Puzzel Puzzels
the4dimensions
Artikelen: 0

Oneindig universum?

Dit idee bestaat waarschijnlijk al, maar ik heb er niks over gevonden...

Stel je voor dat wij 2D zijn, en dus geen hoogte hebben. We lopen op een bol en we markeren ons vertrekpunt. Wanneer we in een rechte lijn blijven lopen, komen we weer op het zelfde beginpunt aan, maar voor ons leek het een rechte lijn!

Kan dit ook niet worden toegepast op ons universum?

Stel nu dat wanneer wij ons universum uit een hogere dimensie bekijken, kan het toch ook allerlei vreemde draaiingen bevatten? Misschien zelfs 'shortcuts'.

Ruimte-tijd kan dus ook gekromd zijn ook al lijkt het 'recht' voor ons.

Zou het kunnen, wanneer we maar ver genoeg reizen, we terug op aarde terechtkomen?

ads

Steun Sciencetalk Double A Premium printpapier A4, 100 vellen

Double A Premium printpapier A4, 100 vellen

Bekijk product

Steun Sciencetalk Canon PIXMA TS5350i - All-In-One Inkjetprinter - Zwart

Canon PIXMA TS5350i - All-In-One Inkjetprinter - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk STABILO Power - Viltstift - Tot 8 Weken Zonder Dop - Etui Met 30 Kleuren

STABILO Power - Viltstift - Tot 8 Weken Zonder Dop - Etui Met 30 Kleuren

Bekijk product

Squawk

Re: Oneindig universum?

Het wordt inderdaad vaak zo uitgelegd. Voor een mier die over een grote bal loopt, is de bal 'eindig, maar onbegrensd'.

Dat gaat ook op voor de ruimte, maar of je uiteindelijk weer bij het beginpunt uitkomt?

Daar moet nog een wiskundige oplossing voor komen.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Michel Uphoff

the4dimensions schreef: vr 24 aug 2012, 23:00
Zou het kunnen, wanneer we maar ver genoeg reizen, we terug op aarde terechtkomen?

Of dat het geval is betwijfel ik, maar stél eens dat we naar analogie van die platlander op de ballon weer aan zouden komen op dezelfde plaats in de ruimte. Dezelfde plaats in de tijd is het zeker niet, waarschijnlijk is de reiziger honderden miljarden jaren onderweg geweest. Geen Aarde daar, geen Zon, geen melkweg; er is daar niets dat we zouden herkennen. Vaststellen dat we 'terug' zijn wordt ons praktisch onmogelijk gemaakt.
ZVdP

Dat is mogelijk. Er zijn verschillende mogelijke vormen, waaronder ook gesloten, dus waarbij je ooit weer terug op hetzelfde punt terecht kan komen. Er zijn er echter ook die oneindig groot zijn, waarbij je dus nooit terug op je oorspronkelijke punt terecht komt.

Men kan een ondergrens bepalen van de grootte (dus in geval van een gesloten heelal). Bij een klein gesloten heelal het licht de tijd hebben om rond te gaan. Vereenvoudig gesteld zouden we dat dan zien door (meerdere) kopieën in de CMBR te identificeren.

Ik kan het nu niet meteen terugvinden, maar ik herinner me resultaten hieromtrent met het WMAP experiment.
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian
eezacque

Ik zie het niet zozeer als een wiskundig probleem, al kan het aardig zijn hierover te fantaseren.

Stel je voor dat het universum een donut is, en je dus heel lang spiraaltjes kunt draaien?

Of een cilinder, die onbegrensd is in een richting?
Marko
Moderator

ZVdP schreef: vr 24 aug 2012, 23:42
Ik kan het nu niet meteen terugvinden, maar ik herinner me resultaten hieromtrent met het WMAP experiment.

Bedoel je de paper van Penrose?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum
the4dimensions

Aangezien de vorm van ons universum waarschijnlijk zeer groot is, zal er ergens wel een toevalligheid zijn (zoals bv. een kleine lus) waarbij je op het zelfde punt aankomt, want de kans dat dit een bol is is natuurlijk zeer klein.

Zou er een manier zijn om deze draaiingen te ontdekken? Misschien door een sterke lichtbron te observeren en te kijken waar dat licht allemaal naar toe gaat, kun je zelfs misschien zien dat de achterkant van een planeet belicht is door die ster!

Ik denk toch, dat wanneer er meer over dit onderwerp wordt gepraat, er nog bruikbare theorieën uit kunnen komen.
Marko
Moderator

Ook in een groot volume kan een kans 0 zijn. Het enkele feit dat een volume "groot" is (in vergelijking waarmee eigenlijk?) zegt niets over de uiteindelijke kans, als je niets weet over de kansdichtheid. En die weet je niet, dus is zo'n opmerking nergens op gebaseerd.

Net zoals de opmerking in de laatste alinea dat er nog bruikbare theorieën kunnen komen als er meer over wordt gepraat. Ook die constatering is nergens op gebaseerd.

Een betere onderbouwing is gewenst.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum
the4dimensions

Alles begint toch met vermoedens?

Ik zou alleen niet weten hoe men dit verder moet uitbouwen, en ik denk ook niet de nodige kennis te hebben voor zulke berekeningen.
tempelier

the4dimensions schreef: vr 24 aug 2012, 23:00
Dit idee bestaat waarschijnlijk al, maar ik heb er niks over gevonden...

Stel je voor dat wij 2D zijn, en dus geen hoogte hebben. We lopen op een bol en we markeren ons vertrekpunt. Wanneer we in een rechte lijn blijven lopen, komen we weer op het zelfde beginpunt aan, maar voor ons leek het een rechte lijn!

Kan dit ook niet worden toegepast op ons universum?

Stel nu dat wanneer wij ons universum uit een hogere dimensie bekijken, kan het toch ook allerlei vreemde draaiingen bevatten? Misschien zelfs 'shortcuts'.

Ruimte-tijd kan dus ook gekromd zijn ook al lijkt het 'recht' voor ons.

Dan is de analogie dat de ruimte een gloom is.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.
SuperPrutser

Als er een Bigbang in 1 enkel punt in de ruimte/tijd is geweest ( de ruimte had toen een oneindig kleine omvang ) en alles zich daarna redelijk symmetrisch heeft voltrokken dan lijkt dit me de meest logische uitkomst.

Het zal door de aanwezige massa waarschijnlijk iets meer op een oliebol lijken.

Er is een concept "Einsteins sphere" dat op onderandere deze pagina wordt beschreven:

http://riofriospacetime.blogspot.nl/2008/05/einsteins-sphere.html

Ik heb een keer uitgewerkt wat een lichtstraal in dit universum zou doen. De lichtstraat volgt een spiraal die teruggerekend oneindig veel keer rond de bigbang heeft draait. De straal van de spiraal nam elke rondgang exponentieel toe; het moment dat deze het zelfde deel van het universum doorkruiste lag in de tijd veel dichter bij de bigbang dan bij het nu.

ads

Steun Sciencetalk Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 16 Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 16 Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Bekijk product

Steun Sciencetalk Ohuhu Honolulu 320 kleuren Alcohol Art Markers Brush & Chisel

Ohuhu Honolulu 320 kleuren Alcohol Art Markers Brush & Chisel

Bekijk product

Steun Sciencetalk 50 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

50 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

Bekijk product

scorchingthevortex

Ook leuk bijverschijnsel van mogelijke ruimtelijke shortcuts is dat er verschillende sterren kunnen zijn die in werkelijkheid dezelfde kern hebben. Of planeten...

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “💡 Theorieontwikkeling”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!