Puzzel Puzzels
Heikos
Artikelen: 0

Re: Verkeerd geschapen?

Wat ik aan raf vroeg vraag ik nu aan jou: wat wil je bereiken binnen deze draad?
Ik denk dat het vrij belangrijk is om het verschil tussen de rede en het geloof te onderscheiden en te kijken in hoeverre de verschillen hiertussen bij het gebruik als uitgangspunt invloed hebben op dit topic.

Het is gewoon een reactie op de volgende post:
317070 schreef:Incorrect is niet het juiste woord, ik spreek liever van onbeslist, want het kan zowel correct als incorrect zijn. Maar je komt er inderdaad, elke redenering is onbeslist als je hem niet met een bewijs kunt onderbouwen. Een bewijs bevat echter altijd logica, en in een tegenargument hierboven werd gezegd dat God boven de logica stond. Bijgevolg vervallen alle tegenargumenten, want God staat boven de logica, en dus boven ieder mogelijk tegenbewijs.

Hier is intrinsiek niets verkeerd mee, maar het sluit discussie en theologie uit.

ads

Steun Sciencetalk Nintendo Switch 2 Pro Controller - Zwart

Nintendo Switch 2 Pro Controller - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Canon PIXMA TS3750i - All-In-One Inkjetprinter - Zwart

Canon PIXMA TS3750i - All-In-One Inkjetprinter - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 100 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 100 euro - HiepHiep

Bekijk product

Hildebrand

Met het gebruik van deze prioritering lijkt me het geval waarbij God boven de logica staat, zeker mogelijk en interessant, maar niet de beste optie om aan te nemen. Het gaat namelijk tegen de logica in en dat is het hoogste waar wij bij kunnen met ons beperkte verstand.
Wat ik aan raf vroeg vraag ik nu aan jou: wat wil je bereiken binnen deze draad?
Heikos schreef:Ik denk dat het vrij belangrijk is om het verschil tussen de rede en het geloof te onderscheiden en te kijken in hoeverre de verschillen hiertussen bij het gebruik als uitgangspunt invloed hebben op dit topic.

Het is gewoon een reactie op de volgende post:
317070 schreef:Incorrect is niet het juiste woord, ik spreek liever van onbeslist, want het kan zowel correct als incorrect zijn. Maar je komt er inderdaad, elke redenering is onbeslist als je hem niet met een bewijs kunt onderbouwen. Een bewijs bevat echter altijd logica, en in een tegenargument hierboven werd gezegd dat God boven de logica stond. Bijgevolg vervallen alle tegenargumenten, want God staat boven de logica, en dus boven ieder mogelijk tegenbewijs.

Hier is intrinsiek niets verkeerd mee, maar het sluit discussie en theologie uit.
Als het een antwoord is op wat 317070 schreef dan nog vraag ik me af wat je binnen deze draad precies wilt aantonen. De door jou gebruikte formulering is mij niet duidelijk genoeg.
De juiste vraag is de vraag die uit objectiviteit geboren wordt.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

317070

Heikos schreef:Is het juist om de discussie te sluiten voor een dergelijke opvatting?

Je moet dan wel weten dat God boven de logica staat. Als God bestaat, kan dat prima, maar dat weten we nou net niet. Wat gaat er dan voor? Het idee dat we moeten handelen op basis van zaken die we kunnen beredeneren of op basis van ons geloof?

Welke van de twee is het betrouwbaarst? Dat lijkt me het beste uitgangspunt. Zolang je dit niet weet, is de discussie onzinnig.
Ik kan er naast zitten, maar voor zo ver ik weet kun je over geloof niet discussiëren. Je kunt nooit een tegenargument ofzo geven (want dat is ratio). Je kan de ander hoogstens zeggen wat je gelooft, waarop de ander kan knikken of schudden, and that's it. Het is geen discussie. De andere kan niet zeggen, "ja maar, dat klopt niet.", want dan gaat het antwoord in de trant van "ja maar, ik geloof dat...".

