Puzzel Puzzels
Anonymous
Artikelen: 0

Re: [Wiskunde] Integralen / Integreren

Ik denk dat ik het begrijp... maar ik was er dus echt NOOIT zelf opgekomen. Op school hebben wij ook nooit echt gewerkt met de dx of dt in een integraal....die stond er eigenlijk gewoon, omdat die er gewoon moest staan...

En sdekivit je schreef in je berichtje van 10:47 uur: de primitieve van de integraal...maar ik dacht al dat je gewoon de primitieve van u* du nam...maar ik dacht: ik vraag maar even voor de zekerheid.

Heel erg bedankt

ads

Steun Sciencetalk Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 256GB - Gray + 1 jaar extra garantie

Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 256GB - Gray + 1 jaar extra garantie

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech M705 - Draadloze Marathon Muis - USB - Rechtshandig - Grijs

Logitech M705 - Draadloze Marathon Muis - USB - Rechtshandig - Grijs

Bekijk product

Steun Sciencetalk Smarfer - Magnetische pictogrammen voor weekplanner - 50 stuks - Planbord kind - Binneneditie

Smarfer - Magnetische pictogrammen voor weekplanner - 50 stuks - Planbord kind - Binneneditie

Bekijk product

sdekivit
Artikelen: 0
Berichten: 704
Lid geworden op: do 09 dec 2004, 17:30

Re: [Wiskunde] Integralen / Integreren

Math schreef:@sdekivit: ik heb hem ook in Maple berekend, maar die geeft een (wellicht op het eerste gezicht) vreemd antwoord.

Afbeelding

Kun jij dit rijmen met ons antwoord?
-1/4 cos (2x) + 1/16cos (4x) =

cos(2x) = 1 - 2 sin^2(x)

cos(4x) = 1 - 2sin^2 (2x) = 1 - 2 * sin(2x) * sin (2x)

--> dus 1 - 2 * 2sin x * cos x * 2sin x * cos x

= 1 - 8 sin^2(x)cos^2(x)

--> cos^2(x) = 1 - sin^2(x)

--> 1 - 8 sin^2(x)[1 - sin^2(x)] = 1 - 8sin^2(x)+ 8sin^4(x)

-1/4 * (1 - 2sin^2(x) + 1/16 [ 1 - 8sin^2(x) + 8sin^4(x)]

= -1/4 + 1/2sin^2(x) + 1/16 - 1/2sin^2(x) + 1/2sin^4(x)

= 1/2sin^4(x) - 3/16 met dus -3/16 als constante.

Dit is waar ik op uitkom als ik het antwoord uitwerk.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Gebruikersavatar
Math
Artikelen: 0
Berichten: 1.459
Lid geworden op: zo 06 feb 2005, 12:16

Re: [Wiskunde] Integralen / Integreren

Helemaal juist, maar is dat niet vreemd dat Maple er zomaar vanuit gaat dat 3/16 de constante is?

Ik vind ons antwoord dan beter omdat deze algemener is. Mathematica doet overigens vrijwel hetzelfde als Maple.
<i Iets heel precies uitleggen roept meestal extra vragen op</i
sdekivit
Artikelen: 0
Berichten: 704
Lid geworden op: do 09 dec 2004, 17:30

Re: [Wiskunde] Integralen / Integreren

mathematica geeft hetzelfde antwoord ....

Edit Math: zoals ik ook al zei "Mathematica doet overigens vrijwel hetzelfde als Maple."
arual
Artikelen: 0
Berichten: 87
Lid geworden op: do 28 jul 2005, 15:00

Re: [Wiskunde] Integralen / Integreren

Wat is de primitieve van sin²x ?

Is dat 1/3 * sin (x)³ + C ??
Gebruikersavatar
Elmo
Artikelen: 0
Berichten: 3.437
Lid geworden op: ma 27 okt 2003, 12:47

Re: [Wiskunde] Integralen / Integreren

Nee, dat is x/2 - sin[2x]/4.

Of, als je dat duidelijk vindt: (x - sin[x] cos[x])/2.

