Arn0 schreef:
.....Door het gebruik van wiskunde kan de ruis van subjectiviteit beperkt worden.
Wat een wollige taal....:s
In mijn ogen is het een duidelijke uitleg. Maar ik val dan ook in de categorie beelddenkers. Mijn uitdrukken in taal is voor mij een grote handicap, omdat woorden letterlijk te kort schieten. (Eenvoudige) wiskunde begrijp ik. Het heeft een logisch patroon en kan dan ook maar op 1 manier opgevat worden.
Voorbeeld:
1+1=2
Dit is voor iedereen te begrijpen, je ziet wat er staat en je beseft wat er bedoeld wordt. We kunnen dit opvatten als een feit.
'Cees wast zijn handen.'
Ondanks dat dit een simpele beschrijving van een simpele handeling is, kan het op verschillende manieren opgevat worden. De meesten onder ons weten wel wat er bedoeld wordt, maar ondertussen vragen we ons af of Cees misschien de naam van een vrouw zou kunnen zijn, of wast met een t geschreven moet worden, of met 'zijn' de handen van Cees bedoeld worden of de handen van een tweede en mannelijk persoon, etc.
Ruis dus, afleiding.
Arn0 schreef:
het bewijzen van iets gaat volgens logica. wat me is opgevallen bij het logisch redeneren nogal z'n beperkingen heeft. de logica blijkt een vicieuze cirkel. als je namelijk het antwoord vind, blijkt dat gelijk te zijn aan de vraag.
Wat je daar zegt is al onlogisch, dus als je wilt dat we je geloven zul je daarvoor wel goede argumenten moeten geven
Dit is dus nu precies waar dit topic over gaat. Ik kan het niet uitleggen. Het is iets dat je moet begrijpen. Als ik er ooit achterkom hoe ik hiervan anderen kan overtuigen schrijf ik er een boek over. Tot die tijd heb je de keuze aan te nemen dat wat ik zeg de waarheid is, je kan deze verwerpen of tussen deze 2 uitersten in gaan zitten.
Wat is "doorbreken van de logica"?
Ik zie dat ik weer te veel in beelden spreek, maar de context ben vergeten uit te leggen.
In mijn uitleg stel ik de logica voor als een vicieuze cirkel.
Als ik dan zich dat ik probeer die cirkel te doorbreken, is het dan duidelijker?
Het laatste stukje over die niveaus is erg complex.
Ik ben nog bezig om dit begrijpbaar uit te leggen, maar ik kan wel aangeven hoe ik de niveaus 'zie'.
0: bestaan
1: (h)erkenning/waarneming/indexering
2: verband
3: context
4: begrip/besef/bewustzijn, dit niveau is overigens ook gelijk aan niveau 0
5: ???
Niveau 5 is tot nu toe 'keuze'. Zoals je ziet is in mijn beredenering niveau 4 gelijk aan niveau 0, waardoor de vicieuze cirkel ontstaat/bestaat.
Binnen deze cirkel heeft 5 geen betekenis en kan alles zijn.
Als het alles kan zijn, kunnen we dus net zo goed een keuze maken.
Als de keuze als enige optie aangetoond kan worden is het geen keuze meer en weten we pas echt wat niveau 5 is.
Duidelijker kan ik het momenteel niet uitleggen. Iemand met een beetje programmeerkennis zal minder of zelfs geen moeite hebben mijn gedachtengang te volgen.