Tijdens de systole wordt bij een normale 20 jarige in de linkerhartkamer een druk opgebouwd van ongeveer 120 mm Hg.
Deze druk wordt door de aorta en grote arteriën overgenomen door de compliantie en aan de bovenarm gemeten.
Bij het ouder worden neemt de compliantie en elasticiteit van de arteriën af.
Er wordt dan een hogere systolische bloeddruk en een lager diastolische bloeddruk gemeten.
Dan zou een logische vraag zijn: "Neemt de druk in de linker hartkamer tijdens het ouder worden ook toe?"
De druk in een slang (rekbaar of star) kan toch nooit hoger worden dan de druk in een aangesloten pomp of kraan!
Puzzels