Dat is inderdaad niet het meest eenvoudige onderwerp en wat Flappelap daarboven schrijft is zeer raak verwoord.Professor Puntje schreef: ↑ma 07 jul 2025, 18:59 Ah dank! Helaas gaat de kwantumveldentheorie verre boven mijn pet. Maar begrijp ik je goed dat empirisch foute versies van de kwantumveldentheorie zich niet in of met een bijpassende actie laten uitdrukken?
Maar misschien helpen de pagina's op quantumuniverse.nl als notendop en opstapje, mogelijk ook voor verschillende discussies op verschillende niveaus die ik hier zie langskomen.
Fascinerend is het zeker, dit soort minimalisatieprincipes, die overal in de natuurkunde lijken op te duiken:
Klassiek: elektrostatica (denk aan de kooi van Faraday) of oppervlaktespanning bij waterdruppels.
Relativiteit: de Einstein-Hilbert-actie (waaruit de veldvergelijkingen van de algemene relativiteit volgen) en acties voor materievelden.
Kwantum: Feynmans padintegraal uiteraard, maar ook dingen als de Klein-Gordon-actie (scalair veld), de Dirac-actie (fermionen) en de Yang-Mills-actie (een van de pijlers van het standaardmodel).
Ik zou liegen als ik zeg dat ik dit allemaal in detail doorgrond, maar als concept blijft het indrukwekkend consistent terugkomen.
Voor wie het interesseert (en misschien ook om wat losstaande discussies met elkaar te verbinden):
https://www.quantumuniverse.nl/serie/de-padintegraal
Duidelijk geschreven en al gauw complex genoeg om mee te nemen.
Puzzels