We weten wel dat kleine perturbaties op de Minkowski metriek aanleiding geven tot gravitonen.
Zijn dit bewezen oorzaak en gevolg of kan het zijn dat gravitonen aanleiding geven tot perturbaties?
Steentje:
Als ik op een bepaald moment de maan zie (het beeld van de maan op mijn netvlies valt) dan weet ik door berekeningen dat het beeld van de maan overeenkomt met hoe die was 1 seconde geleden (rekening houdend met lichtsnelheid en afstand aardemaan). Ga jij nu beweren dat wat ik 'zie' slechts een wiskundige abstractie is?
Nee dat bedoel ik niet. Ik bedoel dat als ik dat beeld eenmaal heb gezien, dat ik het dan niet nog een keer zal zien.
Ik begrijp best dat als ik een bal een schop geef, dat ik hem dan even later zal zien vliegen. Wat ik betwijfel is dat als ik een bal zie vliegen, ik uit kan rekenen wat er gebeurd is, en dat nog kan bewijzen ook door die gebeurtenis te laten herhalen (terug te laten komen).
Misschien niet zo'n goed voorbeeld.
Wil jij beweren dat als de wiskunde zegt dat licht uit deeltjes bestaat, en jij ziet een lichtstraal, dat je dan waarneemt dat daar deeltjes voorbijvliegen? Nee dat denk je, en dat leid je af uit de omstandigheden. Maar als de wiskundige theorie onjuist blijkt, zal iedereen waartegen jij hebt gezegd dat je fotonen zag, jouw voor een leugenaar of een fantast houden.