Puzzel Puzzels
Gebruikersavatar
egos
Artikelen: 0
Berichten: 338
Lid geworden op: di 15 okt 2013, 22:31

Bloeddruk

Tijdens de systole wordt bij een normale 20 jarige in de linkerhartkamer een druk opgebouwd van ongeveer 120 mm Hg.

Deze druk wordt door de aorta en grote arteriën overgenomen door de compliantie en aan de bovenarm gemeten.

Bij het ouder worden neemt de compliantie en elasticiteit van de arteriën af.

Er wordt dan een hogere systolische bloeddruk en een lager diastolische bloeddruk gemeten.

Dan zou een logische vraag zijn: "Neemt de druk in de linker hartkamer tijdens het ouder worden ook toe?"

De druk in een slang (rekbaar of star) kan toch nooit hoger worden dan de druk in een aangesloten pomp of kraan!

ads

Steun Sciencetalk MSI MAG 27C6F - FHD Curved Gaming Monitor - 180Hz - 27 Inch

MSI MAG 27C6F - FHD Curved Gaming Monitor - 180Hz - 27 Inch

Bekijk product

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe harde schijf - 2TB

Western Digital Elements Portable - Externe harde schijf - 2TB

Bekijk product

Steun Sciencetalk Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Yellow - 11e generatie

Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Yellow - 11e generatie

Bekijk product

Gebruikersavatar
Cura
Artikelen: 0
Berichten: 2.972
Lid geworden op: zo 27 feb 2011, 11:58

Re: Bloeddruk

Bij ouderen is er vaak een grotere stijging van de systolische bloeddruk te zien t.o.v. de diastolische bloeddruk. Er is dan sprake van een geïsoleerde systolische hypertensie.

Belangrijk is om de hartcyclus in het achterhoofd te houden bij dit soort vragen. Als je systolische bloeddruk stijgt, betekent dat ook de afterload stijgt: het linker ventrikel zal meer arbeid moeten verrichten om hetzelfde slagvolume naar de aorta te pompen tijdens de systole. Deze extra verrichte arbeid leidt tot hypertrofie van het linkerventrikel- en vaak ook tot linkerventrikel dilatatie.

Normaal gesproken is de druk in het linkerventrikel 120/10mmHg. Maar door de grove stijging van de systolische bloeddruk (over de 140mmHg), zal zowel de systolische- als diastolische druk in het linkerventrikel toenemen bij geïsoleerde systolische hypertensie.

Wat betekent dat dus voor de druk in de aorta- en dus ook voor de bloeddrukmeting? De systolische bloeddruk is gestegen, terwijl de diastolische bloeddruk gelijk is gebleven- of daalt.

Conclusie: Ja, de druk in het linkerventrikel neemt toe als er sprake is van geïsoleerde systolische hypertensie (zoals bij ouderen), niet uitgaande van verdere pathologie.
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Gebruikersavatar
egos
Artikelen: 0
Berichten: 338
Lid geworden op: di 15 okt 2013, 22:31

Re: Bloeddruk

Oké. Dus de afterload is een gevolg van de verminderde compliantie van de arteriën bij veroudering. In de linker ventrikel wordt een hogere druk opgebouwd, die we dan ook aan de bovenarm meten.

Je schreef verder: "Normaal gesproken is de druk in het linkerventrikel 120/10mmHg"

Ik meen dat deze 120/0 mm Hg is en in de rechter ventrikel 25/0. Tijdens de isovolumetrische contractiefase sluiten de atrioventriculaire kleppen bij ongeveer 5 mm Hg, waarna de druk verder oploopt. Of is de 10 mm Hg te verklaren uit het end systolic volume?

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 50 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 50 euro - Voor jou

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 100 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 100 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk HP 305 - Inkcartridge - Origineel - Standaard capaciteit - Kleur en Zwart

HP 305 - Inkcartridge - Origineel - Standaard capaciteit - Kleur en Zwart

Bekijk product

Gebruikersavatar
anusthesist
Artikelen: 0
Berichten: 6.058
Lid geworden op: za 05 jul 2008, 19:35

Re: Bloeddruk

egos schreef: wo 30 okt 2013, 10:50
Dan zou een logische vraag zijn: "Neemt de druk in de linker hartkamer tijdens het ouder worden ook toe?"[/size][/font][/color]

De druk in een slang (rekbaar of star) kan toch nooit hoger worden dan de druk in een aangesloten pomp of kraan!


Ja natuurlijk. Als de druk in de aorta 160mm Hg is, maar de druk in de linker ventrikel niet verder wordt opgebouwd dan bijvoorbeeld 120mm Hg, dan gaat de aortaklep niet open en wordt er geen bloed rondgepompt waardoor je überhaupt geen tensie meet. Een cirkelredenering dus.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🩻 Geneeskunde”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!