Dit weekend had ik een discussie rondom enzymologie. Volgens mij is het zo dat enzymen een evenwicht sneller instellen, doordat ze zorgt voor het bij elkaar brengen van substraten. Nu was mijn gedachte: als een enzym enkel een evenwicht sneller instelt, kan elk enzym dus in principe ook de reactie in beide kanten uitvoeren.
Mijn stelling was dus dat een enzym de reactie naar beide zijden katalyseert, op voorwaarde dat de mogelijke concentraties van stoffen in het lichaam het maar mogelijk maken dat beide kanten van het evenwicht te bereiken zijn.
Ik kreeg als argument terug dat bij de gluconeogenese je twee verschillende enzymen nodig hebt om bepaalde stappen van de glycolyse ongedaan te kunnen maken. Bijvoorbeeld hexakinase en glucose-6-fosfatase, die voor de omgekeerde reactie zorgen (namelijk de reactie van glucose naar glucose-6-fosfaat en weer terug). Mijns inziens moet dit verklaard worden met de richting van het evenwicht en niet door te stellen dat een enzym de reactie maar één kant op versnelt:
Het evenwicht wat hexakinase katalyseert is: glucose + ATP
glucose-6-fosfaat + ADP. Dit evenwicht is vrijwel altijd naar rechts gericht, omdat dit energetisch voordeliger is.Het evenwicht wat glucose-6-fosfatase katalyseert is: glucose-6-fosfaat
glucose + fosfaat. Dit evenwicht is ook vrijwel altijd naar rechts gericht, omdat dit energetisch voordeliger is.M.a.w.: het lijkt alsof de genoemde enzymen de reactie maar één kant op katalyseren, omdat onder de omstandigheden die in het lichaam meestal heersen, één kant van het evenwicht vrijwel altijd heel sterk overheerst. Wat is jullie mening hierover?
Een andere stelling die hiermee samenhing is de stelling dat alcohol in principe niet dik maakt.
Alcohol, oftewel ethanol wordt namelijk omgezet in ethanal. Dit wordt vervolgens omgezet en ethaanzuur ofwel azijnzuur (zie bijv. wikipedia). Azijnzuur bindt vervolgens aan Co-enzym A, en vormt zo acetyl-CoA.
Het evenwicht van de reactie van pyruvaat (druivenzuur) naar acetyl-CoA is zo sterk in onbalans naar acetyl-CoA, dat het praktisch vrijwel onmogelijk is dat acetyl-CoA nog bijdraagt aan de gluconeogenese. Dit gaat om de reactie: pyruvaat + CoA + NAD-
CO2 + acetyl-CoA + NADH, welke gecatalyseerd wordt door pyruvaat dehydrogenase.Hieruit volgt dat ethanol in elk geval niet door middel van gluconeogenese mensen vet kan maken. Of acetyl-CoA gebruikt kan worden en wordt voor de vetzuursynthese, is mij niet geheel duidelijk. Maar wellicht dat jullie het licht daarover ook eens op kunnen doen laten gaan!
Puzzels