Puzzel Puzzels
ferry
Artikelen: 0

Re: Spss, factoranalyse en error

Uiteraard geldt hoe meer variantie verklaard wordt, hoe beter. Maar, dat wil niet zeggen dat 50% per se weinig is. Dat heeft er ook mee te maken hoeveel variabelen zijn toegevoegd. Als je de FA overnieuw doet met de items waaruit de 5 factoren zouden moeten bestaan, op welk percentage kom je dan?

ads

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe harde schijf - 2TB

Western Digital Elements Portable - Externe harde schijf - 2TB

Bekijk product

Steun Sciencetalk HP Sprocket - Zelfklevend fotopapier - 5 x 7,6 cm - 50 vel

HP Sprocket - Zelfklevend fotopapier - 5 x 7,6 cm - 50 vel

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - envelop

bol cadeaukaart - envelop

Bekijk product

Imengine

Hoi ferrie,

ik heb weer heel wat nieuwe analyses doorlopen gezien ik opmerkte dat ik eigenlijk unweighted least squares had gebruikt als extractie methode. Ik heb ergens gelezen dat de extractie-methode niet veel uitmaakte, maar goed, ik heb dan ook maar principale componenten analyse (PCA) en principal axis factoring (PAF) uitgeprobeerd en 't lijkt me wel goed als ik begrijp wat de specifieke verschillen zijn tussen extractiemethoden. PCA vind ik wel iets moeilijker aangezien je daar een "pattern matrix" en "structure matrix" krijgt, in plaats van die (al dan niet geroteerde) factor matrix. Maar ik zal mij hier eens rustig achter moeten zetten en zelf wat lezen/opzoeken voor ik hierover met vragen begin te vuren ;-)

Wat betreft de verklaarde variantie.

Bijvoorbeeld oplossing op basis van eigenvalue --> 11 factoren: 68% verklaarde variantie

Oplossingen op basis van scree plot:

- 2 factoren: 29% explained variance (EV)

- 6 factoren: 53% EV

- 11 factoren: 68% EV
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

ferry

Ok, in dat geval is die oplossing met 11 factoren het mooist is. Grote vraag daarover is of die oplossing ook de beste is. Dus, levert het een "schone" uitkomst is waarin de verschillende items mooi in de verschillende dimensies vallen. En, waarbij de factoren een inhoudelijke betekenis hebben.

Zou je voor alle zekerheid de tabel met de 11 factoren/items kunnen plaatsen? Dat levert nog wat meer inzicht op.

Groeten

Ferry
Imengine

Hoi ferry,

ik ben er ondertussen wel uit ;) dus bedankt voor je hulp. De oplossing van 11 factoren lijkt me inhoudelijk nl. niet de beste gezien er factoren zijn die slechts uit 2 items bestaan, waarvan die items bovendien inhoudelijk niet zo interessant zijn om op te nemen.

Het percentage verklaarde variantie is dus niet van doorslaggevend belang in het kader van het doel van de factoranalyse die ik doe (maar het bleef wel handig te weten in het kader van eventueel toekomstige factor analyses). Het belangrijkste is die factoren te verzamelen waar meerdere items op laden en die inhoudelijk interessant zijn om verder mee te werken.

ads

Steun Sciencetalk Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Wit

Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 1TB

Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 1TB

Bekijk product

Steun Sciencetalk Brepols bureau agenda 2026 - LIMA - Bureau agenda - 1 week op 2 pagina's - Weekoverzicht - Zwart - 17.1 x 22 cm

Brepols bureau agenda 2026 - LIMA - Bureau agenda - 1 week op 2 pagina's - Weekoverzicht - Zwart - 17.1 x 22 cm

Bekijk product

ferry

Mooi!

;)

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🌎 Psychologie en Sociologie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!