Als je redeneert dat God boven de logica staat, valt dus iedere mogelijk logica-argument en dus ratio weg. Bijgevolg kun je geen discussie voeren en is theologie uitgesloten.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-
Heikos

317070 schreef:Ik kan er naast zitten, maar voor zo ver ik weet kun je over geloof niet discussiëren. Je kunt nooit een tegenargument ofzo geven (want dat is ratio). Je kan de ander hoogstens zeggen wat je gelooft, waarop de ander kan knikken of schudden, and that's it. Het is geen discussie. De andere kan niet zeggen, "ja maar, dat klopt niet.", want dan gaat het antwoord in de trant van "ja maar, ik geloof dat...".

Als je redeneert dat God boven de logica staat, valt dus iedere mogelijk logica-argument en dus ratio weg. Bijgevolg kun je geen discussie voeren en is theologie uitgesloten.
Dan is inderdaad onredelijkheid en de oncontroleerbaarheid van geloof geen probleem meer en kun je geloven wat je wilt. Oké, in dat geval stop ik.
Als het een antwoord is op wat 317070 schreef dan nog vraag ik me af wat je binnen deze draad precies wilt aantonen. De door jou gebruikte formulering is mij niet duidelijk genoeg.
Wat ik wil aantonen is dat geloof niet per sé zó groot is krachtig is dat de ratio z'n mond moet houden. Meestal zul je moeten kiezen uit de twee, zo ook in dit topic. Ik geef aan wat mijn visie op de prioritering van de axioma's is en waarom de ratio toch wel een zegje mag doen over zaken waarvan geloof zegt dat de ratio daar te beperkt van is.
Herodotus

Wat ik wil aantonen is dat geloof niet per sé zó groot is krachtig is dat de ratio z'n mond moet houden.

Zowel geloof als ratio (logica bedoel je denk ik) gaan uit van axioma's.

Ik zie wel verschil in redenaties, maar ik zie geen fundamenteel verschil tussen geloof en ratio (omdat ze beide uitgaan van axioma's).
Stuur mij maar naar de hel, Petrus. Lekker warm.
Hildebrand

Wat ik wil aantonen is dat geloof niet per sé zó groot is krachtig is dat de ratio z'n mond moet houden. Meestal zul je moeten kiezen uit de twee, zo ook in dit topic. Ik geef aan wat mijn visie op de prioritering van de axioma's is en waarom de ratio toch wel een zegje mag doen over zaken waarvan geloof zegt dat de ratio daar te beperkt van is.

Wie heeft ooit gesteld dat het verboden is de ratio aan te wenden als het om geloofszaken gaat? Christelijke scholastici als Anselmus en Thomas van Aquino hebben met niets anders dan het gebruik van de rede getracht God aannemelijk te maken. Men moet echter geen vragen stellen die naar hun aard geen ander doel hebben dan een paradox te creëren waarbij de uitleg vervolgens is dat dáárom God niet kan bestaan, of dat wat over hem beweerd wordt, onhoudbaar is. Dat heeft mijns inziens niets met constructief denken te maken, maar met de wens de uitgangspunten waarop het christelijk geloof zich baseert, te bagatelliseren.
De juiste vraag is de vraag die uit objectiviteit geboren wordt.
qrnlk
Lorentziaan

God is echter almachtig, dus niet gebonden aan onze logica.
Dat slaat helemaal nergens op.

Wat als "onze logica" is afgeleid uit "god's logica"? Wij zijn immers naar zijn beeld geschapen?
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs
Herodotus

Men moet echter geen vragen stellen die naar hun aard geen ander doel hebben dan een paradox te creëren waarbij de uitleg vervolgens is dat dáárom God niet kan bestaan, of dat wat over hem beweerd wordt, onhoudbaar is.

Dit was het punt dat ik toen probeerde te maken...

Er werd een soort van valstrik gecreerd waarbij eerst aan God werd gevraagd een "onoptilbare steen" te maken

om daarna te zeggen dat hij hem niet kon optillen, en hij dus niet kan bestaan.

