Vanuit het kader van mijn thesis heb ik 2 vraagjes aan de biologen hier.
1) De theorie in de literatuur (dat is machine learning-robotica vakliteratuur, geen biologie) is dat ieder dier zelf leert lopen. De manier waarop dat lopen aangeleerd wordt is in zekere mate voorgeprogrammeerd, maar het leren lopen gebeurt nog steeds zelf.
Nu ken ik eigenlijk meer dieren die op erg korte termijn kunnen lopen (paarden, schapen, kippen, ...) dan dieren die er lang over doen, zoals mensen. Wat is eigenlijk de algemene regel in dat opzicht, hoe lang doen (land)dieren er gemiddeld over om te leren lopen? En zijn er biologische aanwijzingen over in welke mate ze voorgeprogrammeerd zijn om te lopen en in welke mate ze het zelf opnieuw leren?
2) Op mijn eerste proefverdediging wierp een professor op dat hij een bioloog had horen vertellen dat giraffen eigenlijk gemakkelijker lopen dan muizen.(wat in tegenspraak zou zijn met het idee achter het onderzoek dat ik momenteel valideer) Is daar iets van aan naar jullie mening? Is het lopen voor een giraf eenvoudiger? Leert een giraf met zijn lange poten snel lopen (of is dat vooral voorgeprogrammeerd)? Leren grote dieren sneller lopen dan kleine dieren algemeen genomen?
Puzzels