Dat kan je zien door partieel te integreren.
Never underestimate the predictability of stupidity...
Anonymous
Artikelen: 0

Re: [Wiskunde] Integralen / Integreren

kan je me ook vertellen hoe ik aan het juiste antwoord moet komen?
Gebruikersavatar
Bart
Artikelen: 0
Berichten: 7.224
Lid geworden op: wo 06 okt 2004, 20:42

Re: [Wiskunde] Integralen / Integreren

Door gebruik te maken van de goniometrische formule

cos(2x) = 1 - 2 sin2(x)
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton
Gebruikersavatar
Math
Artikelen: 0
Berichten: 1.459
Lid geworden op: zo 06 feb 2005, 12:16

Re: [Wiskunde] Integralen / Integreren

Bart schreef:Door gebruik te maken van de goniometrische formule

cos(2x) = 1 - 2 sin2(x)
Dus:

Afbeelding
<i Iets heel precies uitleggen roept meestal extra vragen op</i
arual
Artikelen: 0
Berichten: 87
Lid geworden op: do 28 jul 2005, 15:00

Re: [Wiskunde] Integralen / Integreren

Ok...ik ben nu een heel eind...maar ik snap die 1/4 voor die cos(2x)...is het zo, omdat 2 keer een vierde een half is....Of wat is eigenlijk de regel om sinussen en cosinussen te primitiveren...waarom is het niet mogelijk om te doen, zoals ik het eerst deed???
sdekivit
Artikelen: 0
Berichten: 704
Lid geworden op: do 09 dec 2004, 17:30

Re: [Wiskunde] Integralen / Integreren

dat is het gemakkelijkst te zien door even te substitueren. Noem u = 2x. De rest volgt dan vanzelf.

De algemene regel voor g(x) = f(ax) --> G(x) = 1/a * F(ax) dus de primitieve van cos 2x wordt 1/2 * sin (2x) en omdat er al een factor van 1/2 voor stond wordt het dus 1/4 * sin (2x)

--> jouw methode lukt niet omdat je te maken hebt met een kettingfunctie.
Gebruikersavatar
TD
Artikelen: 0
Berichten: 24.574
Lid geworden op: ma 09 aug 2004, 15:31

Re: [Wiskunde] Integralen / Integreren

De primitieve van x^n is x^(n+1)/(n+1), let wel: daar staat x, niet sin(x)!.

De primitieve van sin(x) is cos(x).

Als het was :shock: sin²x d(sinx), dan was de uitkomst inderdaad sin³x/3, maar als de veranderlijke x is, niet.
arual
Artikelen: 0
Berichten: 87
Lid geworden op: do 28 jul 2005, 15:00

Re: [Wiskunde] Integralen / Integreren

Ik snap het...zijn er nog meer van die algemene regels ???
Gebruikersavatar
TD
Artikelen: 0
Berichten: 24.574
Lid geworden op: ma 09 aug 2004, 15:31

Re: [Wiskunde] Integralen / Integreren

Hoe bedoel je? Je hebt waarschijnlijk toch wel een reeks standaardprimitieven gezien, nee?

Van de goniometrische functies, 1/x, x^n, 1/(1+x²), ... ?

ads

Steun Sciencetalk Logitech R400 - Draadloze Presenter - Zwart

Logitech R400 - Draadloze Presenter - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 5 TB

Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 5 TB

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 15 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 15 euro - HiepHiep

Bekijk product

arual
Artikelen: 0
Berichten: 87
Lid geworden op: do 28 jul 2005, 15:00

Re: [Wiskunde] Integralen / Integreren

Die eerste twee heb ik wel gezien...die tweede niet...maar misschien heb ik er wel in praktijk (om het zo maar te zeggen) mee gewerkt, zonder dat ik het besef had, dat ik met die regel bezig was...

De regels die ik ken..zijn die van de formulekaart (oftewel: Binas). Ik heb alleen maar makkelijke sinussen en cosinussen moeten primitiveren. Met een kwadraat of een breuk heb ik nooit gedaan....ook als twee functies maal elkaar gedaan worden en die primitiveren, dat heb ik ook nooit gedaan.

Terug naar “🙋 Huiswerk en Practica”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!