Mooi - dat verklaart hoe ook microscopisch energieoverdracht mogelijk is. Wat ik nog niet vat is waarom het ontsnappen van een deel van de gasdeeltjes ten koste van de gemiddelde kinetische energie van de achterblijvende deeltjes gaat. Macroscopisch (m.b.v. een verschuivend tussenschot) begrijp ik het wel, maar microscopisch via botsingen tussen deeltjes onderling begrijp ik het niet.
In die bus in statische toestand is de netto snelheid van alle gasdeeltjes (vectorieel) bij elkaar opgeteld 0
Bovenin die bus krijgen er gasdeeltjes echter een netto snelheid richting de uitgang, bewegen dus van de rest weg.
Gooi een basketbal richting een basketbal die op je afkomt. Jouw basketbal komt even hard terug.
Gooi jouw basketbal tegen een stilstaande basketbal: jouw basketbal komt minder hard terug.
Gooi jouw basketbal tegen een basketbal die al van je af beweegt: jouw basketbal komt nóg minder hard terug
Een deeltje van dieper uit de bus dat tegen zo'n ontsnappend (er van weg bewegend) gasdeeltje opbotst komt met geringere snelheid terug de bus in. Al met al, van al die miljarden botsingen per seconde die plaatsvinden neemt de gemiddelde snelheid van deeltjes in de bus dus af. Geringere snelheid van deeltjes wordt waargenomen als een lagere temperatuur.