Puzzel Puzzels
wijsneus
Artikelen: 0

Re: Zon vs. god

Herodotus schreef:Ik snap niet hoe iemand mens en god kan zijn.

Dat Jozef een soort adoptie-vader was kan ik wel begrijpen.

Volgens de bijbel heeft Jezus dus een biologische moeder maar geen biologische vader. Hoe is ze dan zwanger van Jezus geraakt?

Kun je me dit mischien wat verduidelijken?
God heeft regelmatig bezoeken gebracht aan onze aarde.

Tijdens deze bezoeken vond er interactie plaats tussen zijn ,,engelen''en aardse dochteren.

http://www.creabel.org/index.php?id=128

Maria was een van die dochteren en uitverkoren.

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 20 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 20 euro - HiepHiep

Bekijk product

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 6 TB

Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 6 TB

Bekijk product

Steun Sciencetalk Sony PS5 DualSense Draadloze Controller - Midnight Black

Sony PS5 DualSense Draadloze Controller - Midnight Black

Bekijk product

Benz

Bijna alle (oude) religies hebben een oorsprong in de egyptische oudheid. De zon was toen 'heilig' omdat het voor verlichting, warmte en leven zorgt. De verschillende religies die toen zijn vertakt hebben elk hun eigen interpretatie van een god meegenomen.

Omdat elke religie dus door de mens is gecreeerd, is er maar 1 passend antwoord op al jouw vragen. Vind je iets onduidelijk? Verzin zelf een oplossing.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

wijsneus

Benz schreef:Bijna alle (oude) religies hebben een oorsprong in de egyptische oudheid. De zon was toen 'heilig' omdat het voor verlichting, warmte en leven zorgt. De verschillende religies die toen zijn vertakt hebben elk hun eigen interpretatie van een god meegenomen.

Omdat elke religie dus door de mens is gecreeerd, is er maar 1 passend antwoord op al jouw vragen. Vind je iets onduidelijk? Verzin zelf een oplossing.

Welke religies zijn dat dan?

Een paar,zeg 3 of 4,voorbeelden wil ik wel genoemd zien;gewoon om een oordeel of keuze te kunnen krijgen.
gradus

@benz

Eigenlijk wil ik nog iets verder gaan dan wijsneus, met de opmerking dat de Egyptische religie een vrij jonge is, in vergelijking met sommige in het verre oosten. Sommige daarvan waren al vergeten toen de Egyptenaren begonnen diverse dieren te vereren. Ook moet men niet vergeten dat alle godsdiensten ooit op lokaal niveau zijn begonnen, bijvoorbeeld in een stam waarvan de god zo goed werkte dat de naburige stammen dezelfde god aannamen. Kijk ook vorige week, toen een paar kikkers, ik meen in Bangla Desh, in de echt werden verbonden omdat het zo droog was. Binnen een uur begon het lokaal te stortregenen. Kijk, daar heb je wat aan, wij willen ook kikkers en, sorry, kan het niet laten: Wij hebben er genoeg in NL, willen jullie een container vol hebben voor een zacht prijsje.

Ook twee van de drie hedendaagse grote religies zijn per slot van rekening, recent, begonnen in een klein gebiedje in het Midden-Oosten, maar toen waren de aanbidders van Stonehenge al een paar duizend jaar verdwenen.

Ik ben zo vrij hier te poneren dat de oorsprong van de meeste godsdiensten gezocht moet worden in verdwenen beschavingen, en bedoel; radicaal van de aardbodem verdwenen, en ik ga nog een stapje verder door te veronderstellen dat sommige, zo niet alle, oorspronkelijk in/in de buurt van het huidige India ontstonden en tot bloei kwamen. Waarschijnlijk zullen we de overblijfselen daarvan nooit vinden omdat de steden van die beschavingen verdwenen zijn door de voortdurende stoom water en blubber van de grote rivieren waaraan ze lagen. Wel is duidelijk hoe de verhalen van die religies in Iran/Irak terecht kwamen en van daaruit naar het Midden-Oosten enz. enz.

