Puzzel Puzzels
El Blanco
Artikelen: 0

Re: Taalgebruik op chemieforum.nl

Er kan misschien een poll georganiseerd worden

zo weten jullie hoe de andere leden er over denken.

Ik had zo gedacht van

bij slecht taalgebruik :

de post verwijderen

voorlopig sluiten tot aangepast

herkenbaar aanpassen door de moderators

een persoonlijke mail ontvangen van de moderators met vermelding mail aanpassen aub.

...

grts

El Blanco

ads

Steun Sciencetalk Canon PIXMA TS5350i - All-In-One Inkjetprinter - Zwart

Canon PIXMA TS5350i - All-In-One Inkjetprinter - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Minecraft - Nintendo Switch

Minecraft - Nintendo Switch

Bekijk product

Steun Sciencetalk Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Silver - 11e generatie

Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Silver - 11e generatie

Bekijk product

biochemiefreak

Ik denk dat een sneltext van de mod met een verwijzing naar het taalgebruik en een eventuele tijdelijke stop de post voldoende moet zijn om dit probleem aan te pakken. Alleen wanneer is die grens bereikt. Ik stoor me niet snel aan spelfouten en als ik de vraag wel snap en normaal kan lezen dan is het bij mij al snel goed.

MvG Ron
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Beryllium

OK, we zijn misschien wel enigszins democratisch maar een poll lijkt me een beetje ver gaan.

Ik denk dat we i.h.a. wel eens zijn dat mods niet elk spelfoutje gaan verbeteren, tenzij dat echt nodig gaat zijn om het leesbaar te houden; eventueel in combinatie met een tijdelijk slotje, hoewel ik daar persoonlijk geen voorstander van ben.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)
Fuzzwood

Ik denk dat wanneer je die mensen op hun breezahtaal wijst en zegt dat "onze leden" eerder geneigd zijn iemand te helpen die zijn topic met gewoon Nederlands opent dan iemand met breezahtaal, dat ze dat in het vervolg niet meer typen :)
Elbert

Ik denk dat sommige nogal doordraven. Kom op zeg het is wel internet en een forum.

Als ik een post kan begrijpen dan is het toch genoeg? Ook al staan er spelfoutjes in of niet correct nederlandse zinnen.

Ik kan me er niet aan ergeren en ik denk dat je dat ook niet al te veel moet doen want je houdt het toch ...
Jorim

Kom op zeg het is wel internet en een forum.
Dat is echt de aller ergste opmerking die je hierover kan maken. Dan zeg je dus dat het op internet allemaal niks uitmaakt en je maar gewoon moet doen en laten wat jij wilt.

Overdreven wordt er natuurlijk wel, maar daar is deze discussie ook voor, een beetje aandikken en lekker zeiken :)
Napoleon1981

Ik vind het op het moment niet echt heel erg slecht gaan. Af en toe dan heb je eens wat van die b33z4h taal, maar dan is een opmerking hier over genoeg. Ik denk dat de kracht van dit forum is dat het toegangkelijk is voor iedereen en ik denk dat dit zo moet blijven, we zijn namelijk niet voor niks chemie gaan studeren en geen nederlands (in mijn geval zeker). Ik zie niet echt een noodzaak om keihard op te treden.
Fuzzwood

Zover ik weet hebben we het er niet over dat ik wordt weleens gespeld wordt, maar meer van : HeY Ik HeB Un OpDr8 vOoR SgOoL GeKrEgEn, KuNnUh JuLiE MuH HeLpUh?
El Blanco

we zijn namelijk niet voor niks chemie gaan studeren en geen nederlands (in mijn geval zeker). Ik zie niet echt een noodzaak om keihard op te treden.

Hier ben ik niet mee akkoord.

1) Ik herinner me , in mijn schooltijd lang geleden, dat ik enige punten verloor op huistaken en toetsen (zelf examens) wegens flagrante schrijffouten het was inderdaad ook voor de wetenschappelijke vakken het geval (wiskunde, chemie...)

