Bij het uitvoeren van een independent samples t-test bleek de Levene's test significant. Dat zou dus inhouden dat de assumptie voor homogeniteit in varianties geschonden is. Volgens mijn statistiekbijbel zou ter controle de Hartley’s FMax moeten worden berekend (grootste variantie/kleinste variantie). Deze ligt onder de kritieke waarde en spreekt de uitkomst van Levene's test dus tegen. In het boek worden natuurlijk enkel voorbeelden gegeven waarin beiden het met elkaar eens zijn en daarmee stopt de uitleg.
Mijn vraag is nu of ik er wel of niet vanuit mag gaan dat aan de assumptie is voldaan. Ik weet dat Levene's test over het algemeen goed betrouwbaar is wanneer de groepen ongeveer even groot zijn, maar sterk beïnvloed wordt door de samplegrootte. Er zijn 2 condities van n=30, dus de sample is maar 60. Ik heb de neiging om Levene's test aan te houden en de t-test waarden voor heterogene varianties te gebruiken, maar misschien is er een betere oplossing? Bijvoorbeeld een derde test voor homogeniteit van varianties gebruiken (en welke dan)?
Alvast bedankt!
Puzzels