Puzzel Puzzels
lang91
Artikelen: 0
Berichten: 14
Lid geworden op: ma 03 mei 2010, 10:28

van waar komt die CO2

Beste,

in een labozitting hebben we uit azijnzuur en isoamylalcohol banaanolie (isoamylacetaat) gemaakt volgens een fischer verestering. dus alles een uurtje laten refluxen, laten afkoelen, alles in een scheitrechter, de kolf nog eens vlug spoelen met water, en dan die scheitrechter schudden, en af en toe de CO2 laten ontsnappen.

van waar komt die CO2?

ik veronderstel dat het de reagentia niet verder reageren, door een te lage temp. plus deze vormen geen CO2. door water toe te voegen zie ik ook geen CO2 ontstaan. m.a.w. ik zou niet weten van waar die CO2 komt.

kan iemand me helpen?

noot: ik kan me niet herinneren dat ik CO2 heb horen ontsnappen, zien zal ik zeker niet doen en ruiken even min.

alvast bedankt

ads

Steun Sciencetalk Rekenmachine Casio FX-82NL+

Rekenmachine Casio FX-82NL+

Bekijk product

Steun Sciencetalk HP 305 - Inkcartridge - Origineel - Standaard capaciteit - Kleur en Zwart

HP 305 - Inkcartridge - Origineel - Standaard capaciteit - Kleur en Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 15 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 15 euro - Bedankt!

Bekijk product

pimmodenhollander1
Artikelen: 0
Berichten: 244
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 18:41

Re: van waar komt die CO2

Heb je tijdens je proef natriumbicarbonaat (Na2CO3, sorry voor het ontbreken sub-superscript) toegevoegd om de boel te neutraliseren? Want tijdens deze verestering maak je gebruik van zwavelzuur als katalysator. Als je dan natriumbicarbonaat toevoegt ter neutralisatie, vormt er zich onstabiel H2CO3, waaruit water en jawel CO2 ontstaat. :)
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

lang91
Artikelen: 0
Berichten: 14
Lid geworden op: ma 03 mei 2010, 10:28

Re: van waar komt die CO2

nee, er is nog geen NaHCO3 toegevoegd, dat is pas de volgende stap in de werkwijze.
Ozdorp
Artikelen: 0
Berichten: 14
Lid geworden op: di 19 okt 2010, 21:02

Re: van waar komt die CO2

Ik heb zoiezo als ik met een scheitrechter werk dat ontluchten nodig is, bijvoorbeeld met MTBE en water. Zoiezo bij de eerste ontluchting komt er druk vrij.

Kan het niet gewoon zo zijn dat:

Doordat de lagen door elkaar heen diffunderen, ze in principe elkaar verdunnen en de moleculen daardoor verder uit elkaar komen (dus een kleine volumeverandering) en daardoor simpelweg de lucht in de scheitrechter samengedrukt wordt?
Gerard
Artikelen: 0

Re: van waar komt die CO2

Als je begint zit er alleen lucht boven het mengsel waarna als je schudt de vloeistoffen in het mengsel verdampen en de totaal druk boven de 1 atm uitkomt.

Na een paar keer schudden en ontluchten heeft zich een evenwicht ingesteld en hoef je niet meer te ontluchten.
lang91
Artikelen: 0
Berichten: 14
Lid geworden op: ma 03 mei 2010, 10:28

Re: van waar komt die CO2

dus als ik het goed begrijp dan is er niet echt spraken van een CO2 vorming, maar is ontluchten enkel noodzakelijk voor de eventuele overdruk te neutraliseren.

van harte bedankt
NineEleven_CF
Artikelen: 0
Berichten: 16
Lid geworden op: di 20 jan 2009, 15:53

Re: van waar komt die CO2

die overdruk kan ook gevormd worden door de CO2 natuurlijk

ads

Steun Sciencetalk Gatson Mini Printer - 300DPI - Inclusief 14 Rollen Papier (Sticker, Normaal & Kleur) + 5 pennen - Mini Printer voor Mobiel - Pocket Printer - Mobiele Fotoprinter - Schoolspullen - Journaling Producten

Gatson Mini Printer - 300DPI - Inclusief 14 Rollen Papier (Sticker, Normaal & Kleur) + 5 pennen - Mini Printer voor Mobiel - Pocket Printer - Mobiele Fotoprinter - Schoolspullen - Journaling Producten

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 25 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 25 euro - Voor jou

Bekijk product

Steun Sciencetalk TP-Link TL-SG105 - Netwerk Switch - Unmanaged - 5-Poorten

TP-Link TL-SG105 - Netwerk Switch - Unmanaged - 5-Poorten

Bekijk product

w_oute_r
Artikelen: 0
Berichten: 654
Lid geworden op: ma 07 aug 2006, 23:49

Re: van waar komt die CO2

Maar er vormt geen CO2, dus die overdruk wordt daar niet door veroorzaakt.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Organische chemie en polymeerchemie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!