Puzzel Puzzels
lang91
Artikelen: 0

waterstofbruggen in polyester

hallo

ik ben bezig met een paper te schrijven in verband met chemie achter airbags. nu heb ik gevonden dat de zak van de airbag gemaakt wordt uit nylon of polyester. nylon is beter dan polyester doordat het in staat is waterstofbruggen te maken. maar als ik de structuurformule (http://nl.wikipedia.org/wiki/Polyester ) van polyester bekijk dan zie ik dat deze molecule eveneens polair is, dus ik zou ook zeggen dat deze waterstofbruggen kunnen maken, echter heb ik al gelezen op dit forum (http://www.chemieforum.nl/forum/index.p ... topic=1174) dat ze dit niet kunnen. ik vroeg me dan ook af waarom niet?

mvg

Lang91

ads

Steun Sciencetalk Logitech M705 - Draadloze Marathon Muis - USB - Rechtshandig - Grijs

Logitech M705 - Draadloze Marathon Muis - USB - Rechtshandig - Grijs

Bekijk product

Steun Sciencetalk Screenprotector Geschikt voor Samsung A56 Screen protector Tempered Gehard galaxy glas - 2 stuks beschermglas

Screenprotector Geschikt voor Samsung A56 Screen protector Tempered Gehard galaxy glas - 2 stuks beschermglas

Bekijk product

Steun Sciencetalk Voor Positiviteit - Scheurkalender 2026 - Elke dag positieve energie - positieve spreuken

Voor Positiviteit - Scheurkalender 2026 - Elke dag positieve energie - positieve spreuken

Bekijk product

Fuzzwood

Re: waterstofbruggen in polyester

Wat is er nodig voor een waterstofbrug?
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

lang91

ach ik denk dat ik het al weet in een polyester heb je enkel sterk negatief geladen deeltjes (zuurstof). de koolstofatomen hebben niet genoeg "kracht" om het elektron van water naar zich toe te trekken waardoor de waterstofatomen niet positef worden.

als dit klopt hartlelijk bedankt.
Fuzzwood

Precies, en bij een polyamide zoals nylon is dat laatste wel het geval. Positief is wel het verkeerde woord, omdat je dan H+ zou verwachten. Men spreekt echter van een positief dipoolmoment, net zoals de zuurstofjes een negatief dipoolmoment hebben.

ads

Steun Sciencetalk HP 305 - Inkcartridge - Origineel - Standaard capaciteit - Kleur en Zwart

HP 305 - Inkcartridge - Origineel - Standaard capaciteit - Kleur en Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Sony PS5 DualSense draadloze controller – Chroma Indigo

Sony PS5 DualSense draadloze controller – Chroma Indigo

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 25 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 25 euro - Voor jou

Bekijk product

lang91

hartelijk bedankt, dat is een hele stap vooruit.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Organische chemie en polymeerchemie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!