Puzzel Puzzels
qrnlk
Lorentziaan
Artikelen: 0

Re: Wetenschap en godsbewijs

@1207: ik zou gereageerd hebben als je niet over een plate aarde was begonnen... Een serieuze discussie is oke, maar je moet niet met onzin aankomen.
Waar zijn de ooggetuigeverslagen naast de bijbel dan
De bijbel zelf is een verzameling boekwerken. Geschreven over een periode van ruim 1600 jaar door ruim 65 grotendeels onafhankelijke schrijvers die elk hun eigen ervaringen met dezelfde god opschreven. Natuurlijk vind je dus geen ooggetuigenverslagen buiten de bijbel: Ze zijn allemaal namelijk al verzameld in de bijbel.
Is uit de bijbel af te leiden dat onsterfelijkheid en de drie-eenheid verworpen horen te worden?
Volgens mij en bijvoorbeeld Newton wel.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

ads

Steun Sciencetalk Omdenken scheurkalender - 2026 - Kalender

Omdenken scheurkalender - 2026 - Kalender

Bekijk product

Steun Sciencetalk Super Mario Galaxy + Super Mario Galaxy 2 - Nintendo Switch

Super Mario Galaxy + Super Mario Galaxy 2 - Nintendo Switch

Bekijk product

Steun Sciencetalk Plakbandhouder scotch c38 verzwaard zwart

Plakbandhouder scotch c38 verzwaard zwart

Bekijk product

p__

De bijbel zelf is een verzameling boekwerken. Geschreven over een periode van ruim 1600 jaar door ruim 65 grotendeels onafhankelijke schrijvers die elk hun eigen ervaringen met dezelfde god opschreven.
En gelijksoortige beschrijvingen van na de bijbel? Ik bedoel, de bijbel heeft het over een reeks gebeurtenissen die slechts eenmalig gebeurden (jezus liep op water, zee spleet, etc). Zulk soort verhalen worden niet geloofwaardiger door het feit dat ze in de gehele geschiedenis van de mensheid maar 1x worden waargenomen.
Volgens mij en bijvoorbeeld Newton wel.
Wat versta jij onder 'de bijbelse god' dan, wat voor kenmerken heeft die?
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

qrnlk
Lorentziaan

En gelijksoortige beschrijvingen van na de bijbel?
Ik neem aan dat ze niet plaatvonden. Merk op dat wonderen zelfs in de bijbel amper voorkomen.
Ik bedoel, de bijbel heeft het over een reeks gebeurtenissen die slechts eenmalig gebeurden (jezus liep op water, zee spleet, etc).
True.
Zulk soort verhalen worden niet geloofwaardiger door het feit dat ze in de gehele geschiedenis van de mensheid maar 1x worden waargenomen.
Indien ze geregeld zouden plaatsvinden zou het geen wonderen zijn of wel soms?
Wat versta jij onder 'de bijbelse god' dan, wat voor kenmerken heeft die?
Kom ik morgen op terug.

There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs
1207

@1207: ik zou gereageerd hebben als je niet over een plate aarde was begonnen... Een serieuze discussie is oke, maar je moet niet met onzin aankomen.
Dit heet vluchtgedrag qrnlk

HEt is nog geen 100 jaar geleden toen de kerk eindelijk een ronde de aarde erkende. menig mens is afgestraft omdat hij een platte aarde verwierp. Een bijbelkenner moet dit gewoon weten.

De bijbelse verzen die dit bevestigen zijn legio maar worden nu uiteraard symbolisch/mythisch vverdraaid om toch maar niet te moeten toegeven dat er serieuze blunders in de bijbel staan.

maar goed.

blijkbaar wil/kun je ook ook geen objectief verifieerbaar godsbewijs geven.

ads

Steun Sciencetalk Kobo Libra Colour - E-reader - 7 inch kleurenscherm - 32GB - Luisterboeken - Zwart

Kobo Libra Colour - E-reader - 7 inch kleurenscherm - 32GB - Luisterboeken - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Brepols bureau agenda 2026 - SATURNUS LUXE [0.216] - LIMA - Bureau agenda - 1 dag op 1 pagina - Dagoverzicht - Blauw - 13.3 x 20.8 cm

Brepols bureau agenda 2026 - SATURNUS LUXE [0.216] - LIMA - Bureau agenda - 1 dag op 1 pagina - Dagoverzicht - Blauw - 13.3 x 20.8 cm

Bekijk product

Steun Sciencetalk Double A Premium printpapier ft A4, 80 g - 2500 vellen (Doos met 5 pakken van 500 vel)

Double A Premium printpapier ft A4, 80 g - 2500 vellen (Doos met 5 pakken van 500 vel)

Bekijk product

qrnlk
Lorentziaan

Dit heet vluchtgedrag qrnlk
Je bedoeld dat je je toevlucht neemt tot onzin? Ik dacht niet dat het dat betekenende.
HEt is nog geen 100 jaar geleden toen de kerk eindelijk een ronde de aarde erkende. menig mens is afgestraft omdat hij een platte aarde verwierp. Een bijbelkenner moet dit gewoon weten.
Sinds wanneer heeft de kerk iets te maken met de bijbel? Ik neem tenminste aan dat je het over de RK Kerk hebt of een van haar uitgroeisels? De fundamenten daarvan liggen in de Griekse filosofie en gaan waarschijnlijk nog wel verder terug in de tijd. Het heeft in de praktijk niets te maken met wat er werkelijk in de bijbel staat. Het is de grootste tijd van haar bestaan zelfs de grootste vijand van de bijbel geweest: Ze heeft geprobeerd de bijbel uit te roeien door iedereen die het las of vertaalde ter dood te brengen. Als dat niet genoeg zegt over haar rol en aan welke kant ze werkelijk staat dan overtuigt jouw waarschijnlijk niets meer.
De bijbelse verzen die dit bevestigen zijn legio maar worden nu uiteraard symbolisch/mythisch vverdraaid om toch maar niet te moeten toegeven dat er serieuze blunders in de bijbel staan.
Als je beeldspraak, de context en gezond verstand buiten beschouwing laat kun je vele woorden exact anders uitleggen dan de schrijver bedoelde. Kijk maar naar mijn eerst zin van deze post.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Religiewetenschappen en Theologie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!