Ik vrees ervoor dat je bij mijn idee met de vetzuurzouten niets van kleurverandering ga kunnen waarnemen.
Als je het eens wil proberen zou ik het als volgt doen:
Je neemt een paar 100 ml van wat frietvet of een ander vet, dat doe je in een kom en je verwarmd dat op een zacht vuurtje. Dan voeg je geleidelijk natriumhydroxide toe (te koop in supermarkten en doe het zelf zaken als Kaligène gootsteenonstopper)
Goed roeren en oppassen dat het niet spat. Warm natriumhydroxide geeft ernstige brandwonden. (zeer agressief) Dit proces heet verzeping je maakt zouten van je triglyceriden. Je giet je mengsel in wat water en daar voeg je zoutzuur aan toe (ook te koop in doe het zelf zaken) wanneer het stopt met reageren mag je nog blijven zoutzuur toevoegen. Dan voeg je gebluste kalk toe Ca(OH)
2. Het zal terug beginnen reageren (zuur-base) ofwel voeg je strooizout toe CaCl
2. Nu kan je goed roeren. Het zal misschien wel schuimen want je hebt eigenlijk zeep gemaakt. Normaal gezien moet er nu op de bodem een witte neerslag liggen. je giet het bovenste deel weg en het laatste deel met je neerslag giet je door koffiefilters.
Als je het NaCl uit de neerslag wil halen ga je nog eens moeten naspoelen met wat water.
Het is misschien veel werk voor een stom idee (maar dat is wetenschap in het algemeen)
Als je het test zeker filmen!
Ronnie in je post zeg je dat calcium een paarse vlam geeft en in je lijstje steenrood, welke is het? Ik vermoed dat rood het juiste is?