdstuk 'informatie en evolutie' in dit boek.
(6) Andere auteurs in dit boek zien dat anders. Zie bijvoorbeld Cees Dekker in zijn bijdrage over de nanotechnologie van de cel.
Tijd hier, is niet het zelfde als tijd daar, aangezien tijd relatief is.Intelligent Design is niet verenigbaar met orthodox letterlijk protestantisme, die stelt dat de aarde in zes dagen werd geschapen.
Waarom zou 'God' op de vrijheid die wij als eigenschap gekregen hebben ingrijpen? Als hij dit doet dan zou het geen vrijheid meer zijn. Mensen kunnen wel elkaars vrijheid afnemen.Intelligent Design is niet verenigbaar met vrijzinning christendom (bevrijdingtheologie), die stelt dat god niet kan ingrijpen, want anders had Hij wel de Holocaust verhindert.
de evolutie theorie kan niet bewezen worden, net als elke andere natuurwetenschappelijke theorie. Het moet wel zo zijn dat hij falsificeerbaar is en dat hij niet gefalsificeerd is. En volgens de evolutiebiologen is dit inderdaad zo. De moderne evolutietheorie verschilt van de theorie die darwin bedacht. Op welke punten weet ik niet, want ik heb daar niet zo gek veel verstand van. De selectiedruk op bacterieen is in het algemeen hoger dan die van mensen, omdat mensen nu eenmaal zo'n sterke soort zijn, dat zelfs erg zwakke exemplaren van die soort overleven. Daardoor ontstaat veel variatie en komen de voorspellingen op basis van 'de soort zou beter overleven als het die eigenschap wel/niet zou vertonen' veel minder goed overeen met de werkelijkheid en hebben dus dus verklaringen over de eigenschappen van mensen veel minder met natuurlijke selectie te maken dan bij bacterieen. dus dan heeft evolutie als verklaring weinig zin. Dat is denk ik ook een van de punten waarop de moderne evolutietheorie verschilt van die van Darwin. De moderne evolutietheorie zegt zoiets als "survival of the sufficiently fit" en die van Darwin zegt "survival of the fittest".Leuke gast schreef:ok, ik ben het met u eens dat ID alsnog niet als bewezen geldt. En er zullen ook menings verschillen bestaan over het ID-deel. Dat klopt.
Zo ook zitten ook in de wetenschap tegenstrijdigheden. Voor een leuke opsomming heb ik deze thread geopend:
'Wat is verstand?' Laten we het niet over de biologie leeraar hebben die zijn boek naleest.
'moderne evolutietheorie' dat is interesssant... please tell me more.
Wat is het verschil tussen 'evolutietheorie' en 'moderne evolutietheorie'?![]()
is de selectiedruk van een bacterie hoog?
helpt me eens de goede richting in...
De theorie van 'Miller' klopt 'wel' of 'niet'?
hmm, de evolutie topic is helaas helemaal verwijderd, erg triest, maar de evolutie theorie is alsnog niet bewezen, maar bezit mogelijk toch correcte feiten. Ik zie het als backwards engineering, terug kijkend naar het verleden, waarom heeft zich iets tot gevormd wat het nu is?![]()
Dan had ik toch zijn boek moeten lezen, maar is dat zo, stelt Richard Dawkins de mens buiten de evolutie? Dan kan ik me toch niet helemaal zo erg vinden in zijn ideeën als ik dacht. Ik zie culturele evolutie immers als onderdeel ván (biologische) evolutie. Biologisch tussen haakjes, want wanneer biologisch enkel geassocieerd wordt met soortvorming en niet met andere biologische processen kan ik het beter weglaten.