anusthesist schreef:Nee, maar het zou wel wenselijk zijn. Ik zie nog steeds niet goed het causale verband tussen temperatuur en gapen.
Gapen tijdens hete dranken drinken, gapen tijdens sporten, gapen als het buiten 30 graden is, gapen als je met je hoofd onder de dekens ligt; ik ken het niet. Ik gaap alleen als ik moe ben en ik denk dat meer mensen dit hebben.
Het probleem met dit onderzoek is onder andere dat ze 2 onafhankelijke variabelen hebben (temperatuur en vigilantie) die de afhankelijke variabele gapen moet verklaren. Ze zeggen: die zijn aan elkaar gekoppeld. Hoe dan? Leidt een hogere temperatuur tot vermoeidheid, of leidt vermoeidheid tot een hogere temperatuur?
Waarschijnlijk het laatste (zie eerste alinea), en daar loopt de hele theorie mijns inziens al spaak; iemand is moe, waardoor op één of andere manier de temperatuur omhoog gaat (moet uitgezocht worden) en iemand gaat gapen. Niet rechtstreeks het gevolg van de temperatuur, maar van de vermoeidheid waarbij de temperatuur een confouding factor is.
Even aan het brainstormen hoor...
Ik ben het eens met je opmerking hoor, ik pretendeer hier zeker geen causal link te verdedigen tussen die twee. De voorbeelden die je echter aangeeft, zijn denk ik wel niet echt een valide tegenargument van de theorie. Vb. gapen als het buiten 30 graden is, is net minder waarschijnlijk, omdat gapen dan net niet de functie zou hebben van het opnemen van buitenlucht die mogelijk de hersenen zou kunnen koelen, aldus de hypothese.
http://www.science20.com/news_articles/yaw...ypothesis-82779. Wat betreft sporten zijn er andere mechanismen aan het werk die zorgen dat de temperatuur gereguleerd blijft zoals afscheiding van zweet.
Nu goed, ik beschik zelf niet over voldoende achtergrond om echt uitgebreide discussie hierrond te doen. De hypothese zelf stelt inderdaad wel causaliteit voorop, wat ik zelf ook wel een brug te ver vind. Maar het gaat erom dat er wel een verband is, al dan niet gemedieerd door een andere derde variabele. Het verklaart gapen niet, maar het is wel iets van waaruit verder kan gebouwd worden naar antwoorden op de functie van gapen.
Mijn vraag rest dan ook van waar die vermoeidheid vandaan komt en wat nu de functie van gapen is, wat reguleert die gaapreactie? Vermoeidheid kan komen door een slaaptekort of een opgebouwde slaapdruk, en anderzijds ook door het circadiaans ritme volgens welke ook temperatuur (waardoor misschien net de confound vermoeidheid-temperatuur-gapen), maar uiteraard ook andere physiologische processen fluctureren.
Alhoewel vermoeidheid dus de oorzaak zou kunnen zijn van het gapen, geeft vermoeidheid an sich niets aan over de functie van het gapen op zich, of hoe gapen eventueel zou kunnen funderen als mechanisme om alertheid terug te verhogen ondanks vermoeidheid. Dus ja, de vraag is hoe en waarom gapen wordt geïnitieerd en wat voor veranderingen brengt gapen teweeg om aan de homeostasis tegemoet te komen?
Hopelijk gaan ze zich dus wel niet te blind staren op temperatuur an sich, spijtig genoeg heb ik zelf nog niet echt veel andere alternatieve hypothesen tegengekomen, buiten dan de arousal hypothese en de sociale hypothese.