2) Dit forum wordt toch ook gebruikt om studenten te laten bijleren en een terechtwijzing op het verkeerd gebruik van de vervoegingen, grote schrijffouten is zeker terecht (ik spreek hier niet over typfouten, zover wil ik niet gaan ).

3) Stel wanneer je 2 evenwaardige chemici hebt een met een cv zonder schrijffouten en 1 met schrijffouten wie zal je aannemen?

4) Veel van de leden gaan nog naar school, vooral naar het middelbaar onderwijs

- ik weet niet hoe het in Nederland zit- maar in België ben je pas geslaagd als je op elk vak voldoende haalt. Het kan best zijn dat je 9.5/10 voor chemie behaalt, maar toch je jaar moet dubbelen wegens een 3/10 voor Nederlands
Dat is echt de aller ergste opmerking die je hierover kan maken. Dan zeg je dus dat het op internet allemaal niks uitmaakt en je maar gewoon moet doen en laten wat jij wilt

5) Wanneer niemand de moeite doet, zal de terloorgang van de Nederlands taal niet meer lang op zich laten wachten.

Grts

EL Blanco

Ps ik was in mijn schooltijd ook niet goed in taal :) en het was dan ook niet een van mijn favoriete vlakken. Maar ik merk nu toch meer en meer voruitgang bij de jongeren.
The Herminator

Ik vind het op het moment niet echt heel erg slecht gaan.
Maar ik merk nu toch meer en meer voruitgang bij de jongeren..
Niet mee eens, lees maar gewoon eens even een draadje of 10 op dit forum: als het moet, vind je bergen taalfouten in een handvol posts :)

Bovendien, als je alle opmerkingen die eerder zijn gemaakt op de eerste twee pagina's in deze hele draad nog een keer terugleest zal je zien dat veel mensen deze stelling onderschrijven...

Het gaat toch echt langzaam aan steeds slechter met het taalgebruik van de jeugd, en dan hebben we het niet over MSN/Breezer-taal, maar gewoon over woordkennis, interpunctie en grammatica Afbeelding
Dual

Ik denk dat er aangegeven moet worden dat het taalgebruik in een desbetreffende mail slecht is, maar ik ben tegen het blokkeren van die mail. Ik blijf weleens hangen met een toetsje of heb er twee te pakken (brede vingers, te snel willen typen, etc.).

Bij twee fouten komt mijn mail door.... bij drie niet meer... waar ligt de grens?

De mod's kunnen beter (als een echte schoolmeester :) ) de ergste fouten highlighten o.i.d. zodat de opsteller ziet waar het fout gaat en daar hopelijk iets van leren.
Napoleon1981

The Herminator schreef: Bovendien, als je alle opmerkingen die eerder zijn gemaakt op de eerste twee pagina's in deze hele draad nog een keer terugleest zal je zien dat veel mensen deze stelling onderschrijven...

Het gaat toch echt langzaam aan steeds slechter met het taalgebruik van de jeugd, en dan hebben we het niet over MSN/Breezer-taal, maar gewoon over woordkennis, interpunctie en grammatica
Wat heel veel mensen vinden maakt mij niet uit. Ik persoonlijk vind het best aardig gaan. We zijn niet allemaal mensen met chemlevel 5 en hoger. Het doel is hier om de chemie te promoten en niet taalgebruik, dat is een bijkomstigheid.

Ik ben het er mee eens dat de nederlandse taal in zijn algemeenheid achteruit gaat, maar dat is niet aan ons om dat te gaan veranderen. Zolang het niet de spui gaten uitloopt en iemand doet gewoon zijn best een fatsoenlijke post te schrijven dan heb ik daar geen problemen mee als daar een taalfout instaat.
3) Stel wanneer je 2 evenwaardige chemici hebt een met een cv zonder schrijffouten en 1 met schrijffouten wie zal je aannemen?
Deze opmerking vind ik hier niet op zijn plaats. Er zijn allerlei mogelijkheden die iemand kan aanwenden om een goede sollicitatiebrief op te stellen en dat doet iemand niet als hij/zij hier post. Verder vind ik het compleet offtopic want ik ben hier niet om mensen aantenemen maar om mensen te helpen. Wat ik zou doen is wat iedereen zou doen en gaan voor de persoon met de goede brief.

