Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gast
Artikelen: 0

Re: Natuurwet van de minimale actie.

Professor Puntje schreef: ma 07 jul 2025, 18:59 Ah dank! Helaas gaat de kwantumveldentheorie verre boven mijn pet. Maar begrijp ik je goed dat empirisch foute versies van de kwantumveldentheorie zich niet in of met een bijpassende actie laten uitdrukken?
Dat is inderdaad niet het meest eenvoudige onderwerp en wat Flappelap daarboven schrijft is zeer raak verwoord.

Maar misschien helpen de pagina's op quantumuniverse.nl als notendop en opstapje, mogelijk ook voor verschillende discussies op verschillende niveaus die ik hier zie langskomen.

Fascinerend is het zeker, dit soort minimalisatieprincipes, die overal in de natuurkunde lijken op te duiken:

Klassiek: elektrostatica (denk aan de kooi van Faraday) of oppervlaktespanning bij waterdruppels.

Relativiteit: de Einstein-Hilbert-actie (waaruit de veldvergelijkingen van de algemene relativiteit volgen) en acties voor materievelden.

Kwantum: Feynmans padintegraal uiteraard, maar ook dingen als de Klein-Gordon-actie (scalair veld), de Dirac-actie (fermionen) en de Yang-Mills-actie (een van de pijlers van het standaardmodel).

Ik zou liegen als ik zeg dat ik dit allemaal in detail doorgrond, maar als concept blijft het indrukwekkend consistent terugkomen.

Voor wie het interesseert (en misschien ook om wat losstaande discussies met elkaar te verbinden):

https://www.quantumuniverse.nl/serie/de-padintegraal

Duidelijk geschreven en al gauw complex genoeg om mee te nemen.

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 5 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 5 euro - Voor jou

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech M185 - Draadloze Muis - Blauw

Logitech M185 - Draadloze Muis - Blauw

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech M705 - Draadloze Marathon Muis - USB - Rechtshandig - Grijs

Logitech M705 - Draadloze Marathon Muis - USB - Rechtshandig - Grijs

Bekijk product

HansH

Gast schreef: di 08 jul 2025, 07:03

https://www.quantumuniverse.nl/serie/de-padintegraal

Duidelijk geschreven en al gauw complex genoeg om mee te nemen.
dit is inderdaad een stuk simpeler te volgen dan 70 blz text. als ik het goed begrijp dan is het idee dat je vanuit elk punt een golf maakt alle kanten op (die complexe e macht die in feite een cirkel beschrijft in het complexe vlak) en dan bekijk je de kans dat die in een bepaalde richting staat. en dat doe je voor alle punten alle kanten op vanuit elk vorig punt. zo kun je dan de kans bepalen dat het licht een bepaald willekeurig pad volgt. is dat de essentie? maar in de praktijk is die kans natuurlijk al snel 0.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

flappelap

Professor Puntje schreef: ma 07 jul 2025, 18:59
flappelap schreef: ma 07 jul 2025, 11:48
Professor Puntje schreef: do 03 jul 2025, 12:15 Is het principe van stationaire actie eigenlijk wel een natuurwet? Dat wil zeggen: is het niet simpelweg een wiskundige truc of manier om bekende natuurwetten te herformuleren in variationele vorm? En zo ja - zijn er dan net zo goed ook acties te vinden voor denkbeeldige natuurwetten die empirisch gesproken helemaal niet opgaan?
Klassiek gezien zou je het als een herformulering kunnen zien waarbij je de energie centraal stelt en krachten als afgeleiden daarvan. Bovendien stel je de symmetrieën van het systeem centraal, zodat je met Noether de bijbehorende behouden grootheden kunt afleiden. In de kwantumveldentheorie vormt de actie echter een belangrijke grootheid omdat het de fase geeft van een bepaalde configuratie in de padintegraal. Je kunt daarmee ook verklaren hoe de klassieke natuurkunde als limiet uit de kwantumveldentheorie rolt.

