Ik weet niet of ik hier goed zit, maar ik heb een vraag waar ik in mijn leraren en ik niet uitkomen.
Deze vraag gaat dieper in op de stof, dan bij de middelbare school, dus stond bij het huiswerk subforum dat ik hier moest zijn.
Mocht dat niet zo zijn, vraag ik de moderator dit bericht te verplaatsen.
Voor een school opdracht moeten mijn klasgenoten en ik een nieuw soort turbine doorrekenen om te kijken of deze werkt. Het lukt vrij aardig, alleen lopen wij tegen één klein probleempje aan. Misschien kunnen jullie ons daarbij mee helpen?
Ik zal eerst de turbine even uitleggen en daarna mijn vraag stellen, dat lijkt mij wat makkelijker praten.
De werking:
We leggen een grote ton, die aan 1 kant open is en aan 1 kant dicht, op de bodem van een rivier. Omdat deze ton niks anders kan dan volstromen, zal de snelheid naar 0 m/s toegaan. Hierdoor bouwt het water in de ton druk op (volgens de wet van Bernouilli).
Nu zitten er aan het eind van de ton (dus de kant die dicht is), allemaal schoepen. Deze schoepen staan haaks op de ton en zijn afgesloten van de ton doormiddel van klepjes.
Op een bepaalt moment, als we vinden dat de grote ton genoeg druk heeft opgebouwd, zetten we de klepjes open en stroomt het water door de schoepen naar buiten. Aangezien het water haaks uit de schoepen komt, is het idee dat de gehele ton gaat draaien. Daar kan je een generator op sluiten en de opgewekte stroom via een moeilijke manier aan land brengen. Dat is gelukkig niet het probleem (ook niet of de ton blijft drijven of niet).
situatie schets:

(de schoepen staan wel haaks op de ton, het water stroomt bij punt 1 naar binnen, bij punt 3 zitten de klepjes)
Ik hoop dat het idee zo duidelijk is, zo niet dan moeten jullie het maar even zeggen. Dan zal ik een verduidelijking geven.
Het probleem:
Zoals het voorbeeld hier beschreven staat, is het niet zo heel moeilijk. Het is gewoon het toepassen van de wet van Bernouilli en de eerste wet van de thermodynamica voor open systemen.
Echter zal de druk in de grote buis niet constant blijven, zodra die klepjes open gaan. Er zal een nieuw druk - evenwicht gezocht worden. Onze vraag is: wat is dat evenwicht en hoe bereken je die?
Ik hoop dat het zo duidelijk is,
Alvast bedankt.
Puzzels