@Evilbro een satelliet die rond de Aarde draait is in vrije val en er werken geen krachten op
Nee, daar werken wel krachten op en DAAROM beweegt hij in een kromme baan. Als er geen krachten op de satelliet zouden werken zou de sateliet rechtdoor het heelal in verdwijnen.
Als ge uit een vliegtuig springt met een weegschaal onder je voeten en ge verwaarloost de luchtweerstand dan zal de weegschaal niets aanwijzen, dus je gewicht is 0.
En jij wilde nu gaan beweren dat dat relevant was? De kracht die op je werkt (die kracht die er tevens voor zorgt dat jij naar beneden valt), werkt in op je MASSA (niet je gewicht) en heeft een grootte van
\(F_z = m \cdot g\)
Ik meen niet dat iemand tot nu toe logische argumenten heeft aangevoerd om mijn oorspronkelijke stelling te ontkrachten. Trouwens als ge wilt kan ik dezelfde redenering maken als ik in een satelliet rond de Aarde draai en even snel draai als de Aarde zodanig dat ik boven hetzelfde punt blijf hangen.
Je zit op een draaimolen met een bal. De draaimolen staat stil. Je gooit de bal recht voor je uit (over het midden van de draaimolen) en je ziet de bal rechtvoor je de draaimolen verlaten.
Nu doe je hetzelfde met een draaimolen die draait. Je ziet de bal een kromme baan afleggen (zie
filmpje halverwege de pagina).
Op een draaimolen voel je dat je draait, maar zelfs als je dat niet zou kunnen detecteren (zoals je niet voelt dat de aarde draait) dan zou je kunnen detecteren aan de baan van de bal of je draait of niet.