Je zou dus kunnen zeggen dat in de kwantumveldentheorie Hamiltons principe pas echt tot zijn recht komt.
Ah dank! Helaas gaat de kwantumveldentheorie verre boven mijn pet. Maar begrijp ik je goed dat empirisch foute versies van de kwantumveldentheorie zich niet in of met een bijpassende actie laten uitdrukken?
Nee, dat begrijp je niet goed. Je kunt bijvoorbeeld prima acties opschrijven met symmetrieën die we empirisch niet waarnemen. De keuze is echter met een aantal aannames (bewegingsvergelijkingen die b.v. hooguit 2e orde zijn) niet bepaald reuze. Bovendien kun je met die aannames ook prima verklaren waarom bepaalde termen in je actie bij lage energieën niet waarneembaar zijn; dat heeft alles te maken met de zogenaamde renormalizatiegroep. Maar dat laat ik voor nu maar even liggen ;)
Professor Puntje

Dank!
Regor

@PP,

Ben benieuwd wat uw besluit / inzicht nu uiteindelijk is voor "licht volgens de kortste tijd" in de situatie volgens uw eigen tekening.
Professor Puntje

Regor schreef: do 10 jul 2025, 11:42 @PP,

Ben benieuwd wat uw besluit / inzicht nu uiteindelijk is voor "licht volgens de kortste tijd" in de situatie volgens uw eigen tekening.
Dat weet ik niet. Ik heb ergens op een video gezien (maar weet niet meer waar) dat de uiteindelijke baan van het licht wel degelijk rekening houdt met de situaties die (enigszins) buiten die hoofdbaan heersen, maar van kwantummechanica weet ik veel te weinig om daar zinnig over mee te kunnen discussiëren.
Professor Puntje

Maar klassiek gesproken lijkt mij er weinig tegenin te brengen dat AB sneller is dan AA'B'B
AnaarB
vijv

Professor Puntje schreef: do 10 jul 2025, 12:31 Maar klassiek gesproken lijkt mij er weinig tegenin te brengen dat AB sneller is dan AA'B'B

AnaarB.png
Bedoel je niet net andersom?
Professor Puntje

Nee. De directe lichtbaan AB gaat door een gangetje dat ik daarvoor speciaal door het transparante materiaal geboord heb. AB loopt dus geheel door de lucht. Vergroot eventueel mijn schetsje om het beter te bekijken.
Regor

@PP,

AB geheel door de lucht ?
Professor Puntje

Ja zeker - ik heb daar een gat voor door het materiaal geboord:
detail
Regor

@PP,

Achteraf gezien heeft quantum mechanica er (volgens mij) niets mee te maken......... dus hoeft men er ook niets of niet veel van te kennen.
Volgens mij is het nu duidelijk dat de quantum mechanica toelaat via wiskunde alle mogelijke paden van het licht te berekenen en dan de hoogst waarschijnlijke (op een complexe wijze) bepaald die het licht volgt (zou moeten volgen ).
De mens heeft die wiskunde nodig ...... maar de natuur niet ....... die weet instantaan welke het pad is "van de minimum actie".

Oei, ik verwacht reactie !
Regor

@PP,

Nogmaals ........ AB geheel door de lucht ? ....... wat is het grijs medium dan ?
Professor Puntje

Laten we voor het gemak aannemen dat het grijze medium doorzichtig glas voorstelt. En wit is lucht.

ads

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 4 TB

Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 4 TB

Bekijk product

Steun Sciencetalk PlayStation 5 - Disc Edition - Slim

PlayStation 5 - Disc Edition - Slim

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nuvance SD Kaart Lezer - SD Kaartlezer USB C - Card Reader - Incl. 8-Pin Converter - Geheugenkaartlezer Micro SD

Nuvance SD Kaart Lezer - SD Kaartlezer USB C - Card Reader - Incl. 8-Pin Converter - Geheugenkaartlezer Micro SD

Bekijk product

Regor

@PP,

Klopt het dan wat U schrijft .. AB gaat geheel door de lucht ?
....................
Ik veronderstel dat de hamvraag blijft volgens de onderstaande uitvoering van het experiment

Men plaatst in B een "punt licht detector"
Men schijnt met een dunne lichtstraal vanuit A
Men inclineert de straal in A zodanig dat hij in B toekomt.

Welk pad volgt de lichtstraal :
..................................................

p.s. Dit is wel niet de eerste tekening van U waarbij het punt B in het glas lag, en niet in de lucht.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🧭 Natuurkunde”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!