En da's natuurlijk onzin, want als hij niet bestaat had hij die steen nooit kunnen maken.

Maar sec was het inderdaad een onzinnige uitspraak.
Stuur mij maar naar de hel, Petrus. Lekker warm.

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 50 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 50 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 5 TB

Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 5 TB

Bekijk product

Steun Sciencetalk Smarfer - Magnetische pictogrammen voor weekplanner - 50 stuks - Planbord kind - Binneneditie

Smarfer - Magnetische pictogrammen voor weekplanner - 50 stuks - Planbord kind - Binneneditie

Bekijk product

Heikos

Herodotus schreef:Zowel geloof als ratio (logica bedoel je denk ik) gaan uit van axioma's.

Ik zie wel verschil in redenaties, maar ik zie geen fundamenteel verschil tussen geloof en ratio (omdat ze beide uitgaan van axioma's).
Ja, dat is dan het enige waarin ze op elkaar lijken. Geloof gaat uit van de persoonlijke (emotionele) ervaring. Ratio doet het tegenovergestelde en probeert de invloed van geloof en emotie zo min mogelijk te betrekken bij het verklaren van zaken.
Wie heeft ooit gesteld dat het verboden is de ratio aan te wenden als het om geloofszaken gaat? Christelijke scholastici als Anselmus en Thomas van Aquino hebben met niets anders dan het gebruik van de rede getracht God aannemelijk te maken.
Allereerst, ik beweer ook niet dat het verboden is. Het gaat mij meer om de prioriteit die het krijgt. Anselmus van Canterbury en Thomas van Aquino geloofden volgens mij al en probeerden dat ook via de ratio aannemelijk te maken. Hun geloof hebben zij niet afgeleid uit de ratio, maar ze geloofden al en wilden dat vervolgens bewijzen.

Ratio speelt pas een rol als je gaat overwegen dat als een rationele analyse van de zaak tot de conclusie komt dat het minder waarschijnlijk is dat (die) God wel bestaat, dan niet bestaat. Als je tot die conclusie komt, zoals rationalisten (misschien wel alle), dan moet je rationeel gezien je geloof stoppen. Blijf je geloven, dan geeft dat aan dat je geloof als uitgangspunt een hogere prioriteit gegeven hebt.

Zolang ratio en geloof elkaar niet tegenspreken, is er natuurlijk geen probleem. Doen zij dat wel, dan moet je kiezen tussen beide. Daar ging het mij om: welk uitgangspunt krijgt dan de voorkeur? en waarom?
Men moet echter geen vragen stellen die naar hun aard geen ander doel hebben dan een paradox te creëren waarbij de uitleg vervolgens is dat dáárom God niet kan bestaan, of dat wat over hem beweerd wordt, onhoudbaar is. Dat heeft mijns inziens niets met constructief denken te maken, maar met de wens de uitgangspunten waarop het christelijk geloof zich baseert, te bagatelliseren.
en:
Herodotus schreef:Dit was het punt dat ik toen probeerde te maken...

Er werd een soort van valstrik gecreerd waarbij eerst aan God werd gevraagd een "onoptilbare steen" te maken

om daarna te zeggen dat hij hem niet kon optillen, en hij dus niet kan bestaan.

En da's natuurlijk onzin, want als hij niet bestaat had hij die steen nooit kunnen maken.

Maar sec was het inderdaad een onzinnige uitspraak.
Gewoonlijk is dit een onzinnige vraag ja, zeker. Echter in dit geval ging het over de almacht van God.

Als je gelooft dat God absoluut alles kan, dan impliceert dat dat je gelooft dat voor God een contradictie als "het optillen van een onoptilbare steen" kan overkomen. Kan hij dat niet, dan is hij niet absoluut almachtig.

Noem je het een onzinnige vraag, dan ga je er dus al vanuit dat God niet absoluut almachtig is. Want dan is het zeker een zinnige vraag.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Religiewetenschappen en Theologie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!