Ik kwam zojuist een ander topic tegen, op het theologie-onderwerp over Richard Dawkins 'God als Misvatting'. Zoals hij het in zijn ideeën naar voren laat komen, dat is exact hoe ik dat ook zie en bedoel: god als bijproduct van de evolutie.
Ik wil wat dit betreft nog een stap verder gaan. Ik ben het ook oneens met de stelling dat "biologische evolutie" iets met het geloof temaken heeft.
God is een bij product van CULTURELE EVOLUTIE.
De mens is een kuddedier, we vinden en vonden in ons verre verleden, veiligheid en geborgenheid bij elkaar. Er is dus behoefte aan binding in de basis van ons "zijn".
Grote prestaties heeft de mens door de geschiedenis, "in samenwerking" geleverd. Neem de piramides, de verrover prestaties van de Romijnen enz... Hoe groter en hechter de gemeenschap, hoe sterker zij staan.
Ook geeft deze samenklotering, vorming van gemeenschappen, ruimte. Hiermee bedoel ik dat een enkele mens zijn eigen rug moet beschermen. Een groep mensen kan bescherming geven aan een aantal individuen. Als er voldoende borging van veiligheid is, is er dus tijd en ruimte om je over andere zaken als veiligheid druk te maken.
Neem de piramide van masloff. Geeft iemand eten en hij / zij gaat opzoek naar een veilig plekje om het te nuttigen, en geef iemand veiligheid en die persoon gaat door met het bevredigen van zijn of haar daarop volgende behoefte. Zo raken mensen dus instaat zich steeds verder te ontwikkelen en komen er aan toe zich cultureel te gaan vormen.
Ik wil geen ellen lang bericht schrijven, dus snij even wat hoeken af...
De mens gaat zich cultureel ontwikkelen en zoekt ook hierin naar gemeenschappelijke factoren, belevingen.. dit nogmaals verhoogt de binding binnen de groep en dat verhoogt de kans op overleven. Het gemeenschappelijk beleven van een geloof, het uitvoeren van rythen, geeft tot op de dag van vandaag sterke binding in groepen.
Dit is naar mijn idee hoe wij aan geloven zijn gekomen.
Deze theorie wordt mijns inzien ook door veel in de cultuur waarneembare gedragingen en verbanden bevestigd.
Dit vereist wel een nietige houdingen en besef van wat de mens is... een kuddedier... dat zichzelf instaat heeft gesteld een cultuur te vormen.