Tot slot; een religie verzin je niet even tussen twee koppen koffie door.
wijsneus

gradus schreef:@benz

Eigenlijk wil ik nog iets verder gaan dan wijsneus, met de opmerking dat de Egyptische religie een vrij jonge is, in vergelijking met sommige in het verre oosten. Sommige daarvan waren al vergeten toen de Egyptenaren begonnen diverse dieren te vereren. Ook moet men niet vergeten dat alle godsdiensten ooit op lokaal niveau zijn begonnen, bijvoorbeeld in een stam waarvan de god zo goed werkte dat de naburige stammen dezelfde god aannamen. Kijk ook vorige week, toen een paar kikkers, ik meen in Bangla Desh, in de echt werden verbonden omdat het zo droog was. Binnen een uur begon het lokaal te stortregenen. Kijk, daar heb je wat aan, wij willen ook kikkers en, sorry, kan het niet laten: Wij hebben er genoeg in NL, willen jullie een container vol hebben voor een zacht prijsje.

Ook twee van de drie hedendaagse grote religies zijn per slot van rekening, recent, begonnen in een klein gebiedje in het Midden-Oosten, maar toen waren de aanbidders van Stonehenge al een paar duizend jaar verdwenen.

Ik ben zo vrij hier te poneren dat de oorsprong van de meeste godsdiensten gezocht moet worden in verdwenen beschavingen, en bedoel; radicaal van de aardbodem verdwenen, en ik ga nog een stapje verder door te veronderstellen dat sommige, zo niet alle, oorspronkelijk in/in de buurt van het huidige India ontstonden en tot bloei kwamen. Waarschijnlijk zullen we de overblijfselen daarvan nooit vinden omdat de steden van die beschavingen verdwenen zijn door de voortdurende stoom water en blubber van de grote rivieren waaraan ze lagen. Wel is duidelijk hoe de verhalen van die religies in Iran/Irak terecht kwamen en van daaruit naar het Midden-Oosten enz. enz.

Tot slot; een religie verzin je niet even tussen twee koppen koffie door.

Wel als er na het 1e bakje gezamenlijk wordt gedacht:ik geloof dat er nog een 2e bakje komt.

Als dat uitkomt is het zaadje geplant.

Ik zie de oorsprong toch in...dat er meer moet zijn dan het dagelijkse leven.
mitsumark

phoenixofflames schreef:nee dat bedoelde ik niet. Ik bedoelde dat er toch genoeg over God in de bijbel staat.. men moet alleen wat zoeken.

Het is niet essentieel alles over God te weten. We zullen God nooit doorgronden omdat Hij oneindig is in Zijn volmaaktheden. Het punt is dat we geen perfecte kennis over God nodig hebben om ons te redden.( of beter gezegd: ons te laten redden )
Daarnaast wil God ook helemaal niet dat je alles over Hem weet/begrijpt.

Als dat zo zou zijn ga je hem in een hokje stoppen met een eigen plaats, terwijl Hij zelf zijn plaats wil bepalen (namelijk overal).

En inderdaad zoals al gezegd kúnnen wij ook niet begrijpen hoe 'groot' God wel niet is.

Onze gedachtegang is te beperkt.

(dat verklaart ook gelijk dat je de geboorte van Jezus uit de 'maagd' Maria niet kunt verklaren met biologie)

ads

Steun Sciencetalk PlayStation 5 - Disc Edition - Slim

PlayStation 5 - Disc Edition - Slim

Bekijk product

Steun Sciencetalk Brepols bureau agenda 2026 - LIMA - Bureau agenda - 1 week op 2 pagina's - Weekoverzicht - Zwart - 17.1 x 22 cm

Brepols bureau agenda 2026 - LIMA - Bureau agenda - 1 week op 2 pagina's - Weekoverzicht - Zwart - 17.1 x 22 cm

Bekijk product

Steun Sciencetalk Canon PIXMA TS5350i - All-In-One Inkjetprinter - Zwart

Canon PIXMA TS5350i - All-In-One Inkjetprinter - Zwart

Bekijk product

JoolzZ

Het aanbidden van de fysieke zon werd volgens het eerste hoofdstuk van Zeitgeist door meerdere culturen gedaan. Sterker nog het christendom en dus ook de vrijmetselarij zou min of meer een verbastering zijn van oudere zonaanbidders.

Het mystieke rondom het godfiguur kan ik je als atheist niet uitleggen. Wel komt het de kerk goed uit dat het op allerlei verschillende manieren te interpreteren valt, en er nooit een concrete waarheid te vinden zal zijn. Ik zie god dan ook meer als een extern geweten, en hou vast aan het idee dat zoals alle andere miljarden mensen jezus een vader en moeder heeft, misschien niet jozef maar de buurman bijvoorbeeld.. succes met je zoektocht.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Religiewetenschappen en Theologie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!