Quyxz schreef: ↑di 23 apr 2013, 18:42
Over jouw vorige post: Het eerste stuk begreep ik niet, omdat ik dat volgens mij zelf in de post daarvoor had uitgelegd.
Bij nader inzien, dat deed je inderdaad. Het was wat verwarrend omdat je het verloop van de druk bij één toerental liet zien, en vervolgens aan de slag ging met de maximumdruk bij een aantal toerentallen. Ik wilde maar aangeven dat je daarmee niet ver komt: de maximumdruk is geen maat voor de geleverde arbeid.
In het andere gedeelte vraag je je af of je met de bovenstaande methode wel een rendement uitrekent dat iets betekent. Dat is eigenlijk een vraag waar ik zelf ook meezit. Ik weet het antwoord niet op de vraag.
Anders gesteld dan: Als je op deze manier met behulp van de krukaspositie en de bijbehorende druk een p-V diagram opstelt, bepaal je de arbeid die bij de compressieslag hoort (linkergedeelte), en voor het rechtergedeelte de arbeid die bij de arbeidsslag hoort. Deel je die twee waardes op elkaar (rechts door links), dan krijg je een getal, maar dan? Waar staat dit getal nou precies voor?
Ik heb nog even nagedacht (en gegoogled) over de bovenstaande grafiek waarin het rendement als een functie van het toerental staat. Nu heb ik het vermoeden dat dit misschien toch wel een realistische plot is. Ik lees in verscheidene (enigszins dubieuze) bronnen dat het rendement van een verbrandingsmotor optimaal is bij een zo laag mogelijk toerental.
Dat ligt toch heel sterk aan welk rendement je nu eigenlijk beschouwt, en ook: wat voor soort verbrandingsmotor.
Ps. De waarden op de y-as zijn waarschijnlijk wel onjuist, doordat ik gisteravond laat een foutje in de code heb gemaakt. Het profiel blijft wel hetzelfde. Dat ga ik morgen even controleren.
Die waardes zijn inderdaad onjuist. Wat zou er gebeuren als de waardes daadwerkelijk kleiner dan 1 zijn?