Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
biologiestudent
Artikelen: 0
Berichten: 269
Lid geworden op: do 24 dec 2009, 20:05

Re: Determinatietopic

Die lange staart doet mij denken aan een rattenstaartlarve..

Het zal allesinds sowieso een larve zijn van één of ander insect ;)

ads

Steun Sciencetalk HP DeskJet 2810e - All-in-One Inkjetprinter - Geschikt voor Instant Ink - Wit

HP DeskJet 2810e - All-in-One Inkjetprinter - Geschikt voor Instant Ink - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech M220 Silent - Draadloze Muis - Wit

Logitech M220 Silent - Draadloze Muis - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nintendo Switch Sports - Nintendo Switch

Nintendo Switch Sports - Nintendo Switch

Bekijk product

Gebruikersavatar
DePurpereWolf
Artikelen: 0
Berichten: 9.239
Lid geworden op: wo 12 mar 2003, 19:44

Re: Determinatietopic

Installeer een putje en haak het aan de riolering.

Met de opbrengsten van je kroeg zou dat geen probleem moeten zijn.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Noproblemo
Artikelen: 0
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 08 jun 2011, 17:40

Re: Determinatietopic

Ben er al achter wat het was. Er lagen 4 dode kikkers in, die zijn er in gevallen en konden er niet meer uit. Zeer aannemelijk dat daar maden uit gekropen zijn.

Heb de hele bak leeg gehoost (..) en alle troep eruit geschept (..), daarna schoon water en paar flessen bleek erin. Nu gaat het wel weer.

Bedankt voor reactie's en sorry voor het vreemde verhaal.
Rien_nl
Artikelen: 0
Berichten: 34
Lid geworden op: wo 14 apr 2004, 15:21

Re: Determinatietopic

L.S.

Van welk insect is dit een larfje

Tweede vraag is hoe krijg hem dood, of moet ik ze simpelweg wachten tot het een insect wordt en wegvliegt

(Ik vermoed een soort mot)

Mfg

Rien
Bijlagen
larfje
larfje 793 keer bekeken
Annika
Artikelen: 0
Berichten: 1
Lid geworden op: za 15 okt 2011, 20:36

Re: Determinatietopic

kwal
kwal 779 keer bekeken


Uit interesse voor diverse onderwerpen lees ik al geruime tijd mee op het forum. Nu loop ik tegen een vraag aan waar ik geen antwoord op kan vinden, hopelijk kunnen jullie me helpen.

Enig idee wat voor kwal dit precies is? Het zou een rode haarkwal kunnen zijn? Of is het een rode blauwe haarkwal? Of nog een andere soort? Het lijkt of deze kwal "op de kop" ligt?

Een onderbouwing (waarom welke soort kwal) zou natuurlijk fijn zijn.

De kwal is afgelopen zomer (eind augustus) aangespoeld op het strand in Denemarken, Kattegat-kant.
mouche
Artikelen: 0
Berichten: 5
Lid geworden op: za 05 nov 2011, 15:20

Re: Determinatietopic

Hallo,

ik heb vier honden en ga dagelijks wandelen in het bos. Nu valt het mij regelmatig op dat op de honden hele kleine ronde insectjes zitten. Zij lijken op een bolletje maar hechten zich stevig vast.

Doodknijpen van zo'n insect leerde mij dat zij bloedzuigend zijn. Het zijn geen bedwantsen (komen in het bos niet voor), vlooien, muggen, dazen, teken, miersoorten enz.

Kan iemand mij helpen? Ik zou graag preventief te werk gaan want zou niet graag een plaag in huis hebben voor ik het weet.

Alvast bedankt voor jullie reactie(s)

Mouche
Gebruikersavatar
Cura
Artikelen: 0
Berichten: 2.972
Lid geworden op: zo 27 feb 2011, 11:58

Re: Determinatietopic

Heb je toevallig een foto gemaakt van het beestje dat je vond in de vacht van de honden? Zijn de beestjes het hele jaar te vinden in de vacht of alleen in bepaalde tijden van het jaar?

Kun je dus wat meer vertellen over het beestje als je kijkt naar zijn kleur, grootte, vorm, voorkomen in het jaar etc.?
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)
tobo
Artikelen: 0
Berichten: 150
Lid geworden op: di 07 sep 2004, 17:33

Re: Determinatietopic

In eerste instantie denk ik aan teken, heb er dit jaar ook persoonlijk kennis mee gemaakt.
The difficulty lies not in new ideas, but in escaping from the old ones (Keynes)
mouche
Artikelen: 0
Berichten: 5
Lid geworden op: za 05 nov 2011, 15:20

Re: Determinatietopic

Het spijt me, maar nog geen foto gemaakt. Trouwens mijn camera kan geen macrofotografie aan.

Ze zijn ook zo klein. Ik beschrijf het beestje even: klein, rond, donkergrijs tot zwart. Pootjes zijn nauwelijks zichtbaar. Het gelijkt nog het meest op een klein rond kogeltje. Maar één (1) of twee millimeter in doorsnee. Het beestje komt voornamelijk voor in de periode van vlooien en teken. Dus van maart tot november. Ik heb ook op Google gekeken naar afbeeldingen van bloedzuigende insecten, maar niets gevonden.
tobo
Artikelen: 0
Berichten: 150
Lid geworden op: di 07 sep 2004, 17:33

Re: Determinatietopic

Een teek is overigens geen insect, daarvoor heeft hij twee pootjes teveel.
The difficulty lies not in new ideas, but in escaping from the old ones (Keynes)
Gebruikersavatar
anusthesist
Artikelen: 0
Berichten: 6.058
Lid geworden op: za 05 jul 2008, 19:35

Re: Determinatietopic

Jonge teken hebben overigens slechts 6 poten.

Hoeveel poten heeft dat beestje TS?
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.
Gebruikersavatar
Dido
Artikelen: 0
Berichten: 1.820
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 23:50

Re: Determinatietopic

Mijn eerste idee is ook dat er hier mogelijks sprake is van een teek. Misschien kunnen de volgende afbeeldingen van teken bij honden je helpen?

Of deze die de je een idee geeft over de afmeting van de teek:

Afbeelding

En deze toont aan dat de teek heel wat verschillende afmetingen kan hebben:

Afbeelding

Tenslotte nog een teek op een mensenhuid:

Afbeelding

Dido

-edit- Sorry, ik zie dat ik te snel heb gereageerd... Je schrijft dat het niet om een teek gaat. Kan je eventueel eens verduidelijken waarom?
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-
Gebruikersavatar
Cura
Artikelen: 0
Berichten: 2.972
Lid geworden op: zo 27 feb 2011, 11:58

Re: Determinatietopic

Zij lijken op een bolletje maar hechten zich stevig vast.
Waarmee hechten zij zich vast? Met hun pootjes (hoeveel?) of met een soort kaken?

Kwam ook nog de vogelvlo tegen, deze bevindt zich zoals de naam al aangeeft vooral op vogels en in (lege) vogelnesten. Ik houd het voor mogelijk dat wanneer jij met de honden door het bos wandelt er gewoon wat van deze beestjes naar beneden dwarrelen, ze zijn tussen de 1 en 5mm groot en net als bij muggen slurpen de vrouwtjes graag bloed. Wellicht kijk je ook alleen tegen de bovenkant aan waardoor je de pootjes niet goed kan zien, vond die vogelvlo wel in de buurt komen. Zie hier meer info.

Afbeelding
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)
mouche
Artikelen: 0
Berichten: 5
Lid geworden op: za 05 nov 2011, 15:20

Re: Determinatietopic

Dag Dido,

Nee ik dacht niet dat het teken waren. Het insect (vermoed ik toch) is klein en volledig rond. Ik heb het goed bekeken en vind enkel rudimentaire pootjes. Een heel klein zwart puntje is vermoedelijk de bek waardoor het diertje bloed zuigt. Hoe dat gebeurt; door een zuigbuis of door een angel, ik weet het niet. Ik ben wel zinnens het volgende exemplaar heeeeeeel goed te bekijken alvorens dood te knijpen. Als je het doodknijpt knerst het, net zoals je een kleine ballon zou laten knappen.

Dag Pectus,

Ik vermoed niet dat het om de vogelvlo gaat. Dat is ook een typisch exemplaar van de vlooienfamilie. En mijn kleine bloedzuigende gruwels zijn volledig rond, grijs tot zwart. Ik vermoed dat ze voornamelijk in halfhoog struikgewas zitten omdat dat de omgeving en milieu is waarin mijn honden rondstruinen. De pootjes zijn rudimentair. Ik weet niet hoe ze zich voortbewegen. Rollend misschien? Of door de wind gedragen? Nogmaals: de beestjes zijn kogelrond en donkergrijs tot zwart en heel klein.

Dag moderator

Het spijt me maar ik heb de neiging om alle kleine kruipende beestjes met meer dan 4 poten bij de insecten te rekenen. Je hebt gelijk. Een teek is een spinachtige. Maar dat is het dus duidelijk niet. Volgende keer zoek ik iemand met een sterke loep of een microscoop. Zie ik misschien meer details.

Toch aan iedereen die al gereageerd heeft: mijn dank.

Zelfs al weet ik nu nog niet wat voor iets dat beestje is, ik ben blij met de positieve reacties. Hopelijk kom ik er nog uit.

ads

Steun Sciencetalk Kobo Clara Colour - E-reader - 6 inch kleurenscherm - 16GB - Luisterboeken - Zwart

Kobo Clara Colour - E-reader - 6 inch kleurenscherm - 16GB - Luisterboeken - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nintendo Switch 2 - Zwart

Nintendo Switch 2 - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nationale Keuze Cadeaukaart - 50 euro

Nationale Keuze Cadeaukaart - 50 euro

Bekijk product

Gebruikersavatar
Cura
Artikelen: 0
Berichten: 2.972
Lid geworden op: zo 27 feb 2011, 11:58

Re: Determinatietopic

Ik doe nog een poging! ;)

Allereerst; weet je zeker dat het bloed dat uit het beestje komt bloed is wat het beestje heeft gevonden bij de gastheer (jouw hond)? Het zou namelijk ook een zwarte bonenluis kunnen zijn, dit is weliswaar een bladluis en voedt zich niet met bloed van andere beesten maar hij komt op vele planten voor, is erg klein, pootjes zijn moeilijk te zien en hij voldoet toch wel redelijk aan jouw omschrijving. Die beestjes zitten overal en nergens op en als jouw honden door het struikgewas racen acht ik de kans nog vrij groot dat ze er wat in hun vacht krijgen. En je gaf aan dat je ze vooral vindt in de periode van maart t/m november, lijkt me ook bij dit beestje logisch aangezien die afhankelijk is van groene planten en deze zijn nogal schaars in de wintermaanden.

Hoeveel van die beestje vind je eigenlijk per screeningronde per hond?

Afbeelding

En tot slotte; zou het wellicht toch geen vlo kunnen zijn maar dan nog in zijn ontwikkelingsfase? Het zwarte propje in stadium 4 is wellicht ook een optie?

Afbeelding
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🦠 Biologie en medisch laboratoriumonderzoek”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!