Ik ben geen advocaat, maar het lijkt me dat er toch wel gevoelige informatie uit een wetenschappelijk artikel kan worden gehaald. Iig voor een principe wat tot nu toe niet bekend was.
Natuurlijk kan dat, maar in dat geval moeten die pipo's niet zo hoog van de toren blazen. Waar het nu op neerkomt is het volgende:
We hebben een meting gedaan die we niet fatsoenlijk beschrijven, met een apparaat waarvan we niet zeggen hoe hij in elkaar zit, gebaseerd op een principe dat we niet kennen en dat niemand mag weten. Maar het is wel revolutionair! p.s. wil iemand wat geld overmaken?
Dat spektakel heeft schijnbaar al een bedrijf aangetrokken wat een reactor wilt testen. Ik kan me voorstellen dat het anders moeilijk zou zijn geweest om een bedrijf te vinden dat het risico had willen lopen. Als de resultaten positief lijken te zijn, en de aankopen nu binnen beginnen te komen, zou het patenten bureau misschien de claim willen herzien.
Wat valt er te herzien? De aanvraag is niet fatsoenlijk opgesteld. Dan kun je nog zoveel resultaten boeken, als je niet duidelijk opschrijft wat je nu precies doet valt er gewoon niks te patenteren.
Een opmerking moet er trouwens vanaf: al ben ik bewust van het feit dat dit soort bijzondere claims meestal nergens op uit draaien, vind ik de notie dat iets niet kan bestaan als je het mechanisme erachter niet begrijpt, een van de stompzinnigere elementen uit de wetenschap.
Hoe kom je erbij dat dat een element zou zijn van de wetenschap? "De wetenschap" zegt hooguit dat iets niet kan volgens de bestaande theorie. Dat kan - mits de waarnemingen duidelijk beschreven staan en reproduceerbaar zijn - reden zijn om die theorie aan te passen. Maar first things first. Op basis van waarnemingen die zo slecht zijn uitgevoerd en zo warrig zijn opgeschrven dat ze van alles kunnen betekenen valt niets te beginnen.
Ik zou willen dat het niet meer als argument wordt gebruikt om artikelen te weren uit journals.
Artikelen worden geweerd omdat ze niet aan de vereisten voldoen: Het onderzoek is niet uitgevoerd volgens de wetenschappelijke methode, is ondeugdelijk opgeschreven, of men trekt simpelweg conclusies uit het onderzoek die daar niet uit getrokken mogen worden. Dát zijn de redenen waarom iets geweerd wordt, niet omdat men een meting doet die in strijd lijkt te zijn met de gangbare theorie.
Ik heb zelf een artikel in Angewandte Chemie, een vooraanstaand chemisch tijdschrift, over een systeem waarvan het gedrag regelrecht tegen het principe van Le Châtelier lijkt in te druisen. Het feit dat het dat doet is juist de reden geweest dat het daar gepubliceerd werd.

Het enige wat het creeert is een cultuur waarin wetenschappers zich genoodzaakt zien zaken die ze (nog) niet kunnen verklaren, af te doen met verklaringen waar ze stiekem zelf ook niet in geloven...
Onzin. Wat dat creëert is een cultuur waarin wetenschappers, de echte dan, kritisch naar hun resultaten kijken, en waarin wetenschappers gestimuleerd worden een sluitende verklaring te vinden voor hun waarnemingen.
DE reden om de claim niet te accepteren, is het ontbreken van bewijs dat het werkt, en niet het tekort aan theorien om te verklaren hoe het zou kunnen werken.
Beide zijn redenen. Er is geen bewijs dat het werkt, en er is geen enkele verklaring die beschrijft waarom er gebeurt wat er gebeurt, in het hypotetische geval dat het wel zou werken.