Begrijp mij niet verkeerd ik zeg niet dat we er niet op moeten letten etc. Mijn post is dus geen vrijbrief om een post vol spelfouten te posten, ik vind alleen wel dat je het in perspectief moet zien.
The Herminator

Mijn post is dus geen vrijbrief om een post vol spelfouten te posten, ik vind alleen wel dat je het in perspectief moet zien.
Napoleon, we zien het hier allemaal prima in perspectief, dit is gewoon een discussie-draad over taalgebruik, en niemand die dat niet wil hoeft zich hier iets van aan te trekken :)
Wat heel veel mensen vinden maakt mij niet uit.
Dat zal best, maar we zullen wel een situatie moeten vinden die werkbaar is voor iedereen....
Ik ben het er mee eens dat de nederlandse taal in zijn algemeenheid achteruit gaat, maar dat is niet aan ons om dat te gaan veranderen
Dat heeft niemand voorgesteld..... nog een keer: we zoeken uitsluitend naar een situatie waar iedereen zich happy bij voelt.
We zijn niet allemaal mensen met chemlevel 5 en hoger.
Wat is dat voor onzin? Met chemlevel 8 kan je slecht zijn in Nederlands, en ik zie zat posts van mensen met bijv. chemlevel 3 die in keurig Nederlands gesteld zijn. Een discussie is niet geholpen met dit soort 'etikettering' :)
Begrijp mij niet verkeerd ik zeg niet dat we er niet op moeten letten etc. Mijn post is dus geen vrijbrief om een post vol spelfouten te posten, ik vind alleen wel dat je het in perspectief moet zien.
Ik snap eigenlijk niet wat je nu precies wilt zeggen... we hebben hier gewoon een discussie over taalgebruik op het forum, en in welke mate bijv. breezer-taal 'hinderlijk' is. Dit alles is prima in perspectief, en alleen gericht op het verbeteren van de communicatie hier op het forum Afbeelding
Napoleon1981

Ik snap eigenlijk niet wat je nu precies wilt zeggen... we hebben hier gewoon een discussie over taalgebruik op het forum, en in welke mate bijv. breezer-taal 'hinderlijk' is. Dit alles is prima in perspectief, en alleen gericht op het verbeteren van de communicatie hier op het forum Afbeelding
Dat je mij niet snapt is duidelijk te zien aan je reactie. Ik had mijn punt over breezertaal al gemaakt, dat hoort hier niet. Mijn reactie was op het normale taalgebruik met spelfouten. Ik zie hier allerlei posts over post verwijderen waar spelfouten in staan etc en dat vind ik dus overdreven. Ik zeg dus niet dat het niet uitmaakt of er niet opgelet moet worden, alleen dat ik het allemaal niet zo problematisch vind.
Dat zal best, maar we zullen wel een situatie moeten vinden die werkbaar is voor iedereen....
Juist en ik geef alleen mijn mening.

ads

Steun Sciencetalk Nintendo Switch Sports - Nintendo Switch

Nintendo Switch Sports - Nintendo Switch

Bekijk product

Steun Sciencetalk Twinmarkers 80 stuks voor volwassenen - Alcohol Markers - Stiften - Markeerstiften - Vivid Green

Twinmarkers 80 stuks voor volwassenen - Alcohol Markers - Stiften - Markeerstiften - Vivid Green

Bekijk product

Steun Sciencetalk Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 128GB - Gray + 1 jaar extra garantie

Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 128GB - Gray + 1 jaar extra garantie

Bekijk product

The Herminator

Accoord :)

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “☕️ Sciencetalk café”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!