Policarpustack schreef:Stephen Hawking zegt dat tijdreizen naar het verleden onmogelijk is omdat paradoxen kunnen optreden (tijdreiziger vermoordt zijn overgrootvader).
Alhoewel ik (enige) eerbied heb voor deze wetenschapper, vind ik dat hij met die stelling kort door de bocht gaat. Deze stelling is door Hawking trouwens overgenomen van anderen, zoals hij de laatste tijd wel meerdere stellingen van anderen overneemt.
Veronderstel dat alles gedetermineerd is.
Als alles gedetermineerd is kan onmogelijk een paradox optreden, en is het dus niet onmogelijk om naar het verleden te tijdreizen.
Want als alles gedetermineerd is kan de tijdreiziger onmogelijk zijn overgrootvader vermoorden vermits gedetermineerd is dat hijzelf bestaat.
Het is derhalve niet onmogelijk om naar het verleden te tijdreizen als alles gedetermineerd is, in tegenstelling dus wat de wetenschapper Hawking beweert.
Ik ben niet bepaald een aanhager van het determinisme, noch een aanhanger van het tijdreizen naar het verleden, maar onmogelijk is het volgens mij niet, althans de paradoxen zullen geen opstakel kunnen vormen als alles zou gedetermineerd zijn.
De openingspost spreekt trouwens van binnen 50.000.000 jaar, welnu als de onwikkeling van de mens aan het tempo van de laatste 200 jaar verder gaat, zullen we nog aardig staan kijken.
Als de tijdreiziger binnen 50.000.000 jaar naar ons afzakt om ons een tijdreismachine te geven, zal hij (zij) er wel 2 bijhebben zekers, één om ons te geven en het tweede om terug te reizen.
Ten eerste heb ik (integendeel tot u blijkbaar) enorm veel respect voor de beroemde theoretisch natuurkundige Stephen Hawking.
Ten tweede: Ik heb twee boeken van Stephen Hawking gelezen, en in zijn boek "Het universum" vertelt hij niet dat tijdreizen onmogelijk is door de paradoxen (die mij op het eerste zicht oplosbaar lijken door mijn simpele verklaring van regels die tijdreizen ons zou opleggen) maar onder andere door een uitleg over tijdlussen, en dat, als je de grens van een gebied waar de tijd zodanig gekromd is dat een lichtstraal naar het verleden gaat, en zo zichzelf tegenkomt, je getroffen zou worden door een machtige bliksem, die wij op geen enkele manier kunnen verhinderen, en dus zouden we ter plekke sterven. Stephen Hawking beweert volgens mij trouwens niet dat tijdreizen onmogelijk is.