Beste,
in een labozitting hebben we uit azijnzuur en isoamylalcohol banaanolie (isoamylacetaat) gemaakt volgens een fischer verestering. dus alles een uurtje laten refluxen, laten afkoelen, alles in een scheitrechter, de kolf nog eens vlug spoelen met water, en dan die scheitrechter schudden, en af en toe de CO2 laten ontsnappen.
van waar komt die CO2?
ik veronderstel dat het de reagentia niet verder reageren, door een te lage temp. plus deze vormen geen CO2. door water toe te voegen zie ik ook geen CO2 ontstaan. m.a.w. ik zou niet weten van waar die CO2 komt.
kan iemand me helpen?
noot: ik kan me niet herinneren dat ik CO2 heb horen ontsnappen, zien zal ik zeker niet doen en ruiken even min.
alvast bedankt
Puzzels