Puzzel Puzzels
TheSpecialOne
Artikelen: 0

Re: Rendement magnetron bepalen

Fiesika,

Ik ben van plan om de positie van het water en het vermogen van de magnetron te variëren. Ik weet niet zeker of ik het vermogen (met een vermogenmeter) moet meten, of dat het juist is als ik het vermogen simpelweg aflees (ik weet niet of dat wat uitmaakt..?). Ik heb nog een vraag: kan ik gedurende mijn proefjes dezelfde glasbeker gebruiken, of is het nodig om steeds een nieuwe te gebruiken (dat laatste lijkt me wel vervelend).

Ik hoop snel van jullie te horen,

Mvg, TheSpecialOne

ads

Steun Sciencetalk Ohuhu Honolulu 320 kleuren Alcohol Art Markers Brush & Chisel

Ohuhu Honolulu 320 kleuren Alcohol Art Markers Brush & Chisel

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 5 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 5 euro - Voor jou

Bekijk product

Steun Sciencetalk Ohuhu Honolulu 216 kleuren Alcohol Art Markers Brush & Chisel

Ohuhu Honolulu 216 kleuren Alcohol Art Markers Brush & Chisel

Bekijk product

toaic

Men zegt altijd meten = weten. Ofwel ik zou een kWh meter gebruiken.

Mocht de tijdsduur van meten zo kort zijn, dat de kWh meter nauwelijks iets aangeeft.

Kun je ook E = P*t toepassen. Waarbij je het gemiddelde vermogen van de meting afleest.

Daarnaast kun je hetzelfde bekerglas gebruiken. Mits deze bij elke meting dezelfde begin temperatuur heeft.

Waarom is dat denk je?
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

TheSpecialOne

Bedankt voor je reactie,

Ik zit nog met iets: ik heb het elektrische vermogen gemeten en daaruit kwam 1265W. De magnetron stond ingesteld op 800 W. Dus er is al wat energie verloren gegaan, maar welk getal moet ik nu nemen als m'n vermogen, want ik weet nu dus niet wat ik als het vermogen moet nemen.. :(

Mvg, the special one
luc

De 800W waarop de magnetron wordt ingesteld is het bruikbare vermogen, het vermogen waarmee verwarmd wordt. Dit is dus slechts een deel van het totaalvermogen van de magnetron.

Ik heb weleens gelezen dat het vermogen die door een magnetron verbruikt wordt niet instelbaar is, hij zal altijd 100% verwarmen alleen als je hem laag instelt springt hij minder snel aan. Hier kan ik helaas echter geen bron van vinden.

Wat staat er op het typeplaatje/in het boekje als verbruik? Hoeveel Watt (in W) en hoeveel voltampère (in VA)?

Je zou kunnen meten wat het verbruik is als de magnetron aanslaat en wanneer hij niet aanslaat.
HBO Elektrotechniek student 3de jaar
TheSpecialOne

dat heb ik helaas niet bij de hand, omdat ik mijn experiment op school uitvoer. Ik heb nu echt veel stres. Er zijn geen leraren/leerlingen aanwezig die me zouden kunnen helpen. Ik zou m'n proef voort kunnen zetten als ik weet wat ik voor 't vermogen moet nemen..

Mvg, TheSpecialOne
Benm

luc schreef: do 20 feb 2014, 12:53
Ik heb weleens gelezen dat het vermogen die door een magnetron verbruikt wordt niet instelbaar is, hij zal altijd 100% verwarmen alleen als je hem laag instelt springt hij minder snel aan. Hier kan ik helaas echter geen bron van vinden.
Dit is correct, in ieder geval voor magnetronovens die je in de keuken aantreft. Als je de magnetron op 50% vermogen instelt zal hij telkens ca 5 seconden aan en 5 seconden uit staan. Vaak kun je dit wel horen aan het gebrom van de transformator. Het is in principe wel mogelijk de magnetronbuis te 'dimmen', maar dat vereist veel complexere eletronica aan de hoogspanningskant, terwijl het voor de gebruiker niets toevoegt.

Het electrisch naar microgolf rendement zal een procent of 60 zijn, dat klopt wel redeljk met 800 watt opgave en 1265 watt electrisch verbruik. Bovendien zit er nog een motortje en een lampje in die ook op netstroom lopen.
Victory through technology

ads

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 1TB

Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 1TB

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 75 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 75 euro - HiepHiep

Bekijk product

Steun Sciencetalk 25 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

25 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

Bekijk product

Wdeb

TheSpecialOne schreef: do 20 feb 2014, 12:59
dat heb ik helaas niet bij de hand, omdat ik mijn experiment op school uitvoer. Ik heb nu echt veel stres. Er zijn geen leraren/leerlingen aanwezig die me zouden kunnen helpen. Ik zou m'n proef voort kunnen zetten als ik weet wat ik voor 't vermogen moet nemen..

Mvg, TheSpecialOne
Dit begrijp ik niet. Je kan toch gewoon beide meten? Heb je iets meer meetwaarden en kan je later allemaal wel beslissen wat je gaat verbruiken. Meten moet je toch.

Of zit je nu niet op school?

Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🙋 Huiswerk